Per 5 September gaat KPN samen met zuster netwerken Hi en MTV nieuwe abonnementsvormen introduceren met op zijn zachts gezegd strengere data abonnementen. KPN geeft echter met een paar handige diensten wel goed inzicht in het data verbruik van de klant zodat een passende bundel snel gevonden is.

Na al het negatieve nieuws betreffende deze abonnementen moet ik zeggen dat KPN verder de service richting klanten wel heel goed op orde heeft om te zorgen dat mensen een passende databundel krijgen. Er zijn verschillende services die verleend worden.

– Zo kunnen klanten van KPN/ Hi/MTV Mobile vanaf 5 september hun gemiddelde internet verbruik van de afgelopen drie maanden kunnen opvragen door ‘MBcheck’ te sms’en naar 1515. (Update 30-11-11 nummer gewijzigd)

– KPN en Hi klanten krijgen een sms’je als ze op 50% en 100% van het MB-tegoed of 100 MB boven hun bundel zitten. MTV Mobile hanteert nog altijd een fair-use policy van 1GB dus bij deze provider is het niet nodig.

– Bij Hi worden de eerste twee maanden MB's die buiten de bundel gebruikt worden niet in rekening gebracht, zo kunnen klanten wel even wennen aan hun nieuwe abonnementsvorm. Bij KPN is dit zelfs de eerste drie maanden.

– Er is bij KPN en Hi tevens een extra databundel van 250MB te krijgen die €5,- per maand kost. Bij KPN betaal je deze €5,- pas op het moment dat je over je databundel heengaat. Bij Hi staat de bundel maandelijks op de factuur. KPN klanten kunnen deze dus eigenlijk het beste gewoon standaard aanzetten en Hi klanten kunnen na de eerste twee maand inschatten of deze bundel aangezet moet worden te ja of te nee.

– KPN klanten met een Personal Sim Bel-SMS-WebXL mogen tevens gratis gebruik maken van KPN HotSpots die in veel restaurants en hotels aanwezig zijn.

Tevens geeft Hi een inzicht in het gemiddelde data-verbruik van hun klanten:

Tachtig procent van de Hi klanten met een Android Smartphone gebruikt slechts 350 MB. (gemiddeld verbruik van het afgelopen half jaar) en bij tachtig procent van de BlackBerry Hi klanten is dit zelfs maar 250 MB.

Let wel op dat down en uploads beide uit je MB tegoed gaat en dat de meeste data-verbruik apps voor Android enkel maar het aantal gedownloade MB's mee tellen en dit is dus niet kloppend is!

Al met al moet ik ook zeggen als consument zijnde dat ik natuurlijk niet blij ben met de tariefverhogingen of eigenlijk de databundel verlagende maatregelen van KPN. Alszijnde werkende in de telecom branche snap ik de stap die KPN en conculega's Vodafone en T-mobile hebben genomen ook wel weer. Iedereen wil internetten op zijn telefoon en verwacht daar een kwalitatief goed netwerk voor en het zijn geen filantropische instellingen dus iemand (lees: "de klant") moet dit gaan betalen.

Nederland heeft wereldwijd gezien een behoorlijk grote voorsprong met het aantal online zijnde mensen zowel via de mobiele als de vaste lijnen en willen wij deze voorsprong behouden dan is dit gewoon nodig. Alle ophef de laatste tijd is begrijpelijk maar voor degene die door al deze bomen het bos nu niet meer ziet, als tip mijnerzijds….kijk eens goed naar MTV Mobile die gewoon nog een fair use policy hanteert en deze vaststelt op 1GB.

Wil je een passend advies…..kun je me altijd mailen (-;


 

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *