Deze keer nemen we de Transonic PNA 6000T onder de loep. Een standalone navigatie systeem dat draait op Windows CE en Navigon OEM software. Dat het een verrassend goed device is zal uit de review wel blijken, het is een directe concurrent van de TomTom One. Nieuwsgierig? Lees snel verder en oordeel zelf.

[page=Inleiding]
Handig aan losse units zoals deze Transonic PNA 6000T is dat ze direct uit de doos geschikt zijn om te navigeren. Je hebt geen PC meer nodig om eerst alle software te installeren, je start hem op, plakt hem tegen het raam, voert je bestemming in en kunt direct navigeren.

Nu ook op Pocketinfo de sectie “Personal Navigation-Club” is toegevoegd, kan een review van de nieuwe Transonic PNA 6000T natuurlijk niet ontbreken. NavStar is officieel distributeur van Transonic in de Benelux en deze heeft ons een review exemplaar toegestuurd waar we uiteraard erg blij mee zijn.

Eerste indruk

De PNA 6000T laat direct bij het uitpakken een zeer goede indruk achter. Het is een fraai vormgegeven apparaat met overzichtelijke buttons die verwerkt zitten in een rustige zwarte met metallic afgewerkte achtergrond. Het design is rustig en functioneel hetgeen heel voornaam is omdat hij in de auto wordt gebruikt en niet bedoelt is als blikvanger maar slechts als hulpmiddel, teveel tierlantijntjes zouden alleen maar kunnen afleiden van het verkeer.

Wat verder direct opvalt, is de dikte van het device. Waar al zijn concurrenten aanzienlijk dikker zijn is deze PNA 6000 slechts 2 cm, je kunt dit vergelijken met de iPOD Photo.
Het geheel oogt robuust maar gelukkig niet lomp en is niet saai te noemen.

Wat zit er in de doos

De PNA 6000T wordt, zoals we gewend zijn, compleet geleverd. Het volgende vinden we in de doos:

  • Transonic PNA 6000T
  • Houder voor op het raam
  • Autolader
  • SD kaart 256MB
  • DVD met alle landen van Europa
  • Kaartje met garantiebepalingen
  • CD met handleidingen en ActiveSync

[page=Uiterlijk]De PNA 6000T heeft zoals al eerder vermeld een strak design wat zowel gebruikersgemak als simpelheid uitstraalt. Het device is handzaam en gemakkelijk in je binnenzak mee te nemen.

Aan de voorkant bevinden zich ook de knoppen voor de bediening. Dit zijn er vier in totaal;

  • volume harder/zachter
  • Navigeer naar button
  • aan-/ en uit knop

De bovenkant bevat vervolgens het SD kaart slot.

Aan de onderzijde bevindt zich de USB aansluiting, de resetknop en de harde resetknop

Aan de achterzijde zit de stylus en de mountholes voor de bevestigen aan in de autohouder. Verder bevindt zich hier ook de connector voor het aansluiten van een antenneversterker en is hier de speaker te vinden.
Verder zit er aan de linkerkant zit de aansluiting voor de koptelefoon.

Houder

De houder van de PNA 6000T ziet er degelijk uit en is makkelijk te bevestigen op de autoruit. De houder bevestig je door de houder goed op de ruit te drukken en de knop onder de houder van je af te duwen. De houder zuigt zichzelf dan vast op de ruit en zit echt muurvast. Het valt niet mee om de 6000T gemakkelijk in en uit de houder te krijgen. Het vergt wat kracht en je hebt het gevoel dat je iets stuk gaat maken. Dit valt echter erg mee en het is een kwestie van wennen. Toch zou dit een verbeterpunt kunnen zijn. Tijdens het rijden zit deze houder in ieder geval stevig op zijn plaats en trilt nauwelijks. De PNA 6000T is eenvoudig in en uit te schuiven.

[page=Specificaties]

Snelheid

De PNA 6000T draait op 300Mhz Samsung processor. Alle schermpjes flitsen over het scherm en ik ben dus ook erg tevreden met de snelheid van het apparaat. Het berekenen en herberekenen van routes gaat erg snel dus ook dat is positief. We hebben in de testperiode eigenlijk nauwelijks een vertraging opgemerkt. Ook bij het verkrijgen van een GPS fix (zie volgende alinea) speelt de snelheid van het device absoluut geen negatieve rol!

GPS

De GPS chip die in de PNA 6000T zit is de SiRF III chip. Deze chipset staat bekend om zijn zeer goede ontvangst zowel binnenshuis als buiten en gewoon in de auto.

Voor het verkrijgen van de eerste koude fix (een mooi woord voor het ontvangen van genoeg satellieten zodat de positie bepaald kan worden) hoefden we niet lang te wachten. Binnen 30 seconden hadden we een fix en konden we wegrijden. Zodra de PNA 6000T opgestart is gaat deze zoeken naar satellieten. Ook bij het behalen van een fix nadat we de PNA 6000T al eerder hadden gebruikt (de zogenaamde warme fix) hoeven we niet lang te wachten omdat die eigenlijk direct na het aanzetten al satellieten heeft gevonden.

Ik heb bijna altijd ontvangst van rond de 10 satellieten wat uitstekend is. Mocht de ontvangst niet goed zijn dan is er altijd nog de mogelijkheid om een externe GPS antenne aan te sluiten op de achterkant van de PNA 6000T aarmee je de ontvangst optimaliseert. Je ziet dit regelmatig bij auto’s die een warmtewerende voorruit hebben of bij campers. Door het aansluiten van zo’n externe antenne en deze op een andere plek dan de voorruit te plaatsen wordt het toch mogelijk om dit soort systemen te blijven gebruiken.

Scherm

Het scherm van de PNA 6000T is zeer goed leesbaar en mooi groot: 2.8Inch. En is zeer helder. Ik heb dit vergeleken met een TomTom One en mijn conclusie is dat het scherm van de PNA 6000T een stuk helderder is en een beter contrast heeft in een lichtere omgeving. Je ziet bij veel PDA’s en ook ander soortgelijke devices dat ze buiten in het zonlicht zeer moeilijk leesbaar zijn. De PNA 6000T lijkt er minder last van te hebben en is voldoende helder om onder alle omstandigheden te kunnen blijven gebruiken. Over het touchscreen is niet al te veel te vermelden, het werkt naar behoren, voelt ietwat zompig aan, het is net of je in een harde spons duwt. Voor de kenners onder ons, het voelt alsof je op een PDA werkt met een screenprotector. Het indrukken is wat minder direct maar het is zeker voldoende.

Net als bij TomTom beschikt ook Navigon over een nachtstand, dit is een absolute must in het donker. Je wordt niet afgeleid en verblind door je scherm hetgeen de veiligheid absoluut ten goede komt.

Speaker

De speaker is luid en duidelijk en het geluid heeft een goede kwaliteit. De speaker zit aan de achterkant van het device waardoor het geluid via de voorruit naar je toe komt. De wegwijsdame is goed hoorbaar en ze kan mijn iPOD en autoradio als het moet wel overstemmen, alhoewel?

Accu

De accu zorgt ervoor dat de PNA 6000T, als deze geheel is opgeladen, zo’n twee uur mee gaat. Voldoende voor een boswandeling met je hond maar om zonder autolader te navigeren eigenlijk wat aan de korte kant. In de meeste gevallen zal je echter wel in staat zijn om de PNA 6000T op te laden in de auto via de meegeleverde autolader. Ook al zit er geen thuislader bij, tegenwoordig hebben de meeste mensen wel een mini USB lader in huis. Of ben ik te voorbarig? Je kunt ze in ieder geval overal aanschaffen en ze zijn niet duur. Gewoon een 5V1A voldoet prima en is ideaal om binnenshuis alvast te laden om zo je route te kunnen plannen onder het genot van een kopje koffie. De Sirf III chipset stelt je hier namelijk makkelijk toe in staat.
Wat ik wel een nadeel vind is dat het een ingebouwde accu is die je niet kunt verwisselen zonder je device open te schroeven en dus de garantie te verliezen.

[page=Software]

Navigon OEM MobileNavigator 5

De meesten van jullie kennen de TomTom software al, maar er zijn nog meer aanbieders en Navigon is er daar eentje van. Wat direct opvalt aan Navigon is het bedieningsgemak. Het geheel werkt erg overzichtelijk en is ook door een leek makkelijk te bedienen. Uiteraard reikt het wat te ver om hier een compleet overzicht te gaan geven van de software, maar we kunnen wel zeggen dat Navigon software zeker niet onder doet voor TomTom. Het werkt anders, maar heeft toch echt heel goede en nuttige features die je bij TomTom niet ziet. Kortom Navigon is 100% in orde en draait als een zonnetje op dit device. Wat me wel opviel is dat de mevrouw Bep van Navigon wat netter is dan Miep van TomTom. Waar Miep zegt: “Probeer om te draaien”, zegt mevrouw Bep netjes: “Probeer A.U.B. om te draaien.” Al met al klinkt het me net wat netter in de oren.

De opbouw van de menu’s is erg simpel. Je kunt kiezen uit een standaard bedieningsinterface en een gevorderde interface. Beide zijn duidelijk en overzichtelijk en er is in de handleiding voldoende informatie te vinden over de werking en mogelijkheden van de menu’s en hun afzonderlijke instellingen.

Kaarten

De kaarten die standaard geleverd worden zijn die van geheel Europa,je kunt ze desgewenst in deelkaarten erop zetten of zelfs per land(deel). De kaarten zijn redelijk up-to-date maar, zoals altijd, vind ik nog steeds kleine foutjes in de kaartdata. Op zich kan ik dit begrijpen. Zo zullen er altijd wegen zijn die aangepast worden en word er (helaas) altijd gebouwd in Nederland waardoor sommige wegen al snel niet meer kloppen. Het blijft echter toch jammer dat dit soort foutjes niet via een bepaalde synchronisatie oplossing kunnen worden hersteld.

[page=Ervaringen]

TMC ervaringen

Voor sommige gebruikers is TMC niks nieuws, mensen die al langer Alturion of Navigon gebruiken roepen er allemaal over. TMC geeft je allerlei verkeersinformatie door via radiofrequenties. Het mooie is dat het erg up to date is en in mijn geval tijdens de testritten me meerdere malen voor een file heeft behouden. Het duurt soms wel wat lang voordat er informatie beschikbaar is, maar vooral in open gebieden en in op de grote wegen heb ik veel en duidelijke informatie mogen ontvangen. Het leuke is ook dat je nu bij de aanschaf van dePNA 6000T de TMC module er gratis bij krijgt en optimaal en gratis kunt genieten van deze extra info. TMC is in mijn ogen zeker de moeite waard.

PNA 6000T in het dagelijks gebruik

Wat me direct opviel toen ik de PNA 6000T uit de doos haalde was de eenvoud van het device. Sterker nog ik was enigszins teleurgesteld hij kon niks meer of minder dan alleen navigeren. Nu wist ik dit wel hoor van te voren maar toch vond ik het raar, ik ben iemand die dagelijks tot over zijn oren in de PDA zit en dan heb je het over devices waarmee je kunt bellen, internetten, navigeren, gamen, mailen etc en dat ook nog allemaal tegelijk. Toch ben ik overstag gegaan, ik heb een aantal dagen de TomTom One van een vriend van mij geleend en heb de PNA 6000T flink aan de tand gevoeld. Wat me het meeste tegenstond in het begin is later juist de kracht van het toestel gebleken. Doordat je met een PDA vaak veel meer doet dan alleen maar navigeren, komt het gewoon voor dat je programma’s installeert die je device instabiel maken. Hier heb ik met de 6000T in het geheel geen last gehad, omdat er niks anders opstond kon er ook niet veel fout gaan en heb ik slechts een keer moeten resetten en dat was meer voor mezelf om te zien wat er gebeurde om te testen dan dat dit echt noodzakelijk was.l

TomTom of toch de PNA 6000T

De strijd tussen de PNA 6000T en de TomTom One was eigenlijk een alleraardigste. Ik kom van oorsprong echt uit het kamp van TomTom en had tot op heden ook nog niet eerder kennis gemaakt met Navigon. Nu na een aantal weken testen valt me eigenlijk op dat beide qua bedieningsgemak niet zo ver uit elkaar liggen. Ik vind de software van TomTom wat intuitiever maar dit kan ook komen doordat ik dit al heel lang gebruik en de weg door de menu’s blind nog wel kan vinden. Toch waren er in mijn test een aantal belangrijke punten waardoor ik eigenlijk moet toegeven dat ik de PNA 6000T beter vind als de TomTom One. De kwaliteit van het scherm van de 6000T is beter als van de One. Het scherm van de One is doffer en ietsje korreliger. De 6000T is aanzienlijk dunner en past in je binnenzak van je colbert, dit moet je met een TomTom One echt niet proberen. Ik vond de snelheid wat beter van de PNA maar ik kan dit niet wetenschappelijk weerleggen middels benchmarks dus ik laat dat punt even buiten beschouwing. Wel vind ik het een absolute pre dat de 6000T gebruik maakt van TMC. Bij TomTom moet je een abonnement nemen op de PLUS service en daarnaast loop je te rommelen met een Bluetooth verbinding tussen de One en je telefoon en dien je ook nog eens te beschikken over een GPRS abbo. Nu is dit voor de diehards allemaal gesneden koek, maar denk maar eens na over wat al die afkortingen betekenen. GPRS, bonding, Bluetooth etc. Mijn idee is toch echt dat de PNA3040 een veel simpelere en praktischere oplossing heeft bedacht in de vorm van de TMC module. Als die eenmaal aan de 12V laadkabel hangt hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Een van de aller belangrijkste dingen om te kiezen voor de PNA 6000T is echter het feit dat deze werkt op een oplaadbare accu en je dus in staat stelt om ook zonder externe voedingsbron te kunnen navigeren. Het is hierdoor mogelijk om je route op iedere gewenste plek in te geven zonder eerst een 12V aansluiting te moeten hebben, het scheelt tijd en ergernis. Wat daarbij ook mogelijk wordt is het wandelen of fietsen met de PNA 6000T hetgeen met een TomTom One simpelweg niet gaat lukken. Uiteraard is de TomTom One geen slecht device. TomTom maakt zeer goede en vernieuwende dingen en ik heb express niet getest met een GO910 want dan had de uitslag er heel anders uitgezien maar dat is ook wel weer een andere prijsklasse.

[page=Conclusie]

Conclusie

Ik ben toch wel heel erg gecharmeerd van deze PNA 6000T . Het is een “recht toe recht aan” navigatie oplossing. Verwacht geen uitgebreide verbindingsmogelijkheden, opzetstukken, accessoires of mooie hoesjes bij deze PNA 6000T . Verwacht wel dat je gewoon een goed navigatie systeem in huis (of in dit geval auto) haalt dat doet wat het je beloofd: je van A naar B brengen. Over het design van de PNA 6000T is goed nagedacht. Het device is plat, makkelijk mee te nemen en niet te zwaar. De software van Navigon is erg gebruiksvriendelijk en aangenaam in gebruik, ondanks het smetje met de update fout is er absoluut niets op aan te merken en werkt het gewoon goed en ook het kaartmateriaal is goed up-to-date.

Ik ben van mening dat de TMCmodule een absolute toegevoegde waarde heeft en zou deze graag standaard terug willen zien in al mijn volgende testmodellen. Echte nadelen heb ik tijdens het testen niet gevonden en hiermee is de PNA 6000T een echte concurrent voor de TomTom ONE, sterker nog mijn voorkeur gaat echt uit naar de PNA 6000T met zijn TMC en het gebruiksvriendelijke Navigon.

Positieve punten
  • Goede snelheid
  • Scherm is goed leesbaar en erg helder
  • Compleet geleverd
  • eenvoudige bediening
  • Robuust en strak design

Verbeterpunten
  • Updates niet zonder meer via Navigon
  • Bevestiging houder zit vrij strak

Informatie

[page=Aanschaffen]
Aanschaffen kan via de volgende verkooppunten:

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>