Logo
Venster sluiten
InSided Media



Review


Transonic PNA 6000T

Deze keer nemen we de Transonic PNA 6000T onder de loep. Een standalone navigatie systeem dat draait op Windows CE en Navigon OEM software. Dat het een verrassend goed device is zal uit de review wel blijken, het is een directe concurrent van de TomTom One. Nieuwsgierig? Lees snel verder en oordeel zelf.

[page=Inleiding]
Handig aan losse units zoals deze Transonic PNA 6000T is dat ze direct uit de doos geschikt zijn om te navigeren. Je hebt geen PC meer nodig om eerst alle software te installeren, je start hem op, plakt hem tegen het raam, voert je bestemming in en kunt direct navigeren.

Nu ook op Pocketinfo de sectie "Personal Navigation-Club" is toegevoegd, kan een review van de nieuwe Transonic PNA 6000T natuurlijk niet ontbreken. NavStar is officieel distributeur van Transonic in de Benelux en deze heeft ons een review exemplaar toegestuurd waar we uiteraard erg blij mee zijn.



Eerste indruk

De PNA 6000T laat direct bij het uitpakken een zeer goede indruk achter. Het is een fraai vormgegeven apparaat met overzichtelijke buttons die verwerkt zitten in een rustige zwarte met metallic afgewerkte achtergrond. Het design is rustig en functioneel hetgeen heel voornaam is omdat hij in de auto wordt gebruikt en niet bedoelt is als blikvanger maar slechts als hulpmiddel, teveel tierlantijntjes zouden alleen maar kunnen afleiden van het verkeer.

Wat verder direct opvalt, is de dikte van het device. Waar al zijn concurrenten aanzienlijk dikker zijn is deze PNA 6000 slechts 2 cm, je kunt dit vergelijken met de iPOD Photo.
Het geheel oogt robuust maar gelukkig niet lomp en is niet saai te noemen.


Wat zit er in de doos

De PNA 6000T wordt, zoals we gewend zijn, compleet geleverd. Het volgende vinden we in de doos:
  • Transonic PNA 6000T
  • Houder voor op het raam
  • Autolader
  • SD kaart 256MB
  • DVD met alle landen van Europa
  • Kaartje met garantiebepalingen
  • CD met handleidingen en ActiveSync



[page=Uiterlijk]De PNA 6000T heeft zoals al eerder vermeld een strak design wat zowel gebruikersgemak als simpelheid uitstraalt. Het device is handzaam en gemakkelijk in je binnenzak mee te nemen.


Aan de voorkant bevinden zich ook de knoppen voor de bediening. Dit zijn er vier in totaal;
  • volume harder/zachter
  • Navigeer naar button
  • aan-/ en uit knop



De bovenkant bevat vervolgens het SD kaart slot.


Aan de onderzijde bevindt zich de USB aansluiting, de resetknop en de harde resetknop


Aan de achterzijde zit de stylus en de mountholes voor de bevestigen aan in de autohouder. Verder bevindt zich hier ook de connector voor het aansluiten van een antenneversterker en is hier de speaker te vinden.
Verder zit er aan de linkerkant zit de aansluiting voor de koptelefoon.



Houder

De houder van de PNA 6000T ziet er degelijk uit en is makkelijk te bevestigen op de autoruit. De houder bevestig je door de houder goed op de ruit te drukken en de knop onder de houder van je af te duwen. De houder zuigt zichzelf dan vast op de ruit en zit echt muurvast. Het valt niet mee om de 6000T gemakkelijk in en uit de houder te krijgen. Het vergt wat kracht en je hebt het gevoel dat je iets stuk gaat maken. Dit valt echter erg mee en het is een kwestie van wennen. Toch zou dit een verbeterpunt kunnen zijn. Tijdens het rijden zit deze houder in ieder geval stevig op zijn plaats en trilt nauwelijks. De PNA 6000T is eenvoudig in en uit te schuiven.


[page=Specificaties]

Snelheid

De PNA 6000T draait op 300Mhz Samsung processor. Alle schermpjes flitsen over het scherm en ik ben dus ook erg tevreden met de snelheid van het apparaat. Het berekenen en herberekenen van routes gaat erg snel dus ook dat is positief. We hebben in de testperiode eigenlijk nauwelijks een vertraging opgemerkt. Ook bij het verkrijgen van een GPS fix (zie volgende alinea) speelt de snelheid van het device absoluut geen negatieve rol!

GPS

De GPS chip die in de PNA 6000T zit is de SiRF III chip. Deze chipset staat bekend om zijn zeer goede ontvangst zowel binnenshuis als buiten en gewoon in de auto.


Voor het verkrijgen van de eerste koude fix (een mooi woord voor het ontvangen van genoeg satellieten zodat de positie bepaald kan worden) hoefden we niet lang te wachten. Binnen 30 seconden hadden we een fix en konden we wegrijden. Zodra de PNA 6000T opgestart is gaat deze zoeken naar satellieten. Ook bij het behalen van een fix nadat we de PNA 6000T al eerder hadden gebruikt (de zogenaamde warme fix) hoeven we niet lang te wachten omdat die eigenlijk direct na het aanzetten al satellieten heeft gevonden.

Ik heb bijna altijd ontvangst van rond de 10 satellieten wat uitstekend is. Mocht de ontvangst niet goed zijn dan is er altijd nog de mogelijkheid om een externe GPS antenne aan te sluiten op de achterkant van de PNA 6000T aarmee je de ontvangst optimaliseert. Je ziet dit regelmatig bij auto's die een warmtewerende voorruit hebben of bij campers. Door het aansluiten van zo'n externe antenne en deze op een andere plek dan de voorruit te plaatsen wordt het toch mogelijk om dit soort systemen te blijven gebruiken.

Scherm

Het scherm van de PNA 6000T is zeer goed leesbaar en mooi groot: 2.8Inch. En is zeer helder. Ik heb dit vergeleken met een TomTom One en mijn conclusie is dat het scherm van de PNA 6000T een stuk helderder is en een beter contrast heeft in een lichtere omgeving. Je ziet bij veel PDA's en ook ander soortgelijke devices dat ze buiten in het zonlicht zeer moeilijk leesbaar zijn. De PNA 6000T lijkt er minder last van te hebben en is voldoende helder om onder alle omstandigheden te kunnen blijven gebruiken. Over het touchscreen is niet al te veel te vermelden, het werkt naar behoren, voelt ietwat zompig aan, het is net of je in een harde spons duwt. Voor de kenners onder ons, het voelt alsof je op een PDA werkt met een screenprotector. Het indrukken is wat minder direct maar het is zeker voldoende.


Net als bij TomTom beschikt ook Navigon over een nachtstand, dit is een absolute must in het donker. Je wordt niet afgeleid en verblind door je scherm hetgeen de veiligheid absoluut ten goede komt.

Speaker

De speaker is luid en duidelijk en het geluid heeft een goede kwaliteit. De speaker zit aan de achterkant van het device waardoor het geluid via de voorruit naar je toe komt. De wegwijsdame is goed hoorbaar en ze kan mijn iPOD en autoradio als het moet wel overstemmen, alhoewel?


Accu

De accu zorgt ervoor dat de PNA 6000T, als deze geheel is opgeladen, zo'n twee uur mee gaat. Voldoende voor een boswandeling met je hond maar om zonder autolader te navigeren eigenlijk wat aan de korte kant. In de meeste gevallen zal je echter wel in staat zijn om de PNA 6000T op te laden in de auto via de meegeleverde autolader. Ook al zit er geen thuislader bij, tegenwoordig hebben de meeste mensen wel een mini USB lader in huis. Of ben ik te voorbarig? Je kunt ze in ieder geval overal aanschaffen en ze zijn niet duur. Gewoon een 5V1A voldoet prima en is ideaal om binnenshuis alvast te laden om zo je route te kunnen plannen onder het genot van een kopje koffie. De Sirf III chipset stelt je hier namelijk makkelijk toe in staat.
Wat ik wel een nadeel vind is dat het een ingebouwde accu is die je niet kunt verwisselen zonder je device open te schroeven en dus de garantie te verliezen.

[page=Software]

Navigon OEM MobileNavigator 5

De meesten van jullie kennen de TomTom software al, maar er zijn nog meer aanbieders en Navigon is er daar eentje van. Wat direct opvalt aan Navigon is het bedieningsgemak. Het geheel werkt erg overzichtelijk en is ook door een leek makkelijk te bedienen. Uiteraard reikt het wat te ver om hier een compleet overzicht te gaan geven van de software, maar we kunnen wel zeggen dat Navigon software zeker niet onder doet voor TomTom. Het werkt anders, maar heeft toch echt heel goede en nuttige features die je bij TomTom niet ziet. Kortom Navigon is 100% in orde en draait als een zonnetje op dit device. Wat me wel opviel is dat de mevrouw Bep van Navigon wat netter is dan Miep van TomTom. Waar Miep zegt: "Probeer om te draaien", zegt mevrouw Bep netjes: "Probeer A.U.B. om te draaien." Al met al klinkt het me net wat netter in de oren.


De opbouw van de menu's is erg simpel. Je kunt kiezen uit een standaard bedieningsinterface en een gevorderde interface. Beide zijn duidelijk en overzichtelijk en er is in de handleiding voldoende informatie te vinden over de werking en mogelijkheden van de menu's en hun afzonderlijke instellingen.

Kaarten

De kaarten die standaard geleverd worden zijn die van geheel Europa,je kunt ze desgewenst in deelkaarten erop zetten of zelfs per land(deel). De kaarten zijn redelijk up-to-date maar, zoals altijd, vind ik nog steeds kleine foutjes in de kaartdata. Op zich kan ik dit begrijpen. Zo zullen er altijd wegen zijn die aangepast worden en word er (helaas) altijd gebouwd in Nederland waardoor sommige wegen al snel niet meer kloppen. Het blijft echter toch jammer dat dit soort foutjes niet via een bepaalde synchronisatie oplossing kunnen worden hersteld.

[page=Ervaringen]

TMC ervaringen


Voor sommige gebruikers is TMC niks nieuws, mensen die al langer Alturion of Navigon gebruiken roepen er allemaal over. TMC geeft je allerlei verkeersinformatie door via radiofrequenties. Het mooie is dat het erg up to date is en in mijn geval tijdens de testritten me meerdere malen voor een file heeft behouden. Het duurt soms wel wat lang voordat er informatie beschikbaar is, maar vooral in open gebieden en in op de grote wegen heb ik veel en duidelijke informatie mogen ontvangen. Het leuke is ook dat je nu bij de aanschaf van dePNA 6000T de TMC module er gratis bij krijgt en optimaal en gratis kunt genieten van deze extra info. TMC is in mijn ogen zeker de moeite waard.

PNA 6000T in het dagelijks gebruik


Wat me direct opviel toen ik de PNA 6000T uit de doos haalde was de eenvoud van het device. Sterker nog ik was enigszins teleurgesteld hij kon niks meer of minder dan alleen navigeren. Nu wist ik dit wel hoor van te voren maar toch vond ik het raar, ik ben iemand die dagelijks tot over zijn oren in de PDA zit en dan heb je het over devices waarmee je kunt bellen, internetten, navigeren, gamen, mailen etc en dat ook nog allemaal tegelijk. Toch ben ik overstag gegaan, ik heb een aantal dagen de TomTom One van een vriend van mij geleend en heb de PNA 6000T flink aan de tand gevoeld. Wat me het meeste tegenstond in het begin is later juist de kracht van het toestel gebleken. Doordat je met een PDA vaak veel meer doet dan alleen maar navigeren, komt het gewoon voor dat je programma's installeert die je device instabiel maken. Hier heb ik met de 6000T in het geheel geen last gehad, omdat er niks anders opstond kon er ook niet veel fout gaan en heb ik slechts een keer moeten resetten en dat was meer voor mezelf om te zien wat er gebeurde om te testen dan dat dit echt noodzakelijk was.l

TomTom of toch de PNA 6000T


De strijd tussen de PNA 6000T en de TomTom One was eigenlijk een alleraardigste. Ik kom van oorsprong echt uit het kamp van TomTom en had tot op heden ook nog niet eerder kennis gemaakt met Navigon. Nu na een aantal weken testen valt me eigenlijk op dat beide qua bedieningsgemak niet zo ver uit elkaar liggen. Ik vind de software van TomTom wat intuitiever maar dit kan ook komen doordat ik dit al heel lang gebruik en de weg door de menu's blind nog wel kan vinden. Toch waren er in mijn test een aantal belangrijke punten waardoor ik eigenlijk moet toegeven dat ik de PNA 6000T beter vind als de TomTom One. De kwaliteit van het scherm van de 6000T is beter als van de One. Het scherm van de One is doffer en ietsje korreliger. De 6000T is aanzienlijk dunner en past in je binnenzak van je colbert, dit moet je met een TomTom One echt niet proberen. Ik vond de snelheid wat beter van de PNA maar ik kan dit niet wetenschappelijk weerleggen middels benchmarks dus ik laat dat punt even buiten beschouwing. Wel vind ik het een absolute pre dat de 6000T gebruik maakt van TMC. Bij TomTom moet je een abonnement nemen op de PLUS service en daarnaast loop je te rommelen met een Bluetooth verbinding tussen de One en je telefoon en dien je ook nog eens te beschikken over een GPRS abbo. Nu is dit voor de diehards allemaal gesneden koek, maar denk maar eens na over wat al die afkortingen betekenen. GPRS, bonding, Bluetooth etc. Mijn idee is toch echt dat de PNA3040 een veel simpelere en praktischere oplossing heeft bedacht in de vorm van de TMC module. Als die eenmaal aan de 12V laadkabel hangt hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Een van de aller belangrijkste dingen om te kiezen voor de PNA 6000T is echter het feit dat deze werkt op een oplaadbare accu en je dus in staat stelt om ook zonder externe voedingsbron te kunnen navigeren. Het is hierdoor mogelijk om je route op iedere gewenste plek in te geven zonder eerst een 12V aansluiting te moeten hebben, het scheelt tijd en ergernis. Wat daarbij ook mogelijk wordt is het wandelen of fietsen met de PNA 6000T hetgeen met een TomTom One simpelweg niet gaat lukken. Uiteraard is de TomTom One geen slecht device. TomTom maakt zeer goede en vernieuwende dingen en ik heb express niet getest met een GO910 want dan had de uitslag er heel anders uitgezien maar dat is ook wel weer een andere prijsklasse.


[page=Conclusie]

Conclusie

Ik ben toch wel heel erg gecharmeerd van deze PNA 6000T . Het is een "recht toe recht aan" navigatie oplossing. Verwacht geen uitgebreide verbindingsmogelijkheden, opzetstukken, accessoires of mooie hoesjes bij deze PNA 6000T . Verwacht wel dat je gewoon een goed navigatie systeem in huis (of in dit geval auto) haalt dat doet wat het je beloofd: je van A naar B brengen. Over het design van de PNA 6000T is goed nagedacht. Het device is plat, makkelijk mee te nemen en niet te zwaar. De software van Navigon is erg gebruiksvriendelijk en aangenaam in gebruik, ondanks het smetje met de update fout is er absoluut niets op aan te merken en werkt het gewoon goed en ook het kaartmateriaal is goed up-to-date.

Ik ben van mening dat de TMCmodule een absolute toegevoegde waarde heeft en zou deze graag standaard terug willen zien in al mijn volgende testmodellen. Echte nadelen heb ik tijdens het testen niet gevonden en hiermee is de PNA 6000T een echte concurrent voor de TomTom ONE, sterker nog mijn voorkeur gaat echt uit naar de PNA 6000T met zijn TMC en het gebruiksvriendelijke Navigon.

Positieve punten
  • Goede snelheid
  • Scherm is goed leesbaar en erg helder
  • Compleet geleverd
  • eenvoudige bediening
  • Robuust en strak design

Verbeterpunten
  • Updates niet zonder meer via Navigon
  • Bevestiging houder zit vrij strak

Informatie


[page=Aanschaffen]
Aanschaffen kan via de volgende verkooppunten:



Gerelateerde artikelen


NAVIGON Europe en US twee dagen met 50% korting in Marketplace

NAVIGON is momenteel de enige grote naam qua navigatie op Windows Phone. NAVIGON heeft Pocketinfo.nl gecontacteerd en ons erop alert gemaakt dat er vandaag, maandag 19 maart, en morgen er een speciale kortingsactie is. NAVIGON Europe en USA krijgen 50% korting, en kosten nu respectivelijk 42.49 EUR en 21.49 EUR.

Review; Navigon Europe voor Windows Phone

Een tijd terug had ik al een kleine preview online gezet maar het is ondertussen tijd voor een volledige review van Navigon voor Windows Phone 7.


Reacties


tankliner
Guru 3365 reacties
05-06-2006 12:47

Ik heb de hele review even gelezen.Mooi en netjes beschreven van een device met een goed navigatiesysteem.
Ben ook een gebruiker die de voorkeur geeft aan Navigon.
En een voordeel is,dat Navigon gebruik maakt van Navteq kaarten.Deze zijn beter dan TeleAtlas.Er staan meer straten op.In ieder geval is Navteq beter op industriezones.En het navigatie software uiterlijk vind ik persoonlijk veel prettiger dan TomTom.
Technisch hebben die duitsers het net even beter voor elkaar.
Het device zelf heeft wel wat weg van een Mio PNA,qua aansluitingen en uiterlijk.
Ik heb toch 2 vragen.
Eerste:
Er zit een DVD bij met Europa,ik ga er vanuit dat er een Europa licentie bij zit.Maar is ook getest met een 1 of 2 Gb card waar Europa op staat,en dan een route laten berekenen van bv Hamburg naar Valencia,en hoe lag dit duurt of dat het ?berhaupt mogelijk is?
Tweede:
Op de foto te zien zit er aan de onderkant een aansluiting voor spanning en een miniUSB ingang.
Als ik even vergelijk met de Mio269,die ook een aparte TMC ontvanger heeft(extra),steek je deze onderin de Mio,en aan de TMC ontvanger maak je weer de 12/24V voedingsdraad.Ik zie bij de 3040 dit niet.De TMC heeft enerzijds een miniUSB en een USB aansluiting.Omdat de TMC unit spanning moet hebben,heeft de dan een aparte voedingsbron nodig?Bij "Inleiding" de onderste foto,kan ik geen aansluiting ontdekken op de TMC ontvanger voor spanning,daarom deze vraag.


Koen
Community Contactgroep 1411 reacties
05-06-2006 15:43

Er staat in de shop bij dat TMC nu als tijdelijke voorjaarsaanbieding exclusief in de Navigon online shop wordt meegeleverd. Kortom: TMC is niet standaard en gaat vermoedelijk meer kosten dan nu het geval is!

Verder gaat de TomTom GO (nieuwe serie) voor de kant en klare navigatie oplossingen ook naar TMC tegen extra bijbetaling voor de TMC ontvanger.(zo'n 99,- extra).

Hebben de Go's trouwens geen accu ingebouwd? Of geldt dat alleen voor de TomTom One?

Groot voordeel is wel dat dit device erg plat is.

Houd verder in het stukje "ervaringen" de term update (naar een nieuwe versie om bugs eruit te halen) en de term upgrade (totaal nieuwe software bijvoorbeeld van navigon 5 naar navigon 6) uit elkaar.


tankliner
Guru 3365 reacties
05-06-2006 18:48

Ik vond dit nog even op DEZE website.
Je moet een inlognaam aanmaken en een ww.
Het kan voor sommigen wel moeilijk worden,qua taal,omdat het een deense site is.Alleen blijkt wel uit het stukje tekst,dat het device ook geschikt is voor Navigon6.Wel een leuke opsteker.Ik begrijp hieruit dat er een upgrade voor dit toestel,de 3040 is.
Dat vergroot de aantrekkelijkheid van het toestel.

MAIL VON NAVIGON AM 04.05.2006:

der Release des MN6 ist f?r Mitte des Jahres geplant, voraussichtlich Juli/August. Preise f?r ein Upgrade stehen auch noch nicht fest, allerdings wird es f?r MN|5-Besitzer nat?rlich einen besonderen Vorteilspreis geben.

Der MN|5 verkauft sich wegen seiner unz?hligen Testsiege nach wie vor sehr gut und wir werden Ihn wegen seiner Beliebtheit evtl. auch nach dem Release des MN6 noch anbieten.

Aktuelle PNA-Hardware die mit dem MN6 kompatibel ist, w?ren:

Transonic 5000
Transonic 3040

Mit freundlichen Gr??en
Wolf Serwaty


Hier nog een opmerking uit deze thread:

Vraagsteller:
Nu har du jo selv en Transonic 3040. Regner du med, at den kan opgraderes til MN6?
Antwoordt:
Ja bestemt. Ellers havde jeg ikke k?bt den


Vrij vertaald staat hier:
Nu heb je zelf de Transonic 3040.Hou je er rekening mee,dat je kan upgraden naar MN6?
Antwoordt:
Ja zeker.Anders had ik hem niet hoeven kopen.


geetwee
Nog niet geactiveerde gebruiker 2 reacties
07-06-2006 11:32

Ik dacht al dat ik de Transonic al eerder gezien heb en ja bij de Aldi in de aanbieding geweest:
http://aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_15/OFF01.HTM
Of het exact hetzelfde model is geen idee. De Aldi heeft het over een 3.5" scherm en de review heeft het over een 2.8" scherm. Als je trouwens de foto's van de review bekijkt zit het Transonic logo midden op het scherm terwijl bij de Navigon shop dat weer links zit.


tankliner
Guru 3365 reacties
07-06-2006 12:22

Oorspronkelijk geplaatst door geetwee

Ik dacht al dat ik de Transonic al eerder gezien heb en ja bij de Aldi in de aanbieding geweest:
http://aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_15/OFF01.HTM
Of het exact hetzelfde model is geen idee. De Aldi heeft het over een 3.5" scherm en de review heeft het over een 2.8" scherm. Als je trouwens de foto's van de review bekijkt zit het Transonic logo midden op het scherm terwijl bij de Navigon shop dat weer links zit.


Het gaat om hetzelfde toestel,maar bij de Aldi wordt je een beetje misleid.Daar krijg je Europa er niet bij.Daar staan "de hoofdwegen van Europa en Frankrijk en Duitsland" op de "CD-rom",en zit er ook maar een "256Mb card" bij.Dat kan ook niet,want een Europakaart is al bijna 1Gb groot.Dat is de speekwoordelijke "adder onder het gras".Volgens mij gaat een CD tot 800Mb,dus dat wil niet.Let dus goed op wat je koopt,met "DVD of CD".Zie dit:

kaartmateriaal Benelux op
256 MB SD-kaart
? Duitsland, Frankrijk,
bijzondere bestemmingen en
hoofdverkeerswegen in Europa
extra op CD-rom


Zodoende is die van ALdi goedkoper.
Hier de specificaties van het device bij Navigon .https://www.navigon.com/site/download?id=3976


tjee
Net begonnen 37 reacties
12-06-2006 04:19

Als je de review goed leest, zie je dat de foto van de doos een ander type aanduiding toont, namelijk 6000T!

Ik heb op enkele e-shops gekeken en daar zie je inderdaad een 6000T te koop staan. Is dit hetzelfde als de 3040?

Ik overwoog de TT One, maar door deze review ook dit model. Op de Navigon site wordt overigens al vermeld dat dit een van de weinige modellen is waarop een upgrade mogelijk is.

Kan Navigon het volgende:
- in/uitzoomen afhankelijk vd snelheid
- routes plannen zonder GPS te gebruiken (a la 'Geavanceerde planning' bij TT)
- keuzes maken snelste/korste/vermijd snelwegen etc

Bovenstaande functies vind ik namelijk handig bij TT.

mvg Tie


Wouter
Pocketinfo Guru 7113 reacties
12-06-2006 07:33

Het is dezelfde met dat verschil dat de 6000 nieuwere software heeft.


the-jonko
Net begonnen 2 reacties
12-06-2006 09:55

Oorspronkelijk geplaatst door tjee

Als je de review goed leest, zie je dat de foto van de doos een ander type aanduiding toont, namelijk 6000T!

Ik heb op enkele e-shops gekeken en daar zie je inderdaad een 6000T te koop staan. Is dit hetzelfde als de 3040?

Ik overwoog de TT One, maar door deze review ook dit model. Op de Navigon site wordt overigens al vermeld dat dit een van de weinige modellen is waarop een upgrade mogelijk is.

Kan Navigon het volgende:
- in/uitzoomen afhankelijk vd snelheid
- routes plannen zonder GPS te gebruiken (a la 'Geavanceerde planning' bij TT)
- keuzes maken snelste/korste/vermijd snelwegen etc

Bovenstaande functies vind ik namelijk handig bij TT.

mvg Tie



Hallo Tie,

De 6000 of de 6000T (=met TMC) zijn hetzelfde als de 3040 maar met een andere software versie erop die wel is te updaten naar evt latere versies van navigon.

wat je overige vragen betreft: ja, ja en ja.
verder worden er ook gesproken wegnummers gegeven BV: "draai nu rechts de A20 op", ook leuk.

ik vond een leuke demo op t net waar e.e.a. goed op te zien is:
http://www.navigon.com/static/productdemo_en.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Mars


BREGETH
Net begonnen 3 reacties
14-06-2006 22:22

Kan Navigon het volgende:
- in/uitzoomen afhankelijk vd snelheid
- routes plannen zonder GPS te gebruiken (a la 'Geavanceerde planning' bij TT)
- keuzes maken snelste/korste/vermijd snelwegen etc

Bovenstaande functies vind ik namelijk handig bij TT.

mvg Tie[/QUOTE]

ik heb zelf sinds kort de aldi versie (ook bekent onder de naam
MDPNA500T oftewl (de MD95720)deze ziet er exact hetzelfde eruit
alleen staat bij medion erboven aan.
op je vragen
- in/uit zoomen : zoomt automatisch in bij nadering van afslag/ snelheid vermindering
-je kunt vooraf een volledig traject maken met (onbekent eindig
aantal tussenstops)
- snelste/kortste (kunnen ingesteld worden)
1 snelheidsprofiel( voetganger,auto,fiets, motor,vrachtauto)
2 aard route (met TMC ,snelste , kortste)
3 snelwegen (toegestaan ,vermijden , verboden)
4 veerverbindingen (toegestaan ,vermijden ,verboden)
5 tolwegen (toegestaan ,vermijden, verboden)

verders (instelling route-informatie) :afstand totaal,afstand tussen etappes, tijdsduur etappe ,afstand etappe, aankomst totaal,aankomst etappe.
(instelling info-balk ) straatnamen, snelheid eigen voertuig,
rijrichting (tov noorden)
- of er ergens een wegblokkade is
- thuisadres instellen (dus een klik en berekend de route terug naar huis)
- zoek in de omgeving in een straal van 1 > 10 km naar hotel tankstation ect.
- zoek in een land naar "luchthaven noem maar op


Zelfs heb ik 'm gebruik op mijn motor ,maar waar moest ik dat ding laten ik heb geen stuurbevestiging ,dus had ik 'm maar in mijn binnenzak van mijn jas gestopt. Earphone erin gedaan (jawel zit er ook op)en kijken maar wat ie deed.
Eva was wel een beetje moeilijk verstaanbaar door het windgeruis
maar gelukkig wist ik zelf de weg.Het ontvangst van het Gps signaal was prima .

Zelf heb ik er Pio-Warner (niet alleen voor flitspalen maar is wel makkelijk) erbij opgezet en dat werk ook fantastich.
Kortom ik heb er nooit spijt van gehad.
En wat betreft moeilijk uit de houder te krijgen.
Naar enkele weken gaat dat een stuk makkelijker,eerst dacht ik ook dat ik de vooruit van mijn auto ermee uit zou trekken, maar dat valt na een tijdje reuze mee.
veel succes met je aanschaf.


BREGETH
Net begonnen 3 reacties
14-06-2006 23:04

Oorspronkelijk geplaatst door BREGETH

Kan Navigon het volgende:
- in/uitzoomen afhankelijk vd snelheid
- routes plannen zonder GPS te gebruiken (a la 'Geavanceerde planning' bij TT)
- keuzes maken snelste/korste/vermijd snelwegen etc

Bovenstaande functies vind ik namelijk handig bij TT.

mvg Tie


ik heb zelf sinds kort de aldi versie (ook bekent onder de naam
MDPNA500T oftewl (de MD95720)deze ziet er exact hetzelfde eruit
alleen staat bij medion erboven aan.
op je vragen
- in/uit zoomen : zoomt automatisch in bij nadering van afslag/ snelheid vermindering
-je kunt vooraf een volledig traject maken met (onbekent eindig
aantal tussenstops)
- snelste/kortste (kunnen ingesteld worden)
1 snelheidsprofiel( voetganger,auto,fiets, motor,vrachtauto)
2 aard route (met TMC ,snelste , kortste)
3 snelwegen (toegestaan ,vermijden , verboden)
4 veerverbindingen (toegestaan ,vermijden ,verboden)
5 tolwegen (toegestaan ,vermijden, verboden)

verders (instelling route-informatie) :afstand totaal,afstand tussen etappes, tijdsduur etappe ,afstand etappe, aankomst totaal,aankomst etappe.
(instelling info-balk ) straatnamen, snelheid eigen voertuig,
rijrichting (tov noorden)
- of er ergens een wegblokkade is
- thuisadres instellen (dus een klik en berekend de route terug naar huis)
- zoek in de omgeving in een straal van 1 > 10 km naar hotel tankstation ect.
- zoek in een land naar "luchthaven noem maar op


Zelfs heb ik 'm gebruik op mijn motor ,maar waar moest ik dat ding laten ik heb geen stuurbevestiging ,dus had ik 'm maar in mijn binnenzak van mijn jas gestopt. Earphone erin gedaan (jawel zit er ook op)en kijken maar wat ie deed.
Eva was wel een beetje moeilijk verstaanbaar door het windgeruis
maar gelukkig wist ik zelf de weg.Het ontvangst van het Gps signaal was prima .

Zelf heb ik er Pio-Warner (niet alleen voor flitspalen maar het is wel makkelijk) erbij opgezet en dat werk ook fantastich.

Kortom ik heb er nooit spijt van gehad.
En wat betreft moeilijk uit de houder te krijgen.
Naar enkele weken gaat dat een stuk makkelijker,eerst dacht ik ook dat ik de vooruit van mijn auto ermee uit zou trekken, maar dat valt na een tijdje reuze mee.
veel succes met de keuze van je aanschaf .
Sorry voor 2 keer hetzelfde berichtje (ben "nieuw Lid")


richair
Is al aardig op weg 123 reacties
21-06-2006 14:36

De TomTom One heeft toch gewoon een accu (die overigens ook iets van 2-3 uur schijnt mee te gaan)? Of hebben ze die er tegenwoordig uitgehaald?


erichuyn
Net begonnen 3 reacties
01-07-2006 10:14

Is het mogelijk om naadloos een route te plannen, dus zonder van kaart te moeten wisselen???

Anders houd het voor mij namelijk meteen op. :P


the-jonko
Net begonnen 2 reacties
04-07-2006 10:52

Oorspronkelijk geplaatst door erichuyn

Is het mogelijk om naadloos een route te plannen, dus zonder van kaart te moeten wisselen???

Anders houd het voor mij namelijk meteen op. :P


jazeker. is geen enkel probleem. als je binnen europa blijft tenminste..


romeo117
Net begonnen 7 reacties
04-07-2006 13:50

ik vind het een erg leuk artikel.
Maar ik moest meteen aan mijn onlangs gekochte Mio 510E denken.
Exact zelfde apparaat, zelfs de knoppen op dezelfde plek.
Toeval???

Romeo.


tankliner
Guru 3365 reacties
04-07-2006 15:13

Oorspronkelijk geplaatst door romeo117

ik vind het een erg leuk artikel.
Maar ik moest meteen aan mijn onlangs gekochte Mio 510E denken.
Exact zelfde apparaat, zelfs de knoppen op dezelfde plek.
Toeval???Romeo.


De verschillen tussen je Mio en deze zijn groter dan jij vermoed.
In de eerste plaats draaid de mio met een cpu van 400,deze heeft een 300MHz cpu.
De mio heeft 512 Mb geheugen.Dat heeft deze ook niet.
De luidspreker van de Mio zit hoger dan de Transonic.
Het systeem om hem vast te zetten is ge?ntegreerd in de Transonic,dat heeft de mio weer niet.TMC zit in de kabel,en niet in het toestel.Er zijn nog genoeg verschillen.Dat de knoppen op dezelfde plek zitten,zegt hier dus niets.


etterke
Is al aardig op weg 159 reacties
21-07-2006 14:05

Kan je co?rdinaten ingeven om zo naar je bestemming te navigeren ?


etterke
Is al aardig op weg 159 reacties
15-08-2006 23:56

Hallo, niemand een antwoord ?


rsengers
Debutant 1 reacties
02-10-2006 16:36

Software update.

De Transonic software versie 1.1 is uit!
Dit zou 'n OEM versie van Navigon 5.2 moeten zijn.

Hier kun je 'm downloaden:
http://support.transonic-europe.com/navigon/


jaspervdh
Net begonnen 18 reacties
16-10-2006 10:45

wekt het, zoja, wat is er allemaal veranderd


madmaus
Is al aardig op weg 246 reacties
16-10-2006 10:56

software lijkt wel heel erg op miomap v2. Ook het begin scherm met toon kaart en navigatie is nagenoeg gelijk.


jaspervdh
Net begonnen 18 reacties
16-10-2006 11:25

ik heb net geprobeert, maar ik kreeg hem niet geactiveerd, hij accepteerde mijn code niet.
heb nu mobile navigator 5 weer geinstalleerd, en alles is weer het oude.
heb je enig idee wat ik fout heb gedaan?


nietmeerjong
Net begonnen 34 reacties
01-11-2006 14:57

Oorspronkelijk geplaatst door tankliner

Ik vond dit nog even op DEZE website.
Je moet een inlognaam aanmaken en een ww.
Het kan voor sommigen wel moeilijk worden,qua taal,omdat het een deense site is.Alleen blijkt wel uit het stukje tekst,dat het device ook geschikt is voor Navigon6.Wel een leuke opsteker.Ik begrijp hieruit dat er een upgrade voor dit toestel,de 3040 is.
Dat vergroot de aantrekkelijkheid van het toestel.



Hier nog een opmerking uit deze thread:

Vrij vertaald staat hier:
Nu heb je zelf de Transonic 3040.Hou je er rekening mee,dat je kan upgraden naar MN6?
Antwoordt:
Ja zeker.Anders had ik hem niet hoeven kopen.


Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn Medion MDPNA 500T ook opgraten met die nieuwe firmware...zoals op de Duitse site beschreven...klopt dat ?


Bisher hatten Transonic 3040 Nutzer und Besitzer von baugleichen Ger?ten keine M?glichkeit ein Update der Navigationssoftware auf den MobileNavigator|6 durch- zuf?hren. Den Ger?ten fehlten einige Funktionen, die daf?r von N?ten sind.

PPC-Welt.de hat nun ein ROM-Image ver?ffentlicht, dass die Ger?te um die fehlenden Funktionen erweitert und ein Update auf den MN|6 m?glich macht. Da das Update eines ROM-Images nicht ungef?hrlich ist, sollte bei der Durchf?hrung Vorsicht geboten sein.
Dem Download liegt eine Anleitung bei die jeden Schritt genau erkl?rt und bitte befolgt werden muss. Ein Zur?ckflashen auf die alte Version ist nicht m?glich.

Navigon bietet f?r diese L?sung keinen Support und wird darum auch keine Garantie bei eventuell auftretenden Sch?den ?bernehmen. Auch PPC-Welt und pocketnavigation.de ?bernehmen bei Problemen keine Verantwortung.


tankliner
Guru 3365 reacties
02-11-2006 00:38

Oorspronkelijk geplaatst door nietmeerjong

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn Medion MDPNA 500T ook opgraten met die nieuwe firmware...zoals op de Duitse site beschreven...klopt dat ?


Je geeft zelf al aan dat je een MDPNA500T hebt.
In het draadje gaat het om een Transonic 3040.
Ik kan vanuit hier niet zien of beide toestellen gelijk zijn.
Dat moet je opvragen bij Medion.
Zoek de specs van beide toestellen,en ga deze vergelijken.

Om je een voorbeeld te geven.
Een Mio168 heeft een accu van 1300 mAh,een Yakumo 300GPS,identiek aan de mio168,heeft maar een 900mAh accu.
Ook bij de mio 268 en 269 zit uiterlijk geen verschil,en toch verschillen ze.
Dit kan ook gelden voor de Transonic en de Medion.


onkeltje
Net begonnen 24 reacties
14-12-2010 14:30

Oorspronkelijk geplaatst door tankliner

Je geeft zelf al aan dat je een MDPNA500T hebt.
In het draadje gaat het om een Transonic 3040.
Ik kan vanuit hier niet zien of beide toestellen gelijk zijn.
Dat moet je opvragen bij Medion.
Zoek de specs van beide toestellen,en ga deze vergelijken.


Ik weet dat we nu al 2010 zijn en hoop dat jij hier nog aanwezig bent.
1) Ik heb een MDPNA 500T Md 95720. Dit toestel kan ik legaal flashen naar een Transonic 3040. Nu heb ik ook nog een update (legaal) om van Navigon 1.0 naar 1.1 te gaan. Nu heb ik een probleem, ik kan nergens die 1.0 vinden of kopen. Weet gij waar ik dat kan vinden of kunt gij mij daar bij helpen?
2) Ik heb zowat op een Nokia site rondgesnuffeld daar bieden ze nu gratis kaarten aan via Ovi. Ik heb gehoord dat die Navtec overgenomen hebben zou het dan vanaf nu gedaan zijn voor die toestellen die met Navtec werken... Medion enz. ?

Waarom ik nu juist u aanspreek... wel u naam zie ik hier het meeste daarom. ;-)
Groetjes,
Onkeltje.


tankliner
Guru 3365 reacties
25-12-2010 18:30

Oorspronkelijk geplaatst door onkeltje

Ik weet dat we nu al 2010 zijn en hoop dat jij hier nog aanwezig bent.
1) Ik heb een MDPNA 500T Md 95720. Dit toestel kan ik legaal flashen naar een Transonic 3040. Nu heb ik ook nog een update (legaal) om van Navigon 1.0 naar 1.1 te gaan. Nu heb ik een probleem, ik kan nergens die 1.0 vinden of kopen. Weet gij waar ik dat kan vinden of kunt gij mij daar bij helpen?
2) Ik heb zowat op een Nokia site rondgesnuffeld daar bieden ze nu gratis kaarten aan via Ovi. Ik heb gehoord dat die Navtec overgenomen hebben zou het dan vanaf nu gedaan zijn voor die toestellen die met Navtec werken... Medion enz. ?

Waarom ik nu juist u aanspreek... wel u naam zie ik hier het meeste daarom. ;-)
Groetjes,
Onkeltje.


Omdat jij het over een update hebt van 1.0 naar 1.1,bedoel je daarmee niet MN1.0 naar MN1.1 mee?
Medion heeft in het verleden voor de Transonic 3040 MN verise 1 gebruikt.
Wat in dit geval "Medion Navigator" betekend.
MN was dus in wezen gepikt van Navigon,wat officieel "Mobile Navigator" betekend.
Versie 1.0 en 1.1 van Navigon heeft nooit op een PNA gewerkt .
Dit waren PDA versies,dus software met kaarten.
Versie Navigon MN 1.x dateerd van 2002/2003.
Dat was dus voor het PNA tijdperk.
Je zal dus moeten zoeken naar MN1.1 van Medion.
Dat was een cloon van Navigon,gelijk aan Miomap 1.

2.
Ovi maps is iets van Nokia.
Echter dit betekend niet,dat deze Navteq heeft ingelijft/opgekocht.
Navteq bestaat nog steeds als zelfstandige firma,maar dan onder de hoed van Nokia.
Nokia is nu eigenaar van Navteq,of dezelfde manier als dat TomTom eigenaar is van TeleAtlas.
Degene die het meeste geld ervoor over heeft,koopt het.
Nokia,lees Navteq ,kan van "gratis kaarten" niet bestaan.
En het feit dat er toch mensen blijven die de voorkeur hebben voor stand alone devices,zullen kaarten voor deze devices er altijd blijven.
Navteq heeft nog steeds,Garmin,Medion en Navigon als klant.
Maak je geen zorgen voor iets dat niet bestaat.


onkeltje
Net begonnen 24 reacties
27-12-2010 21:02

Ik weet zelf niet meer wat ik zoek. Ik ben zo stilaan volledig het noorden kwijt. Ik lees op diverse site dat het gaat... dus een
MD 95720 MDPNA 500T omflashen naar een Transonic PNA 3040 en dan naar TS6000. Daar zou ik dan Mobile Navigator Versie 6.5.1 moeten kunnen opzetten.Deze sites zijn telkens Duitstalige sites en dat ligt wat moeilijk voor mij. Die Duitstaligen hebben mij doorverwezen van de ene naar de andere en uiteindelijk naar de Nederlandstalige tegenhanger want die zouden het weten. Helaas nergens kan ik een juiste oplossing vinden en overal loop ik vast. Toch weet ik zeker dat het ergens moet lukken. Eenmaal heb ik het zo goed als klaar gekregen maar toen stond alles op zijn kop (ja echt ondersteboven). Daarna heb ik het beeld weer recht gekregen maar toen hing het apparaat weer op als ik naar instellingen wilde gaan. Ik kan via kladblok of iets dergelijke wel verschillende dingen veranderen maar ik vrees dat ik niet de juiste dll's heb en die kan ik natuurlijk niet zo maar aanpassen via kladblok want dat is een ander paar mouwen. Dus volgens mij moet er wel ergens een versie zijn die draait zonder al te veel vliegwerk. Heeft iemand hier het ooit klaargespeeld...help mij aub.


onkeltje
Net begonnen 24 reacties
29-12-2010 18:01

Hoera, eindelijk toch alles mooi aan het draaien gekregen. Het heeft heel wat moeite gekost maar het resultaat mag er zijn.
Aan diegene die meegedacht hebben met mij... van harte bedankt.
Voor iedereen hier op dit forum.
Een geweldig mooi en gezond 2011 met heel veel geluk en vooral ook veel echte en hechte vriendschap.

Onkeltje.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Profiel aanmaken?