Ondanks een jaar op jaar daling in de verkoop van 72%, houdt Apple de leiding in de smartwatch markt vast. Garmin sprong van de vijfde naar tweede plaats. Verkopen in de slimme horloges markt daalde in het derde kwartaal van 2016 met 51,6% ten opzichte van 2015. Een onthutsende daling met verschillende oorzaken.

Apple verkocht 1,1 miljoen Apple Watches in het derde kwartaal van 2016. In het derde kwartaal van 2015 verkocht de Amerikaanse techreus wel 3,9 miljoen slimme horloges. Samsung verkocht 9% meer smartwatches maar moest Garmin voor zich laten in verkopen.

Top 5 smartwatch leveranciers Q3 2016

Volgens IDC bestaat de nieuwe Top 5 smartphone fabrikanten uit: Apple met 1,1 miljoen stuk, Gamin met 600.000 stuks en Samsung glipt naar de derde plaats met 400.000 verkochte smartwatches. De vier plaats is voor het Chinese Lenovo met een marktaandeel van 3,4% gevolgd door Peble met 3,2% van de markt. In totaal werden er in het derde kwartaal van 2016 2,7 miljoen smartwatches verscheept. Hiermee daalde de verkopen 52% ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2015.

Apple Watch Serie 2

IDC verwacht dat de Apple verkopen dit kwartaal zullen stijgen dankzij de lancering van de tweede generatie Apple Watch. Het onderzoeksbureau verwacht hierdoor lagere prijzen voor de eerste generatie Apple Watch. Want nu de nieuwe slimme horloges in de winkels liggen daalt die prijs van Serie 1. Daarnaast verwacht IDC natuurlijk veel liefhebbers van de nieuwe Serie 2 met de blitse Nike variant.

Nike+ Apple Watch Series 2

Het ziet er in ieder geval goed uit voor Apple. Een zorgverzekeraar, Aetna, kondigde op 27 september aan dat het de verzekering de kosten van de Apple Watch zal subsidiëren. Aetna zal de Apple Watch zonder kosten aanbieden aan de bijna 50.000 medewerkers van het bedrijf.

Oorzaken van de daling in smartwatch markt

IDC analist Ramon Llamas geeft aan dat de scherpe daling in de verkopen van de smartwatches de manier weerspiegeld waarop platformen en leveranciers zich aan het heroriënteren zijn.

Analist Llamas geeft hiervan paar oorzaken: “Apple onthulde een nieuwe look en feel met watchOS maar die kwam niet eerder dan de introductie van de tweede generatie tegen het einde van september. Google’s beslissing om het uitbrengen van Android Wear 2.0 uit te stellen heeft gevolgen voor zijn (hardware) partners over de vraag of zij hun apparaten voor of na de vakantie kunnen lanceren. Samsung’s Gear S3, aangekondigd op de IFA in september, moet zelfs nog worden gelanceerd. Gezamenlijk heeft dit er voor gezorgd dat leveranciers een beroep hebben moeten doen op de oudere, vergrijzende apparaten om klanten tevreden te stellen.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *