Sinds gisteren heeft de website Actiecode.nl een applicatie uitgebracht voor iOS. Via deze app is het mogelijk om de laatste kortingscodes terug te vinden voor jouw favoriete winkel. Het moment waarop deze applicatie nu in de lucht is gebracht is wellicht wat eigenzinnig. Toch beweert de directeur van Actiecode.nl, Jelle van der Bijl, dat juist nu het moment was om in de markt te stappen.

Beetje laat?

De applicatie is uiteindelijk op 15 december 2014 live gekomen in iTunes. Het bedrijf achter Actiecode.nl, Imbull, heeft bewust gekozen voor dit moment maar geheel onverwacht was het niet. Ook dit bedrijf merkt dat steeds meer mensen aankopen via de tablet of smartphone doen en inmiddels is ruim 20% van de bezoeken op de website middels een smartphone of tablet gegaan. De komst van een applicatie was dus eigenlijk logisch, maar in onze ogen toch wel net even te laat. Inmiddels heeft Sinterklaas het land verlaten en is het piekmoment voor online aankopen al gepasseerd. Het neemt overigens niet weg dat de App dan nog steeds van nut kan zijn, maar waar de applicatie echt zijn nut had kunnen bewijzen is het helaas net te laat.

Actiecode.nl voor iOS

De applicatie is momenteel enkel nog beschikbaar voor iOS en wellicht ook op korte termijn nog wel voor Android. Ook hier hadden wij ook de keuze gemaakt om een applicatie te maken die direct beschikbaar zou komen in de iTunes Store als in de Google Play Store. Toch treffen wij de applicatie op het moment van schrijven nog niet aan in de Google Play Store welke gekoppeld is aan het Android besturingssysteem. Wij gaan er echter van uit dat ook voor dit besturingssysteem snel een versie uitgebracht zal worden. In ieder geval is de applicatie nu gratis te downloaden in de iTunes winkel.

Dit is slechts het begin

Volgens van der Bijl is deze app een tryout voor andere applicaties die nog moeten gaan komen voor onder andere kortingscodes. Als het succesvol is zullen ook snel andere apps volgens die wellicht ook weer extra meer dimensie brengen aan goedkoop online shoppen. Aan de hand van ervaringen van gebruikers en het werkelijke gebruik van de app zal ook deze applicatie, maar ook de toekomstige, verder worden verbeterd.

De werking

actiecode2Wie voor het eerst de applicatie Actiecode.nl installeert zal snel het scherm hiernaast te zien krijgen. De applicatie laadt op dat moment alle actiecodes en zal deze snel tonen. Alle actiecodes die op dat moment beschikbaar zijn worden dan ingeladen en desgewenst kan op categorie worden gefilterd om snel de extra korting te kunnen vinden voor de winkel waar jij graag wilt kopen. Uiteraard zijn deze actiecodes ook online op de website zelf terug te vinden van de aanbieder, maar de app werkt net even een stuk sneller en fijner in onze ogen. Hier heeft de applicatie toch echt wel een toegevoegde waarde. Wel vinden wij hier natuurlijk enkel de grotere merken terug, terwijl ook kleinere webshops vaak met kortingscodes werken. Wij zullen dan ook niet uitsluiten dat ook kleinere webshops snel in dit overzicht terug te vinden zijn. Voornamelijk webshops met ook daadwerkelijk fysieke winkels treffen wij momenteel aan in de overzichten.

Een mooie toevoeging in deze applicatie zijn de pushberichten van jouw favoriete winkel. Zodra deze winkel een nieuwe kortingscode heeft zal er een bericht op jouw telefoon verschijnen met de melding dat er een nieuwe actiecode beschikbaar is. Dit werkt voor de gebruiker erg prettig, maar ook de stimulans om even op de website te kijken wordt verhoogt. Ook de adverteerder met de actiecode zal dus meer mobiel verkeer kunnen verwachten met deze simpele toevoeging.

Locatie

actiecode4Aangezien veel actiecodes via internet werken zijn er ook wel degelijk actiecodes die in de fysieke winkels alleen geldig zijn. Daarom bestaat er een mogelijkheid om te filteren op stad om op deze manier eventueel nog extra korting te scoren in de winkelstraat. In de applicatie zijn veel steden al voorgeselecteerd, maar er bestaat ook een mogelijkheid om de applicatie jouw locatie te laten bepalen.

Beide manieren van zoeken werkt prettig en zeker in kleinere gemeentes kan de locatiebepaling zeker helpen, alhoewel de kans op het vinden van een actiecode wel wat kleiner is. Hoewel het nog niet in de praktijk is getest is nu de vraag hoe een kassa werkt wanneer er een actiecode in de winkel wordt gebruikt vanaf een smartphone. Deze test hebben wij zelf niet onderworpen, maar wij kunnen ons voorstellen dat je graag gebruikt maakt van een actie waarbij je 20% korting krijgen op een artikel naar keuze.

Het aanbod van actiecodes per gemeente is meer dan voldoende en de applicatie bekijkt per winkel en per gemeente of de winkel daar ook werkelijk actief is. Zo kan het dus voorkomen dat in Amsterdam bepaalde kortingscodes wordt getoond die weer niet worden getoond in Groningen en vice versa. Dit kan dus nadelig werken wanneer je dus op deze manier naar actiecodes gaat speuren. Voor de echte online shopper lijkt dan de filtering op categorie de meest logische keuze te zijn om snel wat extra voordeel te scoren.

Vereisten

Uiteraard zitten er ook wat vereisten aan deze applicatie. Zo moet je minimaal 16 Mb vrije ruimte hebben en moet je beschikken over iOS 7 of hoger. De applicatie werkt op de iPhone, iPod Touch en iPad, maar is vooral gericht op de iPhone 5. De applicatie zelf stelt dus geen zware eisen aan de smartphone of tablet.

De Actiecode App is hier te downloaden (gratis).

Onze beoordeling

Beschikbaarheid 4.0
Gebruiksvriendelijkheid 8.0
Prijs 10.0
Het nut van de applicatie 8.0
Design 8.0
De applicatie kan zeker een toegevoegde waarde betekenen voor de prijsbewuste shopper, zowel online als offline. Wel vinden wij het nadelig dat de applicatie momenteel enkel voor iOS beschikbaar is. Ook is het de vraag hoe de cassiere reageert als je een coupon wilt inwisselen bij de kassa in een fysieke winkel met de smartphone. De filtering en de snelheid van de applicatie is goed en overzichtelijk en de juiste korting terugvinden is geen enkel probleem. Dat de applicatie gratis te gebruiken is mag ook als pluspunt worden genoemd!
7.6
Paul Herps

Paul Herps

Een groot liefhebber van smartphones en tablets! Ik probeer altijd de laatste technieken uit en schrijf graag over de laatste trends op het gebied van smartphones en tablets.

3 reacties

  1. 17 december 2014 op 15:46 — Beantwoorden

    Dank voor de review, mede door deze review nog meer druk op de Android App gezet! Gaat niet lang duren voordat we ook op de Android kunnen knallen:

    Vraagje:

    Zou jij verder gaan dan Android? Of zou jij het daar bij laten? (Windows store?)

  2. 17 december 2014 op 16:31 — Beantwoorden

    Jazeker. Als je het goed wilt aanpakken kies je altijd voor de grote drie. Dus iOS, Android en Windows Phone hoort daar ook bij. Zorg dat je breed inzetbaar bent en iedere gebruiker in staat is om de App te downloaden.

  3. 17 december 2014 op 23:02 — Beantwoorden

    Ik zou vooral inzetten op de andere apps om zo de naamsbekendheid te vergroten! In dit geval focussen op iOS en Android, maar persoonlijk had ik het net even omgedraaid gezien het marktaandeel. Puur op basis van gebruik en ervaringen met enkel iOS gebruikers kun je in mijn ogen niet goed jullie eigen applicatie goed beoordelen. De insteek is mooi en zal zeker werken, maar pak zeker minimaal 75% van de markt om een goed oordeel te krijgen! Ik heb derhalve hierin helaas kritisch moeten zijn, maar de applicatie heeft zeker potentie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *