Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat 65% van de Nederlanders bekend is met het begrip Virual Reality (VR). Bijna 20% van de Nederlanders heeft al eens een VR-ervaring gehad en 10% van de Nederlanders heeft een VR-bril.

Afgelopen september heeft het marktonderzoekbureau Ipsos ruim duizend Nederlanders gevraagd naar hun Virtual Reality (VR) kennis en ervaring. Het gebruik van VR-toepassingen zoals een VR-bril groeit dankzij toenemende beschikbaarheid en toegankelijkheid voor consumenten. Nieuwsgierigheid is de grootste drijfveer voor mensen om dergelijke toepassingen te proberen. Early adopters kochten hun VR-toepassingen vooral vanwege affiniteit met innovaties.

Virtual reality in Nederland

Volgens het onderzoek staat virtual reality op dit moment voor een kantelpunt: “Grote technologie- en media partijen investeren al langer flink in VR-hardware en – toepassingen. Inmiddels loopt ook de consument langzaamaan warm voor de technologische innovatie van dit moment.

Onderzoek VR

Het onderzoek laat zien dat mensen met een VR–toepassing deze vooral gebruiken voor 360° video’s online (44%), VR-games (24%), en virtuele rondleidingen (17%). Men is vooral geïnteresseerd in VR voor entertainment doeleinden. Mensen beleven televisie, films en online video’s realistischer met een VR-toepassing. Het valt op dat degene met een VR-ervaring positiever over Virtual Reality is dan iemand zonder ervaring.

10% van de Nederlanders beschikt over een VR-bril. De meest voorkomende VR-brillen zijn: Samsung Gear VR, Google Cardboard of andere kunststof bril voor de mobiele telefoon. De high end VR-bril, zoals de HTC Vive of Playstation VR, wordt nauwelijks gebruikt. Beide brillen zijn pas net op de markt en voor gebruik wordt de VR-bril gekoppeld aan een PC of gameconsole.

Het onderzoek toont aan dat VR vooral een jonge doelgroep aanspreekt. VR spreekt tot bijna 30% van de van mensen van 18 tot en met 34 jaar aan. 35 tot en met 54-jarigen zijn beduidend minder geïnteresseerd in VR (20%) en bij 55-plussers ligt dit percentage nog eens 9% lager. 55-plussers met interesse in VR gebruiken het voor reizen en toerisme terwijl jongeren vaker interesse gaming.

VR-ervaringen

Respondenten zijn vaker positief dan negatief over hun VR-beleving. Mensen beleven VR als ‘spannend’, ‘waanzinnig’ en ‘zeer realistisch’. VR-games worden vaak als ‘waanzinnig’ beoordeeld terwijl films die men via een VR-bril ziet juist ‘zeer realistisch’ zijn.

Sommigen mensen hebben geen positieve VR-ervaringen en vinden VR ‘niet realistisch’, ‘niets bijzonders’ of zelfs ‘ziekmakend’. Er zijn mensen die misselijk worden door een VR-beleving.

Rooskleurige toekomst VR en VR-bril

Interesse van consumenten in virtual reality entertainment zal de komende jaren gigantisch toenemen, dat voorspelt onderzoeksbureau IHS Markit. In 2020 al, neemt de mondiale consumenten bestedingen aan VR-toepassingen toe tot wel 3,3 miljard dollar. In hetzelfde jaar zal 7,9 miljard dollar worden uitgegeven aan VR-brillen. Men schat dat er dit jaar 1,6 miljard wordt besteed aan VR-brillen.

Onderzoeksbureau IDC meldt dat de wereldwijde omzet in de augmented reality en virtual reality markt gigantisch zal stijgen. Besteedt men nu 5,2 miljard dollar in 2020 zullen de bestedingen zijn gestegen naar 162 miljard dollar. Een gemiddelde groei van ruim 181% per jaar. Je moet hierbij denken aan consumenten en zakelijke toepassingen. Een groei die volgens IDC zal worden gedreven door krachtige smartphones en goedkope VR-headset.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *