Jaarlijks laat onderzoeksbureau IDC ons via de top 5 van smartphone merken zien. Het onderzoeksbureau toont ons hoeveel smartphones er over de gehele wereld zijn verscheept. Ook dit jaar is Samsung weer de absolute nummer één. Toch wist Apple in het vierde kwartaal de meeste smartphones te verschepen. Huawei versterkt de derde plek.

Net als vorig jaar voert Samsung de top 5 aan. Achter de Zuid-Koreaanse grootmacht zien we Apple en net als vorig jaar Huawei op nummer drie. De nummers vier en vijf komen op weergaloze wijze de top 5 van smartphone fabrikanten binnen. Het zijn Oppo en Vivo die hun hoeveelheid verscheepte smartphones meer dan verdubbelde. De merken gooide landgenoten Lenovo en Xiaomi uit de lijst met indrukwekkende aantallen. In totaal werden er in 2016 1,47 miljard smartphones verkocht, een jaar op jaar stijging van 2,3%.

Smartphone verkopen 2016

Top 5 smartphone merken 2016

Bijna als vanzelfsprekend voert Samsung de top 5 van smartphone merken aan. In 2016 verkocht de technologiereus 311,4 miljoen mobiele telefoons, bijna 100 miljoen meer dan de nummer twee Apple. Vooral het succes van de Galaxy S7 en de J-serie brachten het bedrijf enorme verkoopcijfers. Toch daalde het aantal verscheepte toestellen met 3% in vergelijking tot vorig jaar. Het markt aandeel van Samsung is nu 21,2% De nummer twee, Apple, verkocht in het laatste kwartaal de meeste telefoons. Het mocht niet baten en met 215,4 verscheepte iPhones is de Amerikaanse reus de tweede fabrikant. Apple verscheepte echter 75 minder iPhones dan vorig jaar en het marktaandeel is nu 14,6%. In het vierde kwartaal wisten de Amerikanen meer te verkopen dan Samsung. Na het Apple evenement in september bracht de iPhone 7 en de iPhone 7 Plus het bedrijf nieuwe momentum. Huawei liet zien dat het een serieuze speler is. De Chinese fabrikant verstevigde de derde plek ondanks hevige concurrentie in eigen land. Het merk verkocht ruim 139 miljoen smartphones in 2016, dat is 30% meer dan het jaar daarvoor.

Achter traditionele top 3 zien we twee nieuwe gezichten, de nummer vier is Oppo en vijf Vivo. Beide Chinese merken lieten in 2016 een ongelofelijke stijging zien. Oppo verscheepte in 2016 wel 99,4 miljoen telefoons, 133% meer dan dat het merk verscheepte in 2015. Vivo wist 77,3 miljoen smartphones te verschepen, ruim 103% meer dan in het jaar daarvoor. Samen verscheepte de top 5 smartphone merken 627,8 miljoen mobiele telefoon. Dat is ruim 57% procent van het totale aantal dat in 2016 werd verscheept.

2016 was een bijzonder smartphone jaar

De vice president van IDC’s Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers, Ryan Reith, in het persbericht dat 2016 gedenkwaardig jaar was in veel opzichten. Hij noemt de negatieve groei van de iPhone. Voor het eerst wist Apple niet meer iPhones te verkopen dan het jaar daarvoor. Het was een jaar met wel drie mega stijgers in de top 5, Huawei, Vivo en Oppo. We waren in 2016 getuigen van de eerste jaar-op-jaar daling in de opkomende regio’s, het Midden Oosten en Latijns-Amerika. Juist daar verwachtte men hoge groei, zegt Reith. Het jaar gaat uiteraard de boeken in als jaar van het Galaxy Note 7 debacle. Het Samsung vlaggenschip dat als hete broodjes over de toonbank ging, maar iets te heet bleek te worden. 2016 wordt ook het jaar van Oppo en Vivo. Twee merken die schijnbaar vanuit het niets de nummer vier en vijf merken van de wereld zijn.

Traditionele top onder druk?

Misschien wordt 2016 wel het jaar waarin de Chinese fabrikanten volwassen worden. Zo zagen we Huawei dit jaar volwassen worden. Het merk met zijn eigen Kirin processors is niet langer meer een budget merk met een mid-range processor. Met de Huawei Mate 9 en zijn Kirin 960 bewees het merk dat het de Snapdragon 821 aangedreven telefoons prima kon bijhouden. De samenwerking met Porsche Design bracht en volwaardig premium vlaggenschip tot stand. Oppo en Vivo aan de andere kant wisten met super slimme marketing, strategische verkoopkanalen en smartphones gericht op enkele features gigantische groeicijfers zien. In China is het sinds 2016 niet langer een iPhone die het meest over de toonbank gaat, nee het is de Oppo R9.

De twee grote partijen in de smartphone markt strijden voor de top twee. Maar het Chinese drietal Huawei, Oppo, en Vivo klimt door. De merken bereiden hun portfolio fors uit en zijn niet langer budget of mid-range fabrikanten. Ook in het vlaggenschip segment laat het drietal van zich horen. Huawei P9 verkocht zeer goed in Europa en de Vivo XPlay6 en Oppo R9s bewijzen dat ze ook in het hoge segment prima mee kunnen.

Het lijkt erop dat het gevaar voor Samsung en Apple uit China komt.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *