De wearablemarkt zit in de lift. In het tweede kwartaal gingen er 22,5 miljoen wearables over de toonbank. Dat is omgerekend een stijging van 26,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar Apple heeft de grootste moeite om mee te komen.

Dat heeft het IDC berekend in de laatste editie van het Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker.

Fitbit en Xiaomi

Zoals gezegd gingen er in de maanden april, mei en juni 22,5 miljoen wearables als smartwatches en smartbands over de toonbank. De meeste wearables worden geleverd door Fitbit. Het Amerikaanse bedrijf is nog altijd heer en meester op de wearablemarkt en verkocht in het tweede kwartaal 5,7 miljoen wearables. Dat is volgens de onderzoekers te danken aan het succes van de Fitbit Charge 2 en Fitbit Flex 2. Analisten verwachten dat de fabrikant de komende maanden nog verder zal groeien, omdat het onlangs een bedrijf heeft ingelijfd dat zich richt op het verrichten van mobiele betalingen.

Ook Xiaomi doet het goed op de wearablemarkt, vooral in moederland China is hij erg populair. Het Chinese technologiebedrijf verkocht in het tweede kwartaal 3,1 miljoen wearables. Wellicht dat de Xiaomi Mi Band 2 hier een rol bij speelt. Dit is een smartband die naast het aantal stappen en verbrande calorieën tevens je hartslag meet en je slaappatroon bijhoudt. En dat alles voor slechts 30 tot 40 euro. De grootste uitdaging van het bedrijf wordt om groei buiten China te realiseren.

Fitbit

Apple

Apple is de allergrootste speler op de smartphonemarkt. De Amerikaanse smartphonemaker verkoopt jaarlijks meer dan 200 miljoen iPhones. Als we echter naar de wearables kijken zien we een heel ander beeld. De Apple Watch lijkt maar niet aan te slaan bij het grote publiek. Daarvan gingen er in het tweede kwartaal slechts 1,6 miljoen van over de toonbank. Verder is Apple het enige bedrijf dat het afgelopen jaar minder wearables verkocht, maar liefst 56,7% minder. Vorig jaar verkocht Apple nog 3,6 miljoen exemplaren van de Apple Watch. Het is te hopen dat de Apple Watch, die naar verluidt vanavond wordt gepresenteerd, het bedrijf meer succes brengt.

Concurrent Garmin verkocht net als Apple in de afgelopen drie maanden 1,6 miljoen wearables. Daarmee groeide de verkoop het afgelopen jaar met maar liefst 106,7%. Het marktaandeel van het bedrijf bedraagt 6,9%. Volgens de analisten is Garmin populair onder sportliefhebbers, maar door de introductie van de Fenix Chronos zou het bedrijf een grotere doelgroep aanspreken, wat zich in de nabije toekomst wellicht vertaalt in hogere verkoopcijfers.

Wearablemarkt

De totale wearablemarkt groeide het afgelopen jaar met 26,1%. Het IDC maakt hierbij onderscheid tussen twee categorieën: basis wearables en smart wearables. Tot de basis wearables behoren de zogeheten fitness trackers: apparaten die je sportactiviteiten en –prestaties bijhouden. Maar liefst 82,8% van de wearablemarkt bestaat uit deze basis wearables. Smart wearables –smartwatches– hebben het volgens de analisten zwaar. Ze suggereren dat er voldoende vraag is naar deze producten omdat ze volop functionaliteiten bieden. Fabrikanten vinden het echter moeilijk om consumenten van deze meerwaarde te overtuigen. De marktonderzoeker is echter wel optimistisch over de groei van deze categorie nu makers steeds meer functies aan deze producten toevoegen.

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *