Steeds meer providers gaan Netbooks introduceren met 3G mogelijkheden. Dit zal flinke impact hebben op de PC markt en er zijn in de eerste helft van 2009 reeds 13,5 miljoen Netbooks verkocht.

asus-eee-pc-701-laptopEr is een indrukwekkende verandering gaande in de PC wereld en dit is voor het eerst in de afgelopen 15 jaar. Netbooks waren namelijk jaren geleden nog helemaal niet aan de orde en pas 18 maanden geleden hebben we de eerste Asus en Acer modellen voorbij zien komen. De impact is echter behoorlijk want zo moest Microsoft de bedreiging die Linux heet van zich afslaan door de OS prijzen te verlagen en moest XP opnieuw gepushed worden.

Netbooks zijn zeer aantrekkelijk geprijsd en trekken daarmee een nieuwe groep gebruikers aan. Daarnaast is er voor providers een nieuwe kans ontstaan om hun abonnementen te slijten. Een Netbook heeft vaak 3G aan boord en kan dus prima verkocht worden en met subsidie nog interessanter worden om aan te schaffen.

Een aantal interessante feiten:

  • Er zijn 13,5 miljoen netbooks wereldwijd verkocht in de eerste helft van 2009
  • Meer dan 50 providers zijn gestart met de verkoop van netbooks
  • HP heeft de meeste deals met operators maar Samsung is flink in opkomst
  • Veel bestaande PC fabrikanten bewegen traag waaronder Sony, Toshiba, Fujitsu en Lenovo
  • Drie keer grotere kans een Netbook tegen te komen dan een Notebook op een publieke locatie
  • De ideale prijs voor een Netbook met subsidie van een provider ligt tussen de 68 en 136 euro

Een onderzoek uitgevoerd door Canalys in de persoon van Tim Coulling laat zien dat Samsung, Asus, HP en Acer nu de meeste deals maken met providers. Tevens is het verbazend om te zien hoe snel Koreaanse partijen de beweging naar Netbooks hebben ingezet door deze te verkopen aan providers. De Samsung NC10 doet het ook goed in de diverse reviews en zorgt natuurlijk dat veel providers deze graag in hun assortiment opnemen.

Providers met goede kanalen

Doordat de providers goed uitgeruste kanalen hebben met veel marketing power zorgt dat de Netbook zich extra snel hebben kunnen vestigen in de markt. De partijen die niet in dit Telco kanaal zitten hebben het hierdoor extra zwaar doordat ze de promotie kansen missen. Ook speelt het momentum mee waarbij providers nu eindelijk hun grote investeringen in de infrastructuur geld zien opleveren doordat data opbrengsten flink stijgen en voice juist verder omlaag zakt. Hierdoor is het investeren in de nieuwste LTE technologie iets dat weer op de agenda kan worden gezet.

Een Netbook voor “erbij”

Een ander interessant feit is dat Netbooks er vaak “bij” worden gekocht en niet dienen als vervanging van een notebook. Een onderzoek onder 3.000 Europese consumenten in augustus 2009 liet ook zien dat de kans dat je een netbook ziet en niet een notebook in een café, park of trein drie keer groter is. Ook neemt meer dan 45% van de gebruikers hun netbook mee op vakantie. Overigens neem ik ook altijd mijn Laptop mee op vakantie dus waarschijnlijk dat voor een laptop dit percentage net zo hoog zal zijn.

Verschillen tussen Azië en Europa

Er zijn ook verschillen tussen Azië en Europa aangezien het in Azië zes maanden langer heeft geduurd om het telco kanaal te ontwikkelen maar dit wordt in rap tempo goed gemaakt. Daarbij zijn de spelers in hun thuisland duidelijk in het voordeel en zie je Asus en Acer in Taiwan succesvol zijn en zijn het Samsung en LG die vooral in Koreo deals maken met providers verder zien we Lenovo, Haier en Tsinghua Tongfang in China actief zijn. De bekende Japanse merken zoals Sony, Toshiba en Sharp laten zich van hun beste kant in Japan zien en HP doet het in het algemeen goed in alle gebieden in Azië.

Qua prijzen zijn er ook verschillen tussen beide gebieden. Zo zien we we dat gesubsidieerde netbook prijzen tussen de 100-199 euro liggen waarbij maand abonnementen in Europa de voorkeur hebben en we in Azië meer pre-paid zien. In Europa zijn ook de vergoedingen hoger want er wordt door de provider ongeveer 60 euro meer bijgelegd.

Apple net even anders

Apple heeft niet gedaan wat de andere PC fabrikanten hebben gedaan en heeft nu nog geen netbook op de markt. Apple heeft echter met de iPhone wel alle contacten om dit heel snel op te pakken maar kiest waarschijnlijk toch voor hun eigen Apple retails stores, Premium Resellers, winkel-in-winkel concept of verkoop via partners mochten ze deze introduceren. Nokia heeft echter wel snel stappen gezet met de introductie van hun Windows Booklet en met de zeer sterke relatie met de providers hebben ze een sterke positie. Wel speelt het prijsniveau hun parten want die is veel hoger dan die van de concurrenten.

De toekomst

De PC markt zal nog gaan profiteren van het nieuwe OS van Microsoft dat met de komst van Windows 7 een positieve invloed zal hebben op de verkoop. Nu is de verkoop in de afgelopen zomer periode redelijk stabiel gebleven en de toekomst ziet ondanks de moeilijke periode niet eens zo slecht uit. De verschillende nieuwe operating systemen, processoren en verbeterde perfomance zorgt voor vervaging van strikte scheidslijnen tussen smartphone, netbook en notebook. Hiermee zorgen de mobiele devices dat de technologie sector zich staande kan houden in deze tijden.

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *