TomTom heeft een patent aangevraagd, waaruit blijkt dat ze werken aan toepassingen van Virtual Reality. Daarbij worden live camerabeelden over het 3D-kaartmateriaal geprojecteerd.

TomTom heeft een nieuw patent met de naam "Navigation device with camera-info" aangevraagd. Het Europese patentnummer is WO2006132522, het is juni 2005 aangevraagd en in december 2006 toegekend. De belangrijkste gedachte is dat live-camerabeelden als een overlay op de kaart worden getoond. Wellicht is het idee afkomstig van Siemens VDO DCE (Development Centre Eindhoven), die al met research op dit gebied bezig was. Toch is er twijfel of we snel praktische toepassingen zullen zien. In het patent worden Pieter Geelen en Marc Mattu als uitvinders genoemd. Geelen is mede-oprichter van TomTom, over Mattu is op internet geen informatie te vinden.

De meeste navigatiefabrikanten richten zich momenteel op 3D-weergave van kaarten. Dat heeft als voorwaarde dat een groot gebied driedimensionaal in kaart moet worden gebracht – een gigantische klus. De 3D-beelden moeten de gebruiker meer houvast geven in een vreemde omgeving. Hij hoeft de abstracte weergave op de kaart niet meer te vertalen naar de realiteit op straat. Door live camerabeelden in het kaartmateriaal te integreren, is het niet meer nodig om in heel Europa de gebouwen en landschapskenmerken in kaart te brengen. Het navigatiesysteem kan worden voorzien van een camera aan de achterkant, die opnames maakt van de omgeving, door de voorruit heen. De camera zou dan ook draaibaar moeten zijn, zodat het systeem niet alleen werkt als je het navigatiesysteem recht op de ruit plakt.

Maar ook dan zijn er nog wel technologische uitdagingen: de live beelden moeten worden geïntegreerd met het kaartmateriaal. Daarbij komen verschillende technologieën te pas, zowel wat hardware als software betreft. Bijvoorbeeld het gebruik van sensors om de juiste hoek van de camera te bepalen. Patroonherkenning is nodig om elementen op de camera te matchen met informatie op de kaart. Om de kwaliteit te verbeteren zouden meerdere camera’s gebruikt kunnen worden, maar dan moeten de beelden weer met elkaar worden gecombineerd.

Ook zijn er nog praktische bezwaren: de apparatuur zoals camera’s en sensors maken het navigatiesysteem behoorlijk duur. Ook heb je niets aan de camerabeelden als je ’s nachts of bij dikke mist rijdt. En tenslotte blijkt TomTom niet de enige te zijn die hiermee bezig is: het Japanse Iwane heeft in april de Next Generation Car-Navigator2 aangekondigd, die gebruikmaakt van dezelfde insteek.

Hieronder een foto die een indruk geeft hoe het eruit zou kunnen zien, daaronder een afbeelding uit de patentaanvraag, waaraan je kunt zien dat een contrasterende pijl de afslag aangeeft.

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *