Samsung verwacht de doorbraak van buigbare smartphones in 2016. Dat meldt een anonieme maar hooggeplaatste medewerker van Samsung aan BusinessKorea. Waar flexibele schermen inmiddels de laatste smartphones van Samsung en LG sieren, zou de functionaliteit van buigbare schermen nu een flinke boost krijgen.

Een voorproefje

We kennen al het gebogen scherm van de Samsung Galaxy Note Edge en de Galaxy S6 Edge. En wat dacht je van de LG G Flex 2? Ze zijn slechts een voorproefje van hetgeen wat Samsung en LG voor ons in petto hebben.

De buigbare schermen worden als papier-achtig omschreven. Als je het scherm buigt, moet de beeldkwaliteit hetzelfde blijven. Bij de ontwikkeling van de technologie moeten objecten dan ook zo nauwkeurig mogelijk worden weergegeven. De draagbaarheid wordt zo groot mogelijk gemaakt door het scherm een lichtgewicht te maken.

Er worden vier fases genoemd voor de evolutie van het flexibele beeldscherm: gekromd – gebogen – opvouwbaar – oprolbaar.

De beeldscherm-takken van Samsung en LG doen het goed op de wereldwijde smartphonemarkt: samen hebben zij een marktaandeel van 50 procent. Maar dat betekent niet dat ze stilzitten: momenteel houden beide fabrikanten zich zowel bezig met de flexibele schermen als transparante schermen.

De technieken zullen uiteindelijk de hele IT-wereld moeten gaan veroveren, zo zullen ook bijvoorbeeld laptops en televisies eraan moeten geloven. Wie weet kun je nog weleens je televisie opvouwen en in het laatje opbergen om meer ruimte te creëren!

Transparant glas

Ook de transparante schermen zouden een opmars maken. Zo zou LG al een displaytechnologie klaar hebben liggen waarbij een virtuele ruimte gecreëerd wordt op glas als je erin kijkt. Deze wordt al deels gebruikt in commerciële vliegtuigen, gevechtsvliegtuigen, en billboards. Ook wordt hij al in luxe auto’s gebruikt van Hyundai, Mercedes en BMW: automobilisten krijgen tijdens het rijden informatie in beeld.

Maar de massaproductie van deze technologie wordt nog niet gestart, zegt een hooggeplaatste LG-medewerker (ook anoniem). Eerst moet de markt er klaar voor zijn, en moet er een stabiele voorziening plaats voor kunnen vinden.

Zelfs koelkasten

Zelfs koelkasten moesten er een tijdje terug al aan geloven. Bij een transparante koelkast kun je meteen zien wat erin zit én tegelijk advertenties in beeld krijgen. Maar daar reageerden huisvrouwen niet al te enthousiast op, terwijl zij toch echt de doelgroep waren. Mission failed. Maar toch niet helemaal: wellicht maakt de transparante koelkast nog een opmars in het zakelijke segment. Dan zien we ‘m terug: zowel op kantoor als in de supermarkt.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *