Logo
Venster sluiten
InSided Media



Blog


'T-Mobile onderzoekt selectief afknijpen data voor smartphones'

T-Mobile Nederland meldde aan het AD dat het bedrijf bezig is te kijken of de datatoevoer bij piekbelasting naar mobiele consumenten toe afgeknepen kan worden. Bellen en SMS'en zouden dan voorrang moeten krijgen.

Tja, 't is wat met de mobiele data tegenwoordig. Kunnen we de tijd nog herinneren dat we 15 EUR per MB betaalden en dat we dat een schappelijke prijs vonden? Tegenwoordig verkopen mobiele operators veel smartphones met bijbehorende (onbeperkte) data-abonnementen, en dat wordt gevoeld op het datanetwerk. T-Mobile Nederland laat tegenover het Algemeen Dagblad weten dat met naar oplossingen aan het zoeken is om netwerkuitval door te hoge belasting bij evenementen of tijdens nieuwjaar te kunnen voorkomen. Door data af te knijpen, zou er meer bandbreedte opengehouden worden voor spraak en SMS. Er wordt momenteel hierover een proef gehouden in de buurt van Den Haag en Rijswijk. ''We willen met de proef bekijken welke diensten het belangrijkst zijn voor klanten. Door het netwerk verder te optimaliseren moeten die diensten tijdens piekdrukte gewoon door kunnen gaan'', aldus de woordvoerster van T-Mobile. Hm, ligt het aan mij, of is dit hetzelfde als de Coen Tunnel half afsluiten omdat er anders toch maar file gaat ontstaan?



Gerelateerde artikelen


T-Mobile NL biedt complete kleurengamma Lumia 920 en 820 aan

Het was even wachten voor de liefhebbers, maar Nokia lijkt de leveringen van de Lumia 920 eindelijk onder de knie te hebben. Als je dan ook nog de keuze wil hebben uit alle kleuren van zowel de Lumia 920 als de Lumia 820, dan kun je bij T-Mobile NL terecht. Als enige retailer hebben ze alle kleuren van alle twee de toestellen in het assortiment liggen.

Samsung ATIV S te verkrijgen bij T-Mobile Oostenrijk

Tot ieders grote verbazing is de Samsung ATIV S op voorraad opgedoken bij T-Mobile Oostenrijk. Waar eerdere berichten eerst spraken van een vertraagde uitrol in zogenaamde 'belangrijke markten' is T-Mobile Oostenrijk reeds bezig het toestel te verkopen. Dat belooft veel goeds voor de voorraden in andere landen.


Reacties


Patrick
Member for Life 4336 reacties
29-01-2011 16:21

En ik maar denken dat ze er helemaal klaar voor waren: T-Mobile klaar voor groei mobiel internet
Beetje tegenstrijdig......


montfort
Moderator 5437 reacties
29-01-2011 23:50

Tja, T-mobile is er niet vies van om bepaalde services te blokkeren. Vorig jaar was er tenslotte al een probleem met Google services over hun netwerk. Android market zo goed als onbereikbaar via 3G maar niet via Wifi. Uiteindelijk heeft men dat opgelost, maar daar zat al iets niet goed toen. Hou mijn hart vast voor de toekomst op hun netwerk...


McHuberts
Is al aardig op weg 85 reacties
30-01-2011 09:14

Ik ben benieuwd hoe dit contractueel zit. Mogen ze zomaar de dienst, waarop je een contract hebt afgesloten, knijpen of zelfs stopzetten voor een bepaalde tijd?

Het zal wel net zo gaan als vorig jaar toen ik 3 maanden geen snelle verbinding had en alleen kon bellen. Zolang je als individu niet kan bewijzen dat het (structureel) aan het netwerk ligt, heb je geen poot om op te staan. T-Mobile zal nooit toegeven dat het iets structureels is en houdt je aan het lijntje met formulieren waarop je moet aangeven op welke tijd en plaats je geen verbinding had, terwijl ze dondersgoed weten dat de 3G/HSDPA mast er gewoon uitligt. Vervolgens krijg je uit COULANCE 2 maanden gratis internet. "Dankjewel T-Mobile, heel erg bedankt. Ik ben zo dankbaar dat ik van jullie netwerk gebruik mag maken. Jullie zijn te goed voor mij!!"

Als individuele consument ben je volstrekt kansloos tegen dit soort partijen. Het enige wat je kan doen is weggaan en dat zal ik eind dit jaar ook zeker overwegen als mijn contract afloopt. Probleem is alleen waar ik dan naar toe moet. Is er een provider die aan de klant denkt?


moaske
Member for Life 1985 reacties
30-01-2011 12:28

Leve Vodafone!!! (voorlopig nog wel in elk geval)


JvanEkris
Pocketinfo Guru 15228 reacties
30-01-2011 12:45

Oorspronkelijk geplaatst door montfort

Tja, T-mobile is er niet vies van om bepaalde services te blokkeren. Vorig jaar was er tenslotte al een probleem met Google services over hun netwerk. Android market zo goed als onbereikbaar via 3G maar niet via Wifi. Uiteindelijk heeft men dat opgelost, maar daar zat al iets niet goed toen. Hou mijn hart vast voor de toekomst op hun netwerk...


Bij mijn weten heeft op mast-niveau spraak-verkeer allang voorrang op data (geld voor alle telco's overigens). Als mijn informatie klopt dan is de actie die het artikel suggereert een totaal nutteloze actie, want dan doen ze dit al sinds de introductie van GSM onbewust....

Waar je waarschijnlijk op doelt is dat men een Quality Of Service constructie gaat toepassen waarbij sommige diensten vooral geen voorrang krijgen. Dus de bandbreerdte slurpers zoals VOIP en Streaming Video er uit als je het niet meer aankunt.

Om in de anologie van de Coentunnel te blijven: je verbied grote trage vrachtwagens in de spits, zodat het kleine snellere verkeer er met veel minder vertraging doorheen kan.

Zelf ben ik daar voorstander van: als er weer eens een grote verstoring op Utrecht Centraal is, zou ik graag de mobiele NS website willen bezoeken zonder te hoeven concurreren met mensen die een of andere HD-youtube clip willen zien omdat ze even niets te doen hebben.

Jaap


renate1970
Schrijft lekker mee 859 reacties
30-01-2011 12:58

Eigenlijk denk ik dat T-mobile het aangeeft maar de rest van de providers het al doen zonder dat je als consument direct er wat van weet.


moaske
Member for Life 1985 reacties
30-01-2011 13:14

Voorzover ik weet heeft Jaap gelijk en zal spraak/sms nooit lijden onder data. Dat gaat over andere bandbreedtes...
Overigens knijpt Tmobile hun goedkoopste Web-And-Walk al jaren lang af op 64Kb (misschien inmiddels iets hoger), maar HSDPA krijg je dus niet van ze, tenzij je fors betaalt.
Gelukkig denkt Vodafone daar heel anders over, en daarom ben ik daar gillend heen gerend zodra ik van TMo af kon... (inmiddels een paar jaar geleden)

Voorzover ik kan nagaan krijg ik tot nu toe van Vodafone altijd volle bak snelheid


Valcon
Weet de weg 1012 reacties
31-01-2011 08:26

5 a 6 jaar geleden was dat inderdaad 64 kbps. Tegenwoordig zit het abonnement van 9,95 gewoon op 1 Mbps.


RonH
Member for Life 10177 reacties
31-01-2011 10:42

Oorspronkelijk geplaatst door Valcon

Tegenwoordig zit het abonnement van 9,95 gewoon op 1 Mbps.


Tja, maar wanneer haal je dat?
Ik had meer GPRS dan 3G of HSDPA.
En dan haal je nog maar max 64kb.

En nimmer toegeven dat het bij TMO lag.
Tot een half jaar geleden toen steeds meer mensen begonnen te sputteren.
Ik weet niet hoe het nu bij TMO is, maar ik zit nu bij Telfort, en daar haal ik nagenoeg altijd de beloofde 768kbps.


moaske
Member for Life 1985 reacties
31-01-2011 11:24

Oorspronkelijk geplaatst door Valcon

5 a 6 jaar geleden was dat inderdaad 64 kbps. Tegenwoordig zit het abonnement van 9,95 gewoon op 1 Mbps.


Een zwalum maakt nog geen zomer, en dat is dus nog altijd geen dikke 3,6Mbps wat je van Voda krijgt voor diezelfde 9,95


McHuberts
Is al aardig op weg 85 reacties
31-01-2011 14:09

Ja, moaske, maar dan ben je wel gebonden aan een datalimiet van 1GB. Zodra je daar 1 bit bovengaat betaal je 10 euro per 1GB extra.


RonH
Member for Life 10177 reacties
31-01-2011 14:14

Oorspronkelijk geplaatst door moaske

en dat is dus nog altijd geen dikke 3,6Mbps wat je van Voda krijgt voor diezelfde 9,95


Tja, alleen die hadden precies bij mijn huis een dode spot.
Ik viel precies tussen de wal en het schip.
En een steunzender bijplaatsen, dat gaat zomaar niet.
Dus daar ben ik maar even gebleven.
Op zich was VF wel goed, maar ik wel bereikbaar zijn thuis...


moaske
Member for Life 1985 reacties
31-01-2011 14:42

Oorspronkelijk geplaatst door McHuberts

Ja, moaske, maar dan ben je wel gebonden aan een datalimiet van 1GB. Zodra je daar 1 bit bovengaat betaal je 10 euro per 1GB extra.


Mijn abo loopt al wat langer en kent die limiet nog niet

Overigens krijg ik het als notoire grootverbruiker toch echt nog niet voor elkaar om meer dan 6 a 700 MB per maand te verstoken (uitgezonderd die zeldzame keer dat er (offline) maps gedownload moeten worden: 2GB+)
Maar dat heeft me dus tot nu toe niets extra gekost....


Patrick
Member for Life 4336 reacties
31-01-2011 22:29

Hier idem, ik ga regelmatig ver over die 1 Gig heen en nog nooit extra hoeven te betalen of verlies aan snelheid.


Valcon
Weet de weg 1012 reacties
01-02-2011 06:32

Oorspronkelijk geplaatst door RonH

Tja, maar wanneer haal je dat?
Ik had meer GPRS dan 3G of HSDPA.
En dan haal je nog maar max 64kb. (...)
Ik weet niet hoe het nu bij TMO is, maar ik zit nu bij Telfort, en daar haal ik nagenoeg altijd de beloofde 768kbps.


Ik haal altijd 800-1000 kbps. Uitzonderingen waren toen we in Groningen (tegen de Waddenzee) waren en in bepaalde wijken in Kerkrade; daar hebben we in het algemeen vrijwel geen ontvangst met T-Mobile (dus zowel spraak als data). Maar verder klaag ik niet.

Oorspronkelijk geplaatst door McHuberts

Ja, moaske, maar dan ben je wel gebonden aan een datalimiet van 1GB. Zodra je daar 1 bit bovengaat betaal je 10 euro per 1GB extra.


Dat is bij T-Mobile tegenwoordig ook het geval: 1 GB datalimiet, daarna komen er geen kosten bij, maar wordt de verbinding op 64 kbps geknepen. Voorheen was W'n'W ?cht onbeperkt, maar niet mee rbij de nieuwere abonnementen.


RonH
Member for Life 10177 reacties
01-02-2011 09:24

Oorspronkelijk geplaatst door Valcon

Ik haal altijd 800-1000 kbps. Uitzonderingen waren toen we in Groningen (tegen de Waddenzee) waren en in bepaalde wijken in Kerkrade; daar hebben we in het algemeen vrijwel geen ontvangst met T-Mobile (dus zowel spraak als data). Maar verder klaag ik niet.


En dat heb je al langer, of is dat het afgelopen half jaar?
Want TMO schijnt een stuk verbeterd te zijn.
Ik ben er nu een half jaar weg, en toen was het echt kl0te.
Voornamelijk GPRS ipv highspeed, maar ik mocht wel ?15,00 in de maand betalen, voor iets wat ik absoluut niet kreeg.
En dat was zowel thuis als op werk, in gewoon stedelijk gebied in Den Bosch.


Valcon
Weet de weg 1012 reacties
02-02-2011 11:41

Ik had een half jaar geleden nog een "oud" W'n'W abonnement, maximaal 384 kbps. Dat haalde ik in praktijk ook bijna altijd. Bij het nieuwe abonnement is dat verhoogd naar 1 Mbps.


RonH
Member for Life 10177 reacties
02-02-2011 12:39

Dan zal het toch wel verbeterd zijn, want ik had er al heel lang last van.
Ik was al zo'n 6 a 7 jaar klant van TMO, dus ik ben niet zomaar weggegaan.
Het was ongeveer een jaar geleden echt hopeloos.


Paddy31
Community Contactgroep 1442 reacties
02-02-2011 19:28

Oorspronkelijk geplaatst door McHuberts

Ja, moaske, maar dan ben je wel gebonden aan een datalimiet van 1GB. Zodra je daar 1 bit bovengaat betaal je 10 euro per 1GB extra.


Ik heb nu enkele maanden een Vodafone abonnment en haal die 1 Gb limiet niet. Qua verbruik zit ik op 300 tot 400 Mb per maand. Een van de redenen dat ik de limiet nooit haal, is dat ik thuis of bij vrienden altijd over schakel op Wifi. Dat is toch veel sneller dan 3G.

Ik vraag me af wat mensen met hun internetverbinding doen om meer dan 1 Gb per maand op te slurpen...


Valcon
Weet de weg 1012 reacties
03-02-2011 06:28

Oorspronkelijk geplaatst door RonH

Het was ongeveer een jaar geleden echt hopeloos.


In o.a. de randstad was het inderdaad vaak hopeloos. Maar ik woon in een uithoek van het land, en daar is de kwaliteit van de datalijn uitstekend. Mits je uberhaupt ontvangst hebt, natuurlijk...want T-Mobile heeft nog best veel witte vlekken in de dekkingskaart.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Profiel aanmaken?