Het is precies dertig jaar geleden dat de Nintendo Entertainment System (NES) in de VS en Europa werd gelanceerd. In de jaren ’80 en ’90 ging deze console bijna 62 miljoen keer over de toonbank. Om stil te staan bij deze mijlpaal, heeft Nintendo deze klassieker nieuw leven in geblazen door de Nintendo Classic Mini uit te brengen. Het is een miniatuurversie van de oorspronkelijke NES, maar dan met hedendaagse aansluitpoorten en beeldkwaliteit. Als liefhebber van de originele console bestelde ik de Classic Mini en ging ik ermee aan de slag.

Design

De Nintendo Classic Mini is nagenoeg een duplicaat van de NES uit de jaren ’80, maar met drie grote verschillen. Om te beginnen is hij een stuk kleiner: 12,5 x 10 x 4,5 centimeter om precies te zijn. Deze afmetingen zijn exact de helft van de afmetingen van de oorspronkelijke console. Daarnaast vind je aan de achterkant niet een aansluiting voor de adapter en RF-switch, maar een HDMI- en micro-USB-poort. Beide kabels worden door Nintendo bij de console geleverd, maar dat geldt niet voor een adapter. En tot slot heeft het Japanse gamingbedrijf ervoor gekozen om de aansluitpoorten van de controllers in een hedendaags jasje te stoppen. De controllers werken op precies dezelfde manier als dertig jaar geleden, maar qua aansluiting lijkt hij als twee druppels water op de Wii Classic Controller Pro. Dat betekent dat je deze controller eveneens met de Classic Mini kunt gebruiken. Maar ja, dan heb je niet hetzelfde nostalgische gevoel van weleer.

Afgezien van de dimensies en poorten aan de achterkant is de Nintendo Classic Mini een replica van het origineel. Zo zijn de aan/uitknop en resetknop aan de voorkant aanwezig, evenals de aansluitingen voor twee controllers. Telkens als ik naar de Classic Mini staar heb ik de neiging om de klep open te doen en er een game in te schuiven. Maar deze is vastgemaakt door Nintendo, wellicht om de componenten aan de binnenkant te beschermen tegen stof en andere voorwerpen.

De Nintendo Classic Mini is dus een klassieker die rekening houdt met de aansluitingen op hedendaagse moderne televisies en controllers. Dat betekent dat de beeld- en audiokwaliteit een stuk beter zijn dan in de jaren ’80, maar dat mag ook wel na enkele decennia technologische vooruitgang.

Nintendo Classic Mini

Games

In tegenstelling tot de originele console krijg je van Nintendo bij de Classic Mini dertig games geleverd. Hieronder vind je de volledige lijst, op alfabetische volgorde:

• Balloon Fight
  • Bubble Bobble
  • Castlevania
  • Castlevania II – Simon’s Quest
  • Donkey Kong
  • Donkey Kong Jr.
  • Double Dragon II – The Revenge
  • Mario
  • Excitebike
  • Final Fantasy
  • Galaga
  • Ghosts ‘n Goblins
  • Gradius
  • Ice Climber
  • Kid Icarus
  • Kirby’s Adventure
  • Mario Bros.
  • Mega Man 2
  • Metroid
  • Ninja Gaiden
  • Pac-Man
  • Punch-Out!! Featuring Mr. Dream
  • StarTropics
  • Super C
  • Super Mario Bros.
  • Super Mario Bros. 2
  • Super Mario Bros. 3
  • Tecmo Bowl
  • The Legend of Zelda
  • Zelda II – The Adventure of Link

Nintendo heeft duidelijk veel zorg en aandacht besteed aan het samenstellen van deze lijst. Een groot aantal van mijn favorieten staan er tussen. Toch kan ik er maar niet om heen dat een aantal klassiekers ontbreekt. Waar is bijvoorbeeld Tetris? Of Duck Tales? Of Chip ’n Dale: Rescue Rangers? Of Teenage Mutant Ninja Turtles 2: The Arcade Game? Of Gyromite? Allemaal games die ik en mijn vrienden destijds eindeloos speelden. In plaats daarvan vinden we Tecmo Bowl en StarTropics, twee games die waarschijnlijk maar weinigen spelen.

Heb je maar even tijd om te gamen? Geen nood. Dankzij de moderne techniek is het mogelijk om tussentijds Save States op te slaan. Je hoeft een game dus niet van begin tot eind uit te spelen: je kunt tussentijds ook je voortgang opslaan. Daarvoor hoef je alleen de resetknop tijdens het spelen in te drukken en deze op te slaan in het menu. Je beschikt over vier slots om je vorderingen op te slaan.

Nintendo Classic Mini

De controller

De bijgeleverde controller ziet en voelt vertrouwd aan. Dat komt omdat niet alleen de vormgeving identiek is aan het origineel, maar ook hetzelfde harde plastic is gebruikt voor de knoppen. Dan merk je pas wat er de afgelopen dertig jaar aan evolutie heeft plaatsgevonden op dit vlak. Het comfort van hedendaagse controllers laat zich niet vergelijken met de ontwerpen van toen.

Mijn handen waren vijfentwintig jaar geleden een stuk kleiner, waardoor de bediening waarschijnlijk een stuk prettiger was. Als ik nu probeer een spel probeer te spelen, merk ik pas hoe klungelig ik ben geworden. Waarschijnlijk een gevalletje ‘oefening baart kunst’. Wat ik tijdens het spelen merkte – vooral toen ik Super Mario Bros. 3 uitprobeerde – was de vertraging in de bediening. Zodra ik op de springknop druk, duurt het ongeveer een halve seconde voordat Mario daadwerkelijk springt. Gelukkig is deze delay niet bij alle games even erg, maar zeker wel het noemen waard.

Waar ik me tot slot helemaal blauw aan erger is dat Nintendo de draad van de controller zo ongelooflijk klein heeft gemaakt. Deze is slechts 75 centimeter lang! Ter vergelijking: bij de NES uit de jaren ’80 was deze lengte nog 220 centimeter. Je moet dus wel erg dicht op de tv zitten om te gamen.

Nintendo Classic Mini Controller

Conclusie

8-bit spellen zijn weer helemaal hot. Moderne spellen als 1001 Spikes, Shovel Knight, Castle in the Dark en Owlboy brengen een hommage aan de ouderwetse pixels. Wie echter terug wil naar vroegere tijden zonder een hoop tijd, geld en energie te steken in het zoeken en verzamelen van oude consoles en games, is met de Nintendo Classic Mini aan het goede adres. Voor omgerekend 2 euro per game – of 2,33 euro als je de console met tweede controller bestelt – kun je hier geen buil aan vallen. Vooral wie, net als ik, in de jaren ’80 en ’90 is opgegroeid, zal deze nostalgische trip langs memory lane absoluut waarderen en veel goede herinneringen ophalen.

Er zijn wel vier zaken om rekening mee te houden.

1. Allereerst krijg je maar liefst dertig retrogames, maar een aantal klassiekers ontbreken aan dit lijstje.
  2. De draad van de bijgeleverde controller is erg kort: je moet zowat op de beeldbuis zitten.
  3. De controllers liggen niet zo prettig in de hand en ze kennen enige vertraging.
  4. Je krijgt van Nintendo geen adapter bij de console. Je moet de bijgeleverde USB-kabel rechtstreeks op je tv aansluiten, of een externe adapter zoeken/kopen.

Door de populariteit is de Nintendo Classic Mini wel erg moeilijk verkrijgbaar. Hij is zo goed als helemaal uitverkocht.

Mocht je echt interesse hebben in deze console, dan is je beste keuze om hem in de pre-order met tot wel 25% korting te bestellen bij Coolblue.

Nintendo Classic Mini

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.