Ik heb de mogelijkheid gekregen om een aantal dagen rond te rijden met de Garmin Streetpilot 2610. Lees hieronder de mini-review van dit buitenbeentje, die een aantal verrassende eigenschappen heeft.

Eigenschappen

Met een prijs die varieert tussen 1500 en 1800 EURO is dit zeker niet een goedkope oplossing. Maar het apparaat beschikt over een aantal eigenschappen die de prijs wel rechtvaardigen. Het is in de eerste plaats een complete oplossing: Je stopt de stekker er in, plaatst het apparaat op het dashboard, voert je bestemming in en je bent op weg. Maar wat maakt het apparaat nu zo duur ?

Allereerst beschikt het over de nieuwste Garmin GPS technologie (positie wordt om de 0,5 seconde geupdated!), waardoor de navigatie zelfs doorgaat als er geen signaal is. Dit is vooral handig als je onder bomen, in tunnels of gebieden met hoge bebouwing rijdt. Daarnaast beschikt de Streetpilot over een Touchscreen, CF slot (met standaard 256 MB), een lichtsensor (waardoor je in het donker niet met een tl-buis op je dashboard rondrijdt), een afstandsbediening voor het eenvoudig invoeren van een route, ingebouwde GPS antenne met mogelijkheid voor aansluiten van een externe antenne en een handige dashboard-mount welke onder alle omstandigheden de Streetpilot op het dashboard laat staan.

Een rit maken met de Streetpilot

Het plaatsen van de Streetpilot gaat eenvoudig op het dashboard met de bijgeleverde dashboard-mount. Dit is een soort plateau met daaronder anti-slip en wat zakjes (beanbags) om het geheel wat gewicht te geven en het stabiel op het dashboard te houden. Daarna plaats je de bijgeleverde adapter (met ingebouwde speaker) in je sigarettenaansteker waarna de Streetpilot van stroom wordt voorzien. Daarna kun je het apparaat opstarten. Het is na de gebruikelijke veiligheidswaarschuwingen na ca. 8 seconden klaar voor gebruik.

Via de Menu-knop kom je, als je deze wat langer indrukt, direct in het route-menu. Hier kun je kiezen uit diverse opties om je bestemming in te voeren. Het invoeren van de bestemming gaat zeer eenvoudig: Je geeft eerst het huisnummer in en daarna de straat. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bekende techniek van die Alturion en de meeste vaste navigatiesystemen ook gebruiken. Tijdens het invoeren van de straatnaam verdwijnen de letters die niet meer gebruikt kunnen worden, waardoor je een overzichtelijker toetsenbord krijgt en de kans op fout invoeren verkleint. De straatnaam wordt daarna vanzelf aangevuld, als er geen opties meer over zijn. Hierna selecteer je de optie “Ga Naar” en je route wordt berekend.


De route in dag- en nachtweergave

Je kunt hier overigens gebruik maken van het touchscreen, maar met de bijgeleverde afstandsbediening gaat het nog gemakkelijker.

Tijdens het rijden heb je de mogelijkheid om te kiezen uit diverse schermen. Het makkelijkst is het scherm waar je alle “In-Flight” gegevens opstaan. Dit scherm laat alle gegevens zien van alle ritten, zoals (gereden) gemiddelde snelheid, huidige snelheid, rijrichting, maximumsnelheid, afgelegde afstand, kilometerteller, rijtijd, gestopte tijd en totale tijd. Op het moment dat je een navigatie-aanwijzing krijgt, schakelt het scherm automatisch over naar de de kaart/navigatiemodus. Na de aanwijzing schakelt het automatisch weer terug naar het laatst weergegeven scherm.

Ook POI’s en andere wetenswaardigeheden kunnen makkelijk gevonden worden.

GPS Info scherm en route optie scherm

Eindconclusie

De Streetpilot is een mooie (maar dure) oplossing voor mensen die veelvuldig van auto wisselen en toch een compact alles-in-1 navigatiesysteem willen gebruiken. Je moet wel over een 12V aansluiting beschikken, want het apparaat werkt niet op batterijen of een accu. Ook wordt de Streetpilot zeer compleet geleverd met alle kaarten van heel Europa en alle kabels.
Grootste nadeel van de Streetpilot is de diefstalgevoeligheid. Je moet hem in principe overal uit de halen, anders doet een ander het wel voor je. Ook de aansluiting van de powerkabel had wel mooier gemogen. Zeker bij veelvuldig gebruik kan deze aansluiting wat sneller gaan slijten waardoor er minder goed contact gemaakt wordt.
Helaas is ook het kaartmateriaal niet echt up-to-date. Ik vermoed dat het van q4-2002 is. Er is inmiddels een update verkrijgbaar, maar hier moet wel voor betaald worden.

Specificaties:

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *