Van begin af aan domineren Apple en Samsung de wereldwijde markt wat tablets betreft. Uit de laatste cijfers blijkt dat dat nog steeds zo is. Echter, concurrent Lenovo wint steeds meer terrein. Deze fabrikant staat nu op de derde plek.

De top drie

De tabletverkoop van Apple gaat niet echt super. De verkoop van iPads zou het afgelopen jaar met 15 procent gedaald zijn. Dat stelt ABI Research op basis van eigen onderzoek. 15 procent is een flink aantal, maar nog steeds is de iPad het populairst. Ook Apple’s eerste phablet, de iPhone 6 Plus, doet het goed.

De reden voor het feit dat Apple minder iPads verkoopt, is er waarschijnlijk meer dan 1. Zo is Apple lang niet meer de enige tabletmaker (vanaf 2013 had Samsung 10 procent marktaandeel) en verschijnen er steeds betere budget-tablets.

Samsung is wel dichter naar Apple toegegroeid, zo heeft de fabrikant het afgelopen jaar een inhaalslag gemaakt. Samsung wist zeven procent meer tablets te verkopen dan het jaar ervoor. Vooral de Samsung Galaxy Tab S en Galaxy Tab 4 bleek geliefd onder de consumenten.

Lenovo

Lenovo wist vorig jaar de meeste tablets te verkopen en doorstaat dan ook een flinke groei. Dat waren verschillende soorten, van instapmodellen tot high-end tablets. In totaal hebben Apple, Samsung en Lenovo 72 procent aandeel in de wereldwijde smartphonemarkt. Apple en Samsung staan al die tijd vast op de eerste en tweede plek, de meeste concurrentie zie je vooral terugkomen op de derde plek.

Ook Microsoft probeert weer binnen te dringen in de tabletmarkt. Deze week presenteerde de fabrikant de 10,8 inch Surface 3. Wat de tablet een beetje tegen heeft, is de relatief lage resolutie en relatief dikke rand. Wellicht kan het nieuwe Windows 10 de verkoop een boost geven.

Nederlandse tabletmarkt

Ook kunnen we uit het onderzoek opmaken hoe het met de Nederlandse tabletmarkt gesteld is. Waar de groei van de wereldwijde tabletmarkt lijkt af te nemen, is de Nederlandse tabletmarkt op dit moment stevig groeiende. En wat betreft de rek daarvan, is die er ook nog lang niet uit, zegt ABI Research. De verwachtingen van de laatste maanden waren echter niet zo hoog. Het afgelopen jaar blijkt de vraag naar tablets echter flink toegenomen.

Zeventien procent van het aantal Nederlandse huishouden dat geen tablet bezit, gaf aan om er eentje te gaan kopen binnen een halfjaar. En wat betreft de groep die er al wel eentje thuis heeft: 18 procent van deze groep zal er nog eentje kopen binnen een halfjaar.

Opmerkelijk is dat de leeftijd van de gemiddelde tablet-gebruiker hoger wordt. Bijna de helft van de Nederlandse tablet-gebruiker is ouder dan vijftig jaar. In het vierde kwartaal van het afgelopen jaar was de gemiddelde leeftijd 45. Een jaar daarvoor lag de gemiddelde leeftijd op 42.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *