thumbnail.pngSoms overlijden de levenden in grote getallen zonder uitleg. Jij bent een afgezant van de dood. Jou missie? De zielen verzamelen van mensen wiens tijd is gekomen. Klinkt allemaal een beetje… morbide, niet?  Het is toch echt het begin van de beschrijving van dit spel in de markplaats. Hieronder neem ik een kijkje naar het spel dat de naam ‘Hasta la muerte’ draagt en geef ik jullie mijn eerste indrukken.

Om te beginnen ‘Hasta la muerte’ is een spel met een XBOX live titel welke bijna volledig met de tilt-sensor bestuurd wordt. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk zielen te verzamelen in zo min mogelijk tijd en met zo weinig mogelijk verloren zielen.  Met jou mee gaan de zielhuisdieren met ieder hun eigen unieke kracht om je te helpen op je reis door meer dan 30 verschillende levels. Het spel is in 2D en is in essentie een puzzelspel.
Het titelscherm
Het titelscherm geeft je de mogelijkheid te kiezen uit de volgende opties:

-Play
-Leaderboard
-Achievements
-Help & Options

Het leuke  van het titelscherm is dat je al meteen kunt beginnen met het belangrijkste spelelement: de besturing.  Je selecteert de verschillende menu opties door je toestel in zo te draaien dat het poppetje in de richting van de optie loopt waardoor je die vervolgens kunt  selecteren.

Leaderboard
Hier kan ik je helaas weinig meer over vertellen dan dat hij de lijst samenstelt op grond van de scores van je XBOX live vrienden. Helaas heb ik geen XBOX live vrienden die dit spelen dus valt er weinig te vergelijken.

Help & Options
Voor je begint te spelen is het zeker aan te raden om hier even te kijken, gezien de how to play optie die hier staat. Deze legt het spel uit en verteld het doel. Verder kun je hier ook nog het geluid, de geluidseffecten en kalibratie van je tilt-sensor instellen.

Play
Je bent een medewerker van de dood die de ziel van een wetenschapper moet verzamelen, je hebt een beperkte tijd op aarde, een aftellend klokje dus, en de wetenschapper werkt niet echt mee. Hij stuurt creaties op je af en onderweg moet je zielen verzamelen.

Door je poppetje te navigeren door de werelden moet je deze zielen verzamelen. Als je dicht genoeg bij een mens (zwart poppetje) in de buurt komt dan zal deze veranderen in een wit poppetje en beginnen af te tellen. Vanaf dat moment heb je 10 seconden om de betreffende ziel te verzamelen, anders veranderd deze in een verloren ziel. Verloren zielen kosten je punten als ze je raken, dus deze wil je het liefst vermijden. De eerste paar levels zijn behoorlijk basic en geven je een idee hoe je het spel moet spelen. Vang de witte zielen voor de tijd opraakt, vang minimaal dit aantal zielen om het niveau te halen en probeer zoveel mogelijk te vermijden dat er verloren zielen komen door ze op tijd te verzamelen. Omdat de niveaus lastiger worden naarmate je verder vordert krijg je zielhuisdieren. Deze dieren hebben hun eigen bijzondere kracht om je te helpen de zielen te verzamelen en te zorgen dat je het haalt en je kunt ze genoeg gebruiken. Om een voorbeeld te geven het eerste zielhuisdier dat je krijgt helpt je door je te laten rennen wat heel handig is om de zielen binnen de 10 seconden te verzamelen.

Verder in het spel kom je ook creaties van de wetenschapper tegen die je proberen, ik zal het maar zo noemen bij gebrek aan een betere beschrijving, terug te sturen naar waar je vandaan komt. Je kunt maximaal 3 keer door deze monsters geraakt worden voor je terug wordt gestuurd.

De gameplay is eenvoudig en de tilt-sensor reageert erg goed. De levels worden echt lastig en vragen steeds meer van je, maar worden niet te snel opgebouwd zodat je langzaam aan kunt wennen. Op de lange termijn kan het misschien wat eentonig worden, maar de verschillende puzzels en huisdieren zouden genoeg moeten zijn om het spel niet saai te laten worden.

Graphics & geluid
Het spel ziet er leuk uit, maar is soms enigszins verwarrend. Het spel heeft een getekende stijl welke ervoor zorgt dat je niet altijd goed de randen van een niveau kunt onderscheiden, dit maakt het lastig om te bepalen waar je naartoe moet vluchten (of juist niet) in het geval één van de creaties van de wetenschapper achter je aankomt. Lelijk is het spel zeker niet maar het heeft op grafisch gebied geen echte bijzonderheden. De soundtrack van het spel vind ik (wat ik er tot nog toe van gehoord heb) erg goed. Het is niet te eentonig en er zijn verschillende nummers verspreid over de levels,  de meeste zijn ook zo dat ze niet gaan irriteren na een langere tijd, een aantal uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;).

Conclusie:
Een leuk en goed uitgewerkt puzzelspel met goed geluid en uitdagende levels. De manier van besturen is niet mijn persoonlijke favoriet. Zeker omdat ik persoonlijk meer fan ben van on-screen knoppen, maar de tilt-sensor  reageert erg goed en hindert zeker niet in het speelplezier. Als je houd van puzzelspellen en je bent nieuwsgierig geworden adviseer ik je om even de trail versie te installeren, dan kun je zelf ook nog een indruk opdoen.
Het spel is hier te krijgen in de markplaats voor €2,99 of als probeerversie

Gebruikt materiaal om te spelen:
Nokia Lumia 710 met silicon case