Hebben, hebben, hebben. Dat was eigenlijk het enige wat ik kon denken toen de iPhone 3G eindelijk in Nederland verkrijgbaar was…

T-mobile als provider …. hm .. toch wat bedenkingen, maar ach, de T-mobile prepay van mijn vriendin werkte toch prima? Nou dan, gaan met die banaan.

Gelukkig woon ik in een relatief klein dorp, met een Belcompany, die dus iPhone’s op voorraad had (Wouter kent deze BC ondertussen ook). Krabbel gezet, doos mee, en snel naar huis.

Snel aan de lader, simkaart erin, en …..oh, eerste teleurstelling: Geen Service. Kan dat nu? Nogmaals: de Prepay LG Shine werkt prima. Hm, netwerkinstellingen herstellen, en warempel, ontvangst. Helaas geen 3G maar gewoon GPRS. Ach, wat maakt het uit, iPhone heeft WiFi, dus waar maak ik me druk om.

De volgende dag onderweg naar mijn werk, de hele route wisseling tussen 3G, GPRS en Geen Service. Oei, dit lijkt een serieus probleem. Maar eens contact met T-mobile gezocht: moest de netwerkinstellingen maar eens herstellen, tja dat had ik al gedaan, zonder resultaat, "meneer, we zijn bezig met de integratie van het T-mobile en Orange netwerk, dat kan tijdelijk ontvangstproblemen geven" ja ja, kijk, dat je dan op sommige plaatsen geen of slecht ontvangst hebt, okee, maar dat het ontvangstsignaal tijdens een korte wandeling alle kanten opvliegt? Nee, dat lijkt me een ander probleem.

Enige research op internet levert de volgende voorlopige conclusie op: iPhone heeft een bovengemiddeld sterk netwerksignaal nodig om optimaal te kunnen functioneren, en T-mobile heeft een benedengemiddelde signaal-sterkte …… 1+1=2: probleem.

Het probleem lijkt toch aanzienlijk, zelfs Tros Radar besteedt aandacht aan de iPhone 3G problemen, alwaar de commercieel directeur van T-mobile toezegt dat iedereen met problemen een oplossing geboden wordt.
Hij stelt hier duidelijk, dat ontbinden van het contract altijd mogelijk is, ook als je al een kortingsregeling geaccepteerd hebt.

Nogmaals met de klantenservice gebeld (16 September), met de mededeling dat het ontvangst nog steeds knudde is, ook na een update naar de nieuwe 2.1 firmware. Hierna volgt een lang welles, nietes verhaal over korting en ontbinden. De, overigens uiterst vriendelijke, dame van de KS blijft maar beweren dat je niet meer kunt ontbinden als je een kortingsregeling geaccepteerd hebt.

Na een aantal keren in de wacht gezet te zijn (ze moest even overleggen) wil T-mobile mij een korting geven, met het behoud van het recht tot ontbinden van het contact, let wel, uit coulance! Het woord van een directie-lid van T-mobile heeft kennelijk niet zoveel waarde als gedacht. Maar goed, korting, en het nog even aanzien, geen verbetering, dan alsnog ontbinden.

Bijna weken verder, we spreken maandag 29 september, ben ik het zat. Na het zoveelste afgebroken gesprek en wegvallende 3G, bel ik de klantenservice om mijn contract te laten ontbinden.
Helaas pindakaas, dat gaat niet ……….. hoezo gaat niet,
"U heeft drie maanden korting gekregen, en na die drie maanden kunt U eventueel alsnog ontbinden"
-Huh?
"Oh meneer, dat staat ook in de schriftelijke bevestiging die U heeft gehad"
-Huh? dan staat het daar niet goed in, want dit had ik niet afgesproken.
"Vervelend meneer, ik kan niets voor U doen, maar U kunt schriftelijk bezwaar indienen"
-Bezwaar indienen? ontbinden, en wel nu, jullie directie-lid heeft notabene bij de grootste familie van Nederland toegezegd dat je ten allen tijde kunt ontbinden.
"Ik kan verder niets voor U doen meneer"
-Dan geef me maar iemand die dat wel kan.
"Dat zal niet gaan, meneer"
-Waarom niet? als jij mij niet kan/wil helpen, wil ik graag iemand spreken die dat wel kan/wil.
"Sorry meneer, dat zal niet gaan"

Ondertussen is mijn geduld behoorlijk op, en begint het kookpunt ernstig dichtbij te komen.

-Ok, leg me dan even uit wat ik tot December met een abonnement moet, waar ik de helft van de tijd niets aan heb.
"U heeft ingestemd met de regeling, waar u schriftelijk een bevestiging van heeft gehad"
-Ja, maar zo had ik het niet afgesproken.
"Daar zult U het mee moeten doen"
-Luister, jullie leveren een ondeugdelijk produkt, ik wil nu ontbinden, punt.
"Gaat echt niet meneer"
-Goed, andere optie, die paar maanden dat ik 50% korting krijg betaal ik gewoon in één keer, stuur morgen maar een koerier om de iPhone op te halen.
"Dat zal niet gaan meneer, dat is namelijk afkopen van het contract, en dat kan niet op deze manier"

Nu ben ik klaar.

-Zijn jullie daar nu helemaal @#%$ geworden? Ik wil niet blijven als klant, nu niet, en in December ook niet.
"U zult toch echt tot December moeten blijven, zoals met U is afgesproken
-Voor de laatste keer, dat is er niet afgesproken, wat er ook op papier staat, ik wilde gewoon ten ellen tijde kunnen ontbinden.
"ik kan verder niets voor U doen, tot ziens meneer.

Nou ja zeg, het lijkt wel een kruising tussen Ziggo en UPC daar bij T-mobile. Het gekke is, ik was dit gedrag uit het verleden ook van ze gewend. En tegen beter weten in, dacht ik dat er wat verbeterd zou zijn bij T-mobile, nou nee dus.

T-mobile? Nooit meer, en een klein advies: De iPhone is werkelijk een fantastisch device, snel, super scherm, eenvoudig te bedienen, hoog gadget gehalte.
Maar als je er aan denkt een iPhone 3G te kopen, haal dan gewoon een origineel simlockvrij exemplaar in België, en neem een sim-only bij Vodafone (hebben een speciaal iPhone abo) of KPN. Zeker weten dat je dan voor 100% plezier van de iPhone zult hebben.

Morgen nog maar eens de klantenservice bellen, in de hoop een iets begripvollere medewerker te treffen.
Ben ik nu gadget-loos? nee hoor, voor me op tafel ligt een blitsnieuwe, superdeluxe Touch Diamond, met een Vodafone Simkaart, die zelfs in de woonkamer HSDPA ontvangst heeft!

Wordt vervolgd.

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *