Het merendeel van de Smartphone gebruikers besteedt niets aan apps. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. Het aantal ´in app´ en ´in game´ aankopen neemt echter toe met 26% in vergelijking tot 2015. App en game ontwikkelaars doen er slim aan zich te richten op in-agame aankopen of freemiums volgens onderzoekers.

Uit het onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste smartphone gebruikers liever niets besteden aan hun App. Tegelijkertijd zien de onderzoekers dat de in app aankopen in aantallen blijven groeien. In app aankopen groeide met 26% terwijl de aankopen van betaalde apps slechts met 4% groeide. Leeftijd en geslacht zijn ook van invloed op de besteding. Mensen tussen de 25 tot 34 jaar besteden het meest aan zowel betaalde downloads en in app transacties. Jong volwassenen tussen de 18 en 24 spenderen weinig aan betaalde downloads maar meer aan in app transacties.

App besteding van de smartphone gebruiker

Het onderzoek van Gartner toont aan dat meer dan de helft van de smartphone gebruikers helemaal niets besteed aan smartphone apps. Zij kopen geen betaalde apps en besteden ook niets in de apps. De in app aankopen blijven echter wel stijgen zegt Stéphanie Baghdassarian, research director bij Gartner: “Waar de gebruikers bereid zijn om te betalen voor apps, daar zien we de uitgaven voor in-app transacties stijgen, een stijging van 26% ten opzichte van 2015. Terwijl de uitgaven voor betaalde downloads alleen maar toegenomen 4% in 2016.

Betaalde downloads worden meer geassocieerd met een kleinere hoeveelheid aan uitgaven. Het blijkt namelijk dat van de respondenten die meer dan $ 15 (€14) uitgaven in drie maanden vaker in app aankopen doen. Baghdassarian heeft hiervoor als reden de prijskaart van betaalde apps en toegevoegde waarde van in app aankopen. De overgrote meerderheid van de betaalde mobiele apps heeft namelijk een prijskaartje van $ 1,99 of minder. Het aangaan van transacties in een app betekent meestal dat de gebruiker toegevoegde waarde heeft gevonden in die app. Daar wil de gebruiker vervolgens graag voor betalen en heeft daarvoor meer over. In het onderzoek van dit jaar bleek dat de gemiddelde in-app transacties een waarde van $ 11,59 (€ 10,83) had, terwijl de gemiddelde uitgaven voor betaalde downloads slechts $ 7,67 (€ 7,17) bedraagt.

Apps maar vooral ook veel games zijn gratis te downloaden, maar als je meer levels wil spelen of de app volledig wilt gebruiken dan moet je betalen. Deze apps worden ook wel freemium genoemd.

Leeftijd smartphone gebruikers heeft invloed op aankopen

Volgens het onderzoek van Gartner heeft de leeftijd en het geslacht van de smartphone gebruikers ook invloed op de bestedingen. Oudere Millennials (van 25 tot 34 jaar) besteden het meest. Zij besteden het meest aan betaalde downloads en ook aan in app transacties. Gemiddeld kopen zij voor $ 19 per kwartaal binnen apps en downloaden gemiddeld $ 13,40 aan betaalde apps. Na de oude volgt de jonge generatie X (in de leeftijd van 35 tot 44 jaar). Zij geven ook meer uit aan in-app aankopen dan aan betaalde apps. Een goed voorbeeld van betaalde app is Super Mario Run van Nintendo. Een spel als Pokémon Go is gratis te downloaden en moet het meer hebben van reclame en in game aankopen.

Baghdassarian heeft gemerkt dat oudere respondenten minder geneigd zijn om geld uit te geven binnen een app. Zij betalen liever vooraf voor de app. Juist de jonge Millennials in de leeftijd van 18 tot 24 besteden weer minder voor betaalde apps en geven gemiddeld meer uit aan in app aankopen ($ 3,80 tegen $ 12,10). Een trend die zich voortzet wanneer deze groep ouder wordt, verwacht zij.

Uit het onderzoek blijken ook opmerkelijke verschillen in de uitgaven en gebruik tussen mannen en vrouwen. Vrouwen geven in totaal niet alleen minder geld uit aan mobiele apps, zij gebruiken ook maken apps. Ze iets gevoeliger voor een ‘freemium’ (de andere naam voor de in-app transactie business model) benadering. Op die manier kunnen ze de app eerst proberen voordat ze een aankoop doen.

Mevrouw Baghdassarian concludeert: “Toegenomen voorkeur van consumenten voor in-app transacties is een duidelijk teken dat de technologie product leiders die voor app providers werken, moeten investeren in dit model om de flexibiliteit in de manier waarop zij zich bezighouden met app-gebruikers.

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

1 reactie

  1. Milo
    16 maart 2017 op 17:07 — Beantwoorden

    Dat is jammer, enkel door dat er een verdienmodel is zullen er goede en vernieuwende apps bijkomen. Ik merk al het verschil in de app store en play store, in de play store verschijnen enkel op regelmatige basis apps die geupdate worden door google of de grote spelers. Bij de app store is dat voor vele kleintjes en zij die succesvol zijn. Bij de playstore zijn de developers minder geneigd om vaak tijd of updates door te voeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *