Steeds meer fietsers raken betrokken bij verkeersongelukken. Dit komt omdat ze steeds vaker naar het scherm van hun smartphone staren in plaats van op de weg te letten. Ongeveer één op de vijf jongeren tussen de 12 en 17 jaar is verkeersslachtoffer als gevolg van onverantwoord telefoongebruik tijdens het fietsen.

Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard dat is uitgevoerd in opdracht van Veilig Verkeer Nederland en Samsung.

Automobilisten ergeren zich er al jaren aan: fietsers die meer tijd en aandacht schenken aan hun mobiele telefoon in plaats van het verkeer. Ze maken soms onverwachte bewegingen, schieten ineens de weg op, rijden door het rode verkeerslicht, of trappen op de rem als het te laat is. Voor je er erg in hebt ligt er een fietser op je motorkap. Of erger: onder de auto. De gevolgen kunnen desastreus zijn voor de betrokkenen.

Exacte cijfers over het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van telefoongebruik zijn er nauwelijks. Veilig Verkeer Nederland en Samsung vroegen daarom of onderzoeksbureau PanelWizard een peiling kon houden. Voor het onderzoek werden ouders met kinderen tussen de 12 en 17 jaar ondervraagd.

Resultaten

De bevindingen van de marktonderzoeker komen niet geheel als een verrassing. Van alle verkeersongevallen waarbij jongeren tussen de 12 en 17 jaar betrokken zijn, blijkt in 18% van de gevallen de mobiele telefoon de oorzaak te zijn. Ze worden te veel afgeleid door wat er op het scherm van hun smartphone staat.

Ook ging PanelWizard bij ouders langs om te peilen hoe zij er tegenaan kijken. Een kwart van de ouders (25,7%) ziet smartphonegebruik in het verkeer als het grootste gevaar voor hun kroost,. Deze angst is nog groter dan het gevaar voor gevaarlijke kruispunten en de dode hoek van een vrachtwagen.

Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, stelt tegenover BNR Nieuwsradio dat we gemiddeld 220 keer per dag naar onze smartphone grijpen. Hij begrijpt dat het verleidelijk is om snel even je laatste berichten te kijken terwijl je op de fiets zit, maar adviseert uiteraard om dit pas te doen zodra je veilig stilstaat. Een wettelijk verbod ziet hij niet zitten, omdat de pakkans volgens hem te klein is. Hij noemt wel een aantal andere maatregelen die volgens hem effectief zijn: lesprogramma’s in het onderwijs met ruimte voor discussie, ouders die het goede voorbeeld geven en het vooraf installeren van een app die 4G automatisch uitschakelt als je harder dan bijvoorbeeld 20 kilometer per uur gaat.

Meer verkeersongevallen onder fietsers door smartphone

Michiel Dijkman, hoofd Corporate Affairs bij Samsung, zegt in de radio-uitzending van BNR Nieuwsradio dat zijn bedrijf samen met VVN een samenwerkingsverband aangaat om het aantal verkeersslachtoffers door telefoongebruik terug te dringen. Daarnaast start de smartphoneproducent donderdag 22 september met een Roadshow, waarbij het bedrijf middelbare scholieren wijst op de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer.

Maatregelen

Melanie Shultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu voor de VVD, zei afgelopen jaar dat ze niets zag in een smartphoneverbod voor fietsers. Een dergelijk verbod zou volgens haar niet te handhaven zijn. En bovendien heeft de politie meerdere belangrijke taken te verrichten dan fietsers te attenderen op hun fietsgedrag.

Tot slot had de minister reeds een campagne gelanceerd om het smartphonegebruik in het verkeer te ontmoedigen. Zo liet de minister de app Fietsmodus ontwikkelen. Hiermee konden gebruikers punten verzamelen om prijzen te winnen, mits ze hun smartphone niet gebruikten terwijl ze op de fiets zaten. Na enkele maanden proefdraaien kwam de minister tot de conclusie dat de app niet het gewenste resultaat opleverde.

Eind mei liet Schultz weten dat ze toch iets voelt om smartphonegebruik op de fiets wettelijk vast te leggen.

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *