Een hele mond vol, de naam van dit apparaat. De Scala Rider Q2 is een Bluetooth systeem voor op de motor. Je koppelt het aan je telefoon, je navigatiesysteem of aan de Scala Rider van iemand anders, zodat je onderling contact hebt.

De Scala Rider komt in vier smaken. Het basismodel heeft slechts één oortje, geen intercom en geen intercom functie. De FM versie bevat een radio en twee oortjes om naar de stereo radio te luisteren. De Teamset bestaat uit twee Scala Riders en beschikt over een intercom functie tussen de twee Scala Riders en is dus ideaal als combi voor berijder en passagier. En natuurlijk is er de meest complete Q2 met zijn bike-to-bike communicatie, die we hier bespreken.

De eerste indruk

Wat een wonderschone verpakking heeft Cardo ontworpen voor de Scala Rider. De doos met magneetsluiting maakt een deftige indruk. Het is in ieder geval leuker openmaken dan zo’n plastic blisterverpakking, waar zelfs mijn schaar ruzie meekrijgt. Alles heeft een ruime plaats gevonden in de doos. Er zit een handleiding bij in vele talen. Er is een apart boekje met de Nederlandse handleiding.

 

De Scala Rider Q2 lijkt veel op het eerste model wat ik ooit getest heb, samen met de Garmin zumo. Het verschil is niet alleen, dat de Q2 een extra oortje heeft, ook de algehele kwaliteitsindruk ligt wat hoger dan bij het eerste exemplaar.

De bevestigingsbeugel van de Scala Rider is eenvoudig op mijn nieuwe helm (HJC FS-Max) te monteren. Hierna kan de Scala Rider eenvoudig op de beugel geschoven worden. Installatijd van minder dan 5 minuten, zelfs voor een onhandige kluns zoals ik. Er zijn ook helmen waarbij de Scala Rider minder goed past. Daarvoor is een hulpstukje (Sacer) meegeleverd. Vraag voor aankoop in ieder geval aan de handelaar of de Scala Rider past op uw helm, of vraag of je dit uit mag proberen.

De inhoud van de doos

Zoals ik hierboven al opmerkte: een mooie doos met magneetsluiting. Het eerste wat opvalt in de doos, is de helmklem met twee speakertjes en een microfoon. De platte speakers zijn probleemloos in bijna elke helm weg te werken. Er zijn “plakkertjes” meegeleverd, die je in de oorholtes van je helm kunt plakken, indien het klittenband van de speakers niet zelf houvast vind in de helm. Op de microfoon staat een gele stip, om aan te geven welk deel van de microfoon naar de mond moet zijn gericht. Natuurlijk is er de Scala Rider zelf, waarvoor ook een beschermhoesje in de doos aanwezig is. Verder is er nog een reservesponsje voor de microfoon aanwezig. Om de helmklem op helmen met een dikkere wand te kunnen monteren, is er een “spacer” meegeleverd. De inbussleutel om de klem te monteren wordt ook meegeleverd. Om de Scala Rider op te laden, is er een 230 volt oplader aanwezig. De handleiding is er in vele talen, waaronder ook het Nederlands (in een apart boekje). Wat ik mis, is een stickertje met een “snelstart handleiding” bijvoorbeeld in de cockpit van de motorfiets te plakken of gewoon in je portemonnee mee te nemen, want de bediening is met name in het begin best complex.

  • Scala Rider Q2 unit
  • Helm klem met twee speakers en microfoon
  • Oplader 230 volt
  • Extra microfoon spons
  • Plakkers ten behoeve van speakers
  • Inbus sleutel om de klem op de helm te monteren
  • Draagtasje voor de unit
  • "Spacer" om de klem te monteren op een helm met een dikkere wand
  • Gebruiksaanwijzing in verschillende talen

Mogelijkheden van de Scala Rider Q2

De Scala Rider zal in de eerste plaats gekocht worden om “Truus” uit het navigatiesysteem te beluisteren. Het koppelen met mijn eigen Garmin zumo lukte probleemloos. Over het koppelen met TomTom Rider bestaan wat items in diverse nieuwsgroepen, waarbij het koppelen problemen geeft. Het probleem is echter oplosbaar. De Garmin zumo zorgt voor het afhandelen van het telefoonverkeer, en doet dit uitstekend. De MP3’s uit de zumo komen over de twee speakers in mono binnen, omdat de Q2 niet beschikt over het A2DP protocol. Op de motor is dit geen onoverbrugbaar probleem.

 

Je hoeft natuurlijk niet met je navigatie te koppelen, maar je kunt ook rechtstreeks koppelen met je GSM. Het is dan wel verstandig om gebruik te maken van de spraakherkenning op je mobiel, want onderweg je mobiel bedienen op de motor is een beetje lastig met die grote motorhandschoenen.

Je kunt de Q2 ook koppelen aan maximaal twee andere Q2’s, waardoor je tot 500 meter afstand in het open veld met elkaar kunt communiceren. Dit communiceren gebeurt full-duplex, waardoor je dus niet op elkaar hoeft te wachten met spreken. Je kunt de Q2 ook koppelen aan oudere versies van de Scala Rider, waarbij de communicatie afstand beperkt blijft tot de Bluetooth grens van zo’n 10 meter. Voor een intercom mogelijkheid met een passagier achterop of in de zijspan is dit natuurlijk voldoende.
De Q2 bevat ook een FM-Radio, die wel stereo weergeeft op de speakers.

 

De Scala Rider Q2 in de praktijk

Na het pairen met de zumo, gaat alles vanzelf. Bellen via de zumo werkt probleemloos, en bij snelheden tussen 80 en 100 km per uur heeft de partij aan de andere kant niet in de gaten dat je op de motor zit. Bijgeluiden worden netjes weggefilterd. Ook het gebruik in combinatie met een systeemhelm, brengt natuurlijk extra rust. Ik heb ook een test gedaan met de klep van de systeemhelm omhoog, en ook op die manier was de verstaanbaarheid aan de andere kant probleemloos. AGC is de techniek die zorgt voor het automatisch aanpassen van de geluidssterkte aan het omgevings rumoer. Wat wel lastig is met een systeemhelm, is dat de microfoon binnen in de helm nog een plaatsje moet vinden. Het zou fijn zijn, als hier voor de liefhebber ook een ander type microfoon gebruikt zou kunnen worden (Plakken aan de binnenkant van de helm of een keel-microfoon).

Aannemen van een oproep kan door het indrukken van de CTRL-knop, of het uitspreken van een woord. Je kan een oproep natuurlijk ook via je navigatiesysteem aannemen. Als je 15 seconden niets zegt, wordt het gesprek geweigerd. Deze techniek om gesprekken aan te nemen of te weigeren noemt men VOX. Een gesprek kun je beëindigen door het indrukken van de CTRL-knop. Deze knop gebruik je ook, om iemand spraak gestuurd te bellen. Door de knop volume-omlaag, kun je een re-dial uitvoeren.

De FM radio geeft wat vraagtekens bij mij. Als je onderweg een zender zoekt, puur op de gok, kan het leuke deuntje drie bochten verder al weer verdwenen zijn omdat het een lokaal radiostation is. Ook landelijke zenders hebben een beperkt bereik met de steunzenders. Een RDS radio, die de frequenties van een radiostation door het gehele uitzendgebied automatisch volgt, zou geen overbodige luxe zijn. Lees voor het gebruik van de FM-Radio overigens in de Engelse of Duitse handleiding, omdat de Nederlandstalige handleiding hier tekort schiet (althans bij mijn exemplaar).

De communicatie tussen meerdere Q2 headsets heb ik niet kunnen testen, omdat ik slechts beschikte over één testexemplaar. Navraag leert, dat het goed werkt, maar dat de claim van 500 meter in de meeste gevallen wat aan de hoge kant is. Op zich hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, want meestal rijd je geen 500 meter uit elkaar als je samen op pad gaat.

Omdat de Scala Rider Q2 beschikt over een aantal knoppen, met wijzigende functionaliteit wanneer deze korter of langer worden ingedrukt, is RTFM (Read The Fucking Manual) echt pure noodzaak. Zeker als je meerdere apparaten gaat koppelen en bedienen is het een complex gebeuren, omdat je slechts een rood/blauwe LED ter beschikking hebt als “controlevenster”.

MDC Technology (Multiple Device Communication) is de techniek die het mogelijk maakt, om meerdere devices tegelijkertijd te koppelen. Of het echt allemaal probleemloos werkt, heb ik niet kunnen testen. Het lijkt me in ieder geval handig om de handleiding uitgebreid te raadplegen bij het uitvoeren van deze acties.
De accu is voldoende voor een dag normaal gebruik (8 uur spreektijd), en blijft een week in standby. De Q2 is eenvoudig los te koppelen, zodat niet de complete helm aan de oplader hoeft.

Technische gegevens

  • Spreektijd: tot 8 uur
  • Standby: 10 dagen
  • Gewicht: 33,5 gram
  • Batterij: Herlaadbaar Li-Po
  • Laadtijd: 3 uur
  • Bluetooth versie: 2.0, class 1
  • Chip fabrikant: Cambridge Silicone Radio (CSR)
  • Berijder/Passagier: tot 10 meter met alle scala-rider modellen
  • Bike-to-Bike intercom communicatie up tot 500 meter (full duplex) in open terrain
  • Microfoon die omgevingslawaai wegfiltert
  • AGC technologie om het volume automatisch aan te passen
  • VOX technologie: Om met de stem oproepen aan te nemen of te weigeren
  • Makkelijk los te koppelen voor opladen
  • Twee dunne speakers van 4.7 mm eenvoudig in helm te monteren
  • 4 bedieningsknoppen
  • Voice dial indien dit ook wordt ondersteund door het mobiele device
  • Re-dial laatst gebelde nummer
  • FM Radio met 6 voorkeuze zenders
  • 8-10 uur radiogebruik mogelijk
  • 230 volt oplader

Conclusie
De Scala Rider is een mooi functioneel apparaat. Montage is een fluitje van een cent, indien de helm geschikt is voor de montage (Check bij je dealer). De aanwijzingen van het navigatie systeem worden perfect weergegeven. Bellen via deze set gaat ook probleemloos. De vertaanbaarheid is tot boven illegale snelheden goed. Het afluisteren van MP3 via je mobiel of navigatie systeem geeft geen stereo, omdat A2DP niet wordt ondersteund, maar komt wel via de twee speakers. De ingebouwde radio geeft wel stereo, maar ontbeert een RDS functie. Het communiceren met andere Scala Riders heb ik wegens het ontbreken hiervan niet kunnen testen. Ervaringen van anderen leren, dat dit tot 250 meter redelijk goed werkt, maar dat de beloofde 500 meter in de meeste gevallen een utopie is. De intercomfunctie met de passagier werkt over het algemeen wel zonder problemen. Gebruikers geven wel aan, dat de volgorde van pairen in sommige gevallen belangrijk kan zijn om problemen te voorkomen. Voor de bediening is het goed lezen van het manual echt noodzakelijk. De accu is goed voor een uitgebreide dag motorrijden, maar niet te vervangen. Leeg betekent 3 uur aan de oplader.

Sterke punten:

Multifunctioneel
Eenvoudige montage op de helm
Goede belkwaliteit
Makkelijk afneembare unit om op te laden
Bike-2-bike
Radio

Verbeterpunten
RDS op de radio
Mini-handleiding voor onderweg (Complexe bediening door multifunctionaliteit)
Verwisselbare batterij
Unit aan de zijkant van de helm is kwetsbaar bij val van de helm
Geen A2DP

Informatie
Producent: Cardo
Model: Scala Rider Q2
Verkrijgbaar: Via diverse Verkooppunten van Distributeur DigiTrading
Prijs: Straatprijs ongeveer € 180,=

 

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *