De Samsung Gear VR werd 4,51 miljoen keer verscheept in 2016. Daarmee is het aandeel van Samsung´s VR-bril 71% van totaal aan VR-brillen in 2016. Meer dan de Rift, PlayStation VR en HTC Vive samen.

In 2016 werden 240.000 Oculus Rift brillen verscheept, 420.000 HTC Vive brillen en van de PlayStation VR werden 750.000 exemplaren verscheept. Uitstekende nieuwkomer is de Google Daydream VR-bril met 260.000 exemplaren. Eenzaam aan kop staat de Samsung Gear VR-bil met 4,51 miljoen exemplaren.

Samsung Gear VR-Bril S7

Samsung Gear VR: absolute nr 1 VR-bril 2016

SuperData is een onderzoeksbureau voor de gaming industrie en interactieve media. Het bureau onderzocht de VR markt van 2016. Afgelopen jaar heeft Virtual Reality (VR) voor een omzet van 1,8 miljard dollar (1,79 miljard euro) gezorgd. In totaal werden er 6,3 miljoen VR apparaten verkocht. Het grootste deel kwam uit Zuid-Korea. Want Samsung wist wel 4,51 miljoen Gear-VR brillen te verschepen. Kopers van de Samsung Galaxy S7 kregen de Gear-VR gratis, maar dat is slechts één van de redenen dat de Gear-VR zo gigantisch vaak verscheept is. Nieuwkomer de Google Daydream View is zelfs iets goedkoper maar verkocht veel minder exemplaren, 260.000.

google daydream VR

Van de VR-brillen die je niet met je smartphone gebruikt, wint de PlayStation VR met ruime cijfers. Sony verscheepte van zijn virtual reality bril 750.000 stuks. Terwijl er van directe concurrent HTC Vive 420.000 stuks werden verscheept en van de Oculus Rift 240.000 stuks.

SuperData verwacht dat in 2017 de concurrentie nog heftiger zal zijn. Het bureau verwacht niet dat het Samsung lukt om het succes uit 2016 te herhalen. Steeds meer apparaten ondersteunen Daydream View en er zullen er in 2017 meer volgen.

VR-bril vaak voor games gebruikt

Van alle Amerikanen die VR gebruikte afgelopen jaar, speelt 81% spelletjes. Geen wonder dat ontwikkelaars zich richten op het speelbaar te maken van verschillende ervaringen. Job Simulator was één van de best scorende VR games uit 2016. Het spel werd gratis weggegeven bij de HTC Vive.

Gemiddeld waren VR sessie bijna net zo lang als sessies van mobiele spelletjes. Gebruikers kwamen gemiddeld 40 keer per maand terug. Hoewel de speelsessies ongeveer 10 minuten zijn, waren ze boeiend genoeg om spelers terug te laten komen. Veel gebruikers ervaren VR meer dan eenmaal per dag. Mobiele VR gebruikers in zijn vooral actief, zij rijken gemiddeld 50 keer per maand naar hun VR-bril.

In Nederland bezit 10% een VR-Bril

Eerder dit jaar liet een onderzoek van Ipsos zien dat één op de tien Nederlanders een VR-bril heeft. Ruim de meerderheid van onze landgenoten is bekend met VR (65%) en één op de vijf heeft ooit een VR-ervaring meegemaakt. Het onderzoek van Ipsos meldt dat Virtual reality in Nederland op een kantelpunt staat:

Grote technologie- en media partijen investeren al langer flink in VR-hardware en – toepassingen. Inmiddels loopt ook de consument langzaamaan warm voor de technologische innovatie van dit moment.

In 2017 verwacht SuperData meer content die is gericht op ervaring voor de lange termijn. Zodat spelers langer ondergedompeld zijn in hun VR-wereld. Lukt het Samsung om de Google Daydream View in 2017 van zich af te houden?

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *