Wearables als smartwatches en fitness bands gaan niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. In de Verenigde Staten loopt ongeveer één op de zeven consumenten met een dergelijke apparaat om de pols. Hier in Europa is dat slechts één op de twaalf. Met name voor smartwatches laten consumenten nog massaal links liggen.

Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech.

Uit de laatste peiling van de marktonderzoeker blijkt dat in de VS slechts 15,2% van de mensen met een wearable rondloopt. Hier in Europa –of beter gezegd: in de vier grootste Europese economieën Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk– is de penetratieratio slechts 8,1%. Als we een onderscheid maken tussen smartwatches enerzijds en fitness bands of  activity trackers anderzijds, dan zien we dat de eerste productcategorie een stuk minder populair is. Volgens de analisten van Kantar Worldpanel loopt in de VS 4,7% van de mensen rond met een smartwatch en 3,2% hier in Europa.

Populariteit smartwatches neemt toe

Wel ziet onderzoeker Lauren Guenveur een duidelijke verschuiving. In het tweede kwartaal was 47% van alle verkochte wearables een smartwatch, een product die aanzienlijk duurder is in aanschaf dan een fitness band. Hier in een Europa zien we een vergelijkbare trend: van alle in april, mei en juni verkochte wearables was 38,6% een smartwatch.

Zowel op de Amerikaanse als Europese markt is Apple heer en meester op de smartwatchmarkt. In Amerika is één op de drie smartwatches (33,5%) afkomstig van Apple. In Europa zien we vergelijkbare cijfers: hier heeft Apple een marktaandeel van 31,8%.

De koopbereidheid voor een wearable ligt zowel in de VS als in Europa laag. In Amerika geeft slechts 9,3% van de ondervraagden aan dat ze van plan is om de komende 12 maanden een wearables te kopen, hetzij een smartwatch of een fitness band. In Europa ligt deze koopbereidheid met 11,3% iets hoger. De lancering van de Apple Watch Series 2 heeft hier volgens Guenveur een rol bij gespeeld. Ten opzichte van zijn voorganger heeft deze een flinke upgrade gekregen onder de motorkap. Zo heeft hij een krachtigere dual-core processor waardoor hij 50% sneller is geworden, is hij uitgerust met GPS-functie zodat je ook zonder je iPhone kunt gaan hardlopen, en kun je er bovendien mee zwemmen omdat hij waterdicht is.

Apple Watch

Substitutie

Eén op de vijf consumenten in Amerika die de afgelopen maanden een nieuw horloge zocht, heeft er bewust voor gekozen om een smartwatch te kopen. In Europa was dat 30%. Volgens Guenveur is dat nog geen bewijs dat smartwatches op grote schaal onze traditionele horloges vervangen. Wel voorspelt de analist dat gevestigde merken voor een uitdaging staan om hun producten te moderniseren.

“Although a minority of smartwatches are currently displacing traditional wrist timepieces, the move towards more traditional watch designs puts brands such as Fossil, Mondaine and Tag under pressure to evolve their products to include features like activity and sleep tracking, and notifications.”

Belangrijkste reden waarom consumenten nu nog veelal afzien om een smartwatch te kopen, heeft niet zozeer met het prijskaartje te maken. Volgens de onderzoeker vragen zij zich af wat een smartwatch kan wat hun smartphone niet kan. Ook vinden de meeste mensen dat het gros van de functies niet nuttig is.  De prijs komt pas op de derde plaats.

Prognose

Volgens onderzoeksbureau IDC ziet de toekomst voor wearables er rooskleurig uit. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat de wearablemarkt het afgelopen jaar met 26,1% is gegroeid. Net als Kantar Worldpanel constateren de onderzoekers dat fitness bands en activity trackers momenteel populairder zijn onder consumenten dan smartwatches. Dat komt volgens de analisten doordat fabrikanten niet in staat zijn om klanten te overtuigen van de meerwaarde van een smartwatch.

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *