Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil slecht rijgedrag van automobilisten aanpakken. Hoe? Door het gebruik van de smartphone tijdens het rijden geheel te verbieden. De minister gaat met de telecomsector in gesprek over de technische mogelijkheden. Mocht dat in niets resulteren, dan overweegt ze om strengere wetgeving in te voeren.

Dat zegt de minister in een interview met het Algemeen Dagblad.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Jaarlijks vallen er ongeveer 600 verkeersdoden te betreuren in Nederland. Een deel van de ongelukken is toe te schrijven aan het gebruik van de smartphone in de auto. Automobilisten proberen tijdens het rijden de laatste WhatsApp-berichten te lezen, of er op te reageren. Een melding van een statusupdate op Facebook? Even snel kijken. Je aandacht is maar een fractie niet op de weg gericht en voor je het weet zit je bovenop iemand.

‘Groot probleem’

Volgens minister Schultz is smartphonegebruik in de auto een groot probleem. In een interview met het Algemeen Dagblad zegt ze:

“Als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Voor de bestuurder is het al verboden om de telefoon rijdend vast te houden. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg, dus we moeten verder kijken.”

Je smartphone vasthouden tijdens het autorijden is nu al verboden. Dat is wettelijk vastgelegd in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Toch komt het nog vaak voor in praktijk dat automobilisten hun smartphone bedienen terwijl ze aan het rijden zijn. In 2014 werden er 67.351 boetes uitgeschreven aan automobilisten die hun mobiele telefoon achter het stuur gebruikten. Dit jaar zijn het er tot nu toe 38.885 boetes, en dat is exclusief de maanden september, oktober, november en december. Het boetebedrag bedraagt 230 euro, exclusief 9 euro administratiekosten. Het levert dus een aardig zakcentje op voor de schatkist, maar de verkeersveiligheid is in het geding. En daar wil de minister iets aan doen door ook het bedienen van een telefoon aan te pakken.

‘Slimme oplossingen’

Minister Schultz wil allereerst kijken naar slimme, technische oplossingen. Ze gaat het de telecomsector om tafel zitten om te kijken om te onderzoeken of het mogelijk is dat je smartphone geheel wordt overgenomen door de auto als je gaat rijden. “Als je Pokémon wilt vangen, schakelt de telefoon ook uit als je te hard gaat”, aldus Schultz.

Er bestaan op dit moment al een aantal slimme oplossingen. Als je een auto in het duurdere segment hebt, is het mogelijk om je iPhone of Android-telefoon te bedienen met Apple CarPlay of Android Car. Dan is er ook nog een apparaatje dat SafeDrivePod heet. Deze blokkeert je telefoon zodra je gaat rijden. Zo wordt je dus niet verleid om even een WhatsApp-berichtje te lezen, want deze meldingen worden komen simpelweg niet doorgelaten.

Smartphonegebruik auto

Verbod

Mocht een technische oplossing niet haalbaar zijn, dan overweegt de minister om een verbod om het bedienen van een smartphone in de auto. Dan moet ze het wetsvoorstel wel eerst door de Tweede en Eerste kamer loodsen. En of alle politieke partijen op nog meer betutteling zitten te wachten is maar de vraag.

Fietsers

Uit recent onderzoek van PanelWizard blijkt dat jongeren steeds vaker naar het scherm van hun smartphone staren als ze aan het fietsen zijn. Ongeveer één op de vijf jongeren tussen de 12 en 17 jaar is verkeersslachtoffer als gevolg van onverantwoord telefoongebruik tijdens het fietsen. Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN), vertelde onlangs dat hij niets in een wettelijk verbod voor smartphonegebruik op de fiets ziet, omdat de pakkans volgens hem te klein is. Lesprogramma’s in het onderwijs en discussie zijn in zijn ogen effectiever.

VVN slaat de handen ineen met Samsung om het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers door smartphonegebruik terug te dringen. Zo gaat de Zuid-Koreaanse smartphonemaker middelbare scholen af met een Roadshow. Daar wijst het bedrijf ze op de gevaren van smartphonegebruik tijdens het fietsen.

Eind mei liet Schultz weten dat ze toch iets voelt om smartphonegebruik op de fiets wettelijk vast te leggen.

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

1 reactie

  1. Piet Geluk
    29 november 2016 op 12:49 — Beantwoorden

    ik zeg: rsap

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *