Ze betalen er flink wat knaken voor, maar zijn ook de meest tevreden klanten als het gaat om hun smartphone. We hebben het over iPhone-gebruikers. Samsung volgt nauw op de voet. Consumenten die met een mobiele telefoon van Motorola, HTC en LG rondlopen zijn een stuk minder te spreken over hun toestel.

Dat blijkt uit een recent onderzoek van J.D. Power.

De marktonderzoeker ondervraagde 7.994 Amerikaanse smartphonegebruikers in hoeverre ze tevredenheid zijn over hun telefoon. De onderzoekers stonden stil bij vijf verschillende aspecten: prestaties, gemak van het besturingssysteem, batterij, design en andere features. Ieder aspect kreeg een gewogen gemiddelde: zo hechten de onderzoekers bijvoorbeeld meer waarde aan de prestaties die een smartphone levert dan het ontwerp. Nogal logisch, want design is een kwestie van persoonlijke smaak, prestaties kun je kwantificeren en meetbaar maken. Een voorwaarde om aan het onderzoek deel te nemen was dat respondenten hun huidige telefoon niet meer dan één jaar in bezit hebben. De enquête is tussen oktober en december 2016 afgenomen.

Bevindingen

Eén van de conclusies uit het onderzoek is dat iPhone-gebruikers de meest tevreden smartphonegebruikers zijn in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple behaalde een totale score van 840 punten. Als de iPhone op ieder aspect de maximale score behaalde, had het bedrijf 1.000 punten in de wacht kunnen slepen.

Op de tweede plek, vlak achter Apple, staat Samsung. De Zuid-Koreanen sleepten 839 van de 1.000 punten in de wacht. Gezien het debacle met de Samsung Galaxy Note 7 is het opmerkelijk dat Samsung zo hoog scoort. Dat vlaggenschip ging wereldwijd enkele tientallen keren in rook op. Na grondig onderzoek bleek dat er fout in het productieproces bij de accu’s was opgetreden. Sommige studies die destijds werden gehouden voorspelden dat dit ernstige gevolgen zou hebben voor de reputatie van Samsung. Andere onderzoeken stelden dat het wel meeviel en dat iedereen weer een Samsung-telefoon zou kopen zodra het stof was neergedaald. Het lijkt erop dat de laatste groep haar gelijk heeft gekregen.

Motorola, HTC en LG komen er het slechtst af in het onderzoek van J.D. Power. Zij behaalden respectievelijk 824, 817 en 810 punten. De gemiddelde tevredenheidsscore lag op 835 punten. Deze fabrikanten scoren dus onder het gemiddelde. Details over waarom de mobiele telefoons van deze smartphonemakers zo slechts scoren ontbreken helaas. Toch is er ook goed nieuws te melden. Motorola en HTC wisten respectievelijk 16 en 12 punten extra in de wacht te slepen in vergelijking met vorig jaar. Consumenten zijn nog steeds niet te spreken over hun producten, maar de producenten boeken wel vooruitgang. Van de tevreden klanten zegt bijna driekwart (73%) hun merk aan te bevelen aan anderen.

Een andere leuke bevinding is dat Amerikanen veel meer gebruikmaken van de mogelijkheden van een connected homed. Dat kun je denken aan het bedienen van je thermosstaat met je smartphone, een slimme koelkast of slimme assistent als Google Home of Amazon Alexa. De verschillen tussen iOS- en Android-gebruikers is minimaal. De weegschaal slaat iets meer in het voordeel uit van iPhone-eigenaren dan Android-bezitters: de eerste groep bezit net iets vaker een slimme thermosstaat, stemgeactiveerde thuisassistenten en andere slimme toepassingen.

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *