TomTom lanceerde twee weken geleden een nieuwe dienst: TomTom HD Traffic. Het was al langer bekend dat TomTom samen met Vodafone bezig was een verkeersinformatiedienst te ontwikkelen, maar nog niet hoe ze dit in de markt zouden zetten. De TomTom ONE XL HD Traffic is het eerste navigatiesysteem waarop de dienst werkt.

De dienst HD Traffic is vooralsnog alleen beschikbaar op de nieuwe TomTom ONE HD Traffic, die in dit review zal worden besproken. Volgend jaar komt er ook een accessoire die je op bestaande ONE- en GO-modellen kunt aansluiten om dezelfde verkeersinformatie ook op oudere modellen te kunnen gebruiken. Dit accessoire is voorzien van een afgeschermde simkaart, die met een standaard tijdsinterval van 3 minuten de verkeersinformatie ophaalt. Ook bij de TomTom ONE HD Traffic is de simkaart afgeschermd en beperkt in functionaliteit: je kunt er alleen de verkeersinformatie mee ophalen en niet mee bellen.

Verkeersinformatie

Wil je meer over de verkeersinformatiedienst HD Traffic weten, dan kun je ook het interview nog eens doorlezen, dat ik begin dit jaar tijdens de CeBIT met Luciën Groenhuijzen heb gehad. HD Traffic gebruikt anonieme gegevens van Vodafone-abonnees, waarvan de toestellen actief zijn op het Nederlandse Vodafone-netwerk. De Vodafone-gebruikers hoeven een toestemming te geven om eraan mee te doen; dat gebeurt automatisch. Ze hoeven ook niet met een TomTom-navigatiesysteem rond te rijden en zelfs een GPS is niet nodig. Vodafone kan de positie van de Vodafone-bellers bepalen aan de hand van de GSM-masten. Het voordeel van dit nieuwe systeem is dat een veel groter wegennet kan worden afgedekt dan met het huidige systeem van verkeersinformatie via TMC of GPRS: die kijkt alleen naar snelwegen, niet naar belangrijke doorvoerwegen op het platteland of in de stad.

Nadelen zijn er ook: met HD Traffic zit je vast aan één fabrikant, TomTom. Het bedrijf is niet van plan om de oplossing in licentie aan anderen te verkopen. Een ander nadeel is dat de dienst voorlopig alleen beschikbaar is in Nederland (Nederland heeft hiermee de primeur). Als TomTom na verloop van tijd HD Traffic ook in andere landen gaat aanbieden heb je er op vakantie in het buitenland nog steeds niets aan: zodra je de grens over gaat stopt HD Traffic ermee. Dat is waarschijnlijk gedaan omdat Vodafone niet wil opdraaien voor de hoge roamingkosten. Gebruikers betalen namelijk een vast bedrag per maand, ongeacht de hoeveelheid dataverkeer die ze gebruiken.

Wat zit er in de doos?

In de doos vind je de gebruikelijke accessoires:

  • De TomTom ONE XL HD Traffic met Europa-kaarten;
  • Zuignap voor de voorruit;
  • USB-kabel;
  • USB-oplader voor de auto;
  • Installatie-cd;
  • Gebruiksaanwijzing.

De simkaart zit al in het apparaat; je kunt dus meteen beginnen met invoeren van een route en wegrijden. Qua uiterlijk verschilt deze TomTom ONE XL niet van het al eerder uitgebrachte model. Ook de accessoires zijn identiek. Het enige verschil is de aanwezigheid van een simkaart-vakje aan de achterkant (zie foto hieronder). Het vakje zit in het verlengde van de luidspreker aan de achterkant. Het is niet makkelijk om de simkaart eruit te halen. En waarom zou je ook? Je kunt er toch verder niets mee. Het zou natuurlijk mooi zijn als hackers de beveiliging weten te kraken en erin slagen voor de ONE XL allerlei applicaties te ontwikkelen, waarmee je nuttig gebruik kunt maken van dit data-only-abonnement. P2P-downloaden terwijl je in de file staat, bijvoorbeeld. Maar helaas is de ontwikkelaarscommunity rond TomTom – die overigens ook geen SDK (meer?) beschikbaar stelt – heel wat minder actief dan die van de iPhone.

Specificaties

De belangrijkste eigenschappen van de TomTom ONE XL HD Traffic:

  • Afmetingen: 119 x 86 x 27 mm;
  • Gewicht: 230 gram;
  • Scherm: 4,3 inch Transflective LCD, 480 x 272 pixels (breedbeeld);
  • Processor: 266 MHz Samsung S3C2412;
  • Geheugen: 32MB RAM, 1GB ROM;
  • Geheugenuitbreiding: SD-kaartjes;
  • Batterij: 1100 mAh Lithium-polymeer, 2 uur gebruikstijd (kort!);
  • Chipset: Hammerhead van Global Locate.

Installatie

Het bevestigen van de TomTom ONE XL is een kwestie van zuignap op het raam plakken, TomTom erop hangen en klaar. Dankzij het kogelgewricht (hieronder op de foto zichtbaar) kun je het scherm in alle gewenste richtingen draaien. Het losmaken van de ONE XL gaat net zo makkelijk.
Nog even over navigeren in het buitenland: het zou handig zijn als je in het buitenland kunt terugvallen op het gratis TMC-signaal. Aan de achterkant van de ONE XL zit ook een klepje met antenne-symbool (bij bovenste schroefgat, zie foto hieronder), waar je mogelijk een externe TMC-antenne op zou kunnen aansluiten. Maar bij nader onderzoek blijkt het om een MMCX-antenneconnector te gaan, die wordt gebruik om een externe gps-ontvanger aan te sluiten. Jammer voor mij, maar handig voor mensen die door warmte- of zonwerende folie op de voorruit last hebben van slechte gps-ontvangst.

Data-abonnement

Bij aanschaf van de TomTom ONE XL HD Traffic krijg je een jaar lang toegang tot HD Traffic. Daarna kost de dienst 9,95 euro per maand. Wel gek is dat TomTom meteen de stekker heeft getrokken uit de al bestaande dienst TomTom Plus Verkeersinfo. Loopt je PLUS Verkeersinfo-abonnement na 12 november 2007 af, dan krijg je van TomTom de komende weken bericht hoe je gebruik kunt blijven maken van de dienst die met deze prijs wel fors duurder wordt; voorheen betaalde je 30 euro per jaar, straks 119,40 euro. Daar staat tegenover dat je vijfmaal meer file-updates dan bij andere verkeersinformatiediensten krijgt. Ook is er 10x meer kilometer wegafdekking.

Belangrijk om ook nog even te vertellen, is dat HD Traffic niet alleen gebruikmaakt van de Vodafone-gegevens, maar dit combineert met andere verkeersinformatiebronnen.

Filerijden

Tijd om de files te gaan opzoeken en uit te zoeken of HD Traffic ze inderdaad slim weet te omzeilen. Wat als eerste opvalt, is dat de vertraging door files niet langer wordt aangegeven in kilometers, maar in minuten. Je kunt daardoor een betere afweging maken of je 20 kilometer wilt omrijden om een vertraging van maar 5 minuten te omzeilen.

Aan het verkeersinformatiemenu is weinig veranderd. Rij je op een file af en wil je liever omrijden, dan kies je de optie

Beperk vertragingen

in dit scherm. Ook handig: met

Toon verkeersinfo thuis-werk

kun je vlak voor vertrek even checken of er files staan op je vaste route. Je kunt ook op de kaart bekijken waar de files staan.
De boodschap

Verkeersinformatie bijgewerkt

onderin het scherm zie je vaker verschijnen dan bij het oude systeem van verkeersinfo.

Nog voordat je een fix hebt, kun je kijken of er op de gekozen route een file staat. Over 20 kilometer begint de file en het levert 9 minuten vertraging op. Bovenin het scherm is de totale vertraging te zien; dus een optelsom van alle vertragingen op de route.

Omdat er in Brabant altijd iets te beleven is, ben ik daar op zoek gegaan naar een route met meerdere incidenten. icoontjes geven aan wat er aan de hand is, zoals hier een aanrijding en een icoontje dat waarschijnlijk een wegafzetting aangeeft. Helaas kun je niet op de icoontjes tikken om een toelichting te zien.

Een tik op de knop Herplannen (vorige screenshot) zorgt ervoor dat er een nieuwe route wordt berekend. Helaas kun je hier nog niet zien hoeveel tijd je met deze flinke omrit bespaart.

Wanneer je akkoord gaat met de nieuwe route, zie je hoeveel je bespaart. In dit geval moet je 14 kilometer omrijden om één minuut reistijd te besparen. Niet de moeite van de omrit waard dus. Eventueel kun je nog een ander alternatief zoeken.

Wil je precies weten wat er aan de hand is en hoe lang de file is, dan kun je daarop inzoomen. Je krijgt dan te zien welk type vertraging je mee te maken krijgt (in dit geval stilstaand verkeer door een ongeval) en je kunt ook op de kaart zien of je dat geheime sluipweggetje nog makkelijk kunt bereiken.

Dit voorbeeld laat zien dat je niet alleen verkeersinformatie krijgt van de snelwegen, maar ook van andere doorlopende wegen. De gele stippen op de weg geven de doorstroom van het verkeer aan: het zijn een soort gele mieren die in een animatie over het scherm lopen.

Ook dit screenshot is leuk om te laten zien: de verkeerssituatie op 5 december 2007 om 17:00 uur. Op elke verkeersopstopping kun je inzoomen om nadere details over lengte en doorstroom op omringende wegen te zien

Een leuke functie, die niets met verkeersinformatie te maken heeft en ook al op de vorige ONE XL aanwezig was, maar die misschien nog niet iedereen kent: het tonen van je huidige lokatie. Het maakt deel uit van de veiligheidsfuncties van de TomTom en komt bijvoorbeeld van pas wanneer je ergens bent gestrand met de auto of motor. Is er geen gps-ontvangst, dan bepaalt de TomTom ONE zelf de laatst gemeten GPS-positie. Hoewel die niet altijd klopt: ik was de hele avond thuis en niet op de aangegeven lokatie. Gevalletje van teleportatie?

Conclusie

Het ophalen van verkeersinformatie gaat razendsnel en je krijgt zeer gedetailleerde informatie te zien over verkeersopstoppingen en doorstroom op omliggende wegen. HD Traffic biedt duidelijke voordelen ten opzichte van bestaande TCM- en GPRS-systemen: de informatie is is veel completer, wordt sneller bijgewerkt en toont ook problemen buiten het snelwegennet. Omdat ik geen fanatieke gebruiker was van TomTom PLUS Verkeersinfo (wel eens gebruikt, maar ik rij meestal niet als er file is) kan ik niet goed inschatten of de weergave van files en het herplannen bij opstoppingen nu opmerkelijk verbeterd is ten opzichte van de oude situatie. Hopelijk kunnen mensen die dagelijks door de file moeten en de oude dienst al gebruikten, daar in de comments een reactie op geven.
De weergave van aantal minuten vertraging in plaats van aantal kilometers file is wel een vooruitgang: je ziet nu precies wanneer je daadwerkelijk aankomt en die schatting is veel nauwkeuriger dan voorheen. Voor mensen die veel op de weg zijn lijkt mij HD Traffic een erg nuttige aanvulling. Wat het toestel zelf betreft is er feitelijk niets veranderd ten opzichte van de oude TomTom ONE XL.

[fieldset=Positieve punten]

  • Compact design;
  • Frequente updates van verkeersinfo;
  • Goed kaartmateriaal, gebruiksvriendelijke software;
  • Beter zicht op je aankomsttijd;
  • Gedetailleerde info over files en vertragingen, ook buiten het snelwegnet.
  • [/fieldset]

    [fieldset=Verbeterpunten]

  • Bestaande PLUS Verkeersinfo is opeens gestopt, nieuwe klanten hebben geen andere keuze dan deze ONE XL HD Traffic kopen;
  • Oplossing is duurder (maar completer) dan de oude Verkeerinfo;
  • Weinig accessoires meegeleverd (bijv. geen thuislader);
  • Dienst is pas vanaf begin 2008 voor gebruikers van andere TomTom-systemen verkrijgbaar;
  • Gesloten oplossing, alleen via TomTom verkrijgbaar.
    [/fieldset]

    [fieldset=Score]

  • Gebruik: Uitstekend
  • Design: Goed
  • Functionaliteit: Zeer Goed
  • Connectiviteit: Goed
  • Meegeleverd kaartmateriaal: Goed
  • [/fieldset]

    [fieldset=Informatie]
    Informatie voor gebruikers van de oude PLUS Verkeersinfo.
    Productinformatie over de nieuwe HD Traffic-dienst.
    Productpagina van de TomTom ONE XL HD Traffic bij de fabrikant.
    De adviesprijs bedraagt

    Redactie

    Redactie

    De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

    Geen reacties

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *