Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Sinds deze week bestaat de ´UAV/Drone´ 100 jaar! In die 100 jaar zijn UAV’s/drones uitgegroeid tot serieuze wapens en vooral ook speeltjes waarmee de mooiste films gemaakt worden. 12 september 1916 maakte de eerste drone zijn testvlucht. Het eerste radiografisch bestuurde ‘Unmanned Aerial Verhicle’ (UAV) toestel is door de Britten ontwikkeld. Amerika volgde niet lang daarna met de Kettering Bug. Tegenwoordig testen bedrijven als Amazon drones voor pakket bezorging.

kettering-bug

De eerste melding van een onbemand vliegtuig is uit 1849. Oostenrijk viel in dat jaar Italië binnen met onbemande luchtballons vol met bommen. Ze bombardeerde Venetië. De eerste onbemande vliegtuigen was van Engelse makelij het automatische vliegtuig vloog op 12 september 1916. Het werd later in 1917 gebruikt door vertegenwoordigers van de Verenigde Staten leger. Daar ontstond de Kettering Bug die in 1918 voor het eerst vloog.

Gebruik drones

Drones zijn voornamelijk vanuit militaire overwegingen ontwikkeld. De apparaten zijn voor strategen in het leger een groot geschenk. Je kunt er namelijk mee doden zonder inzet van mensen. Daarbij zijn ze ook nog eens relatief goedkoop. Leger drones kosten gemiddeld 7,5 miljoen tot 11,5 miljoen euro per stuk. Hoewel dat grote bedragen zijn, is dat 14 keer voordeliger dan één F-22 straaljager.

De Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk is de militaire drone die iedereen wel kent uit films. De UAV is 13,5 meter lang, 4,6 meter hoog en heeft een spanwijdte van 35,4 meter. Het kan snelheden tot 640 km/h halen en 36 uur onafgebroken in de lucht blijven tot wel 19 km hoog.

A RAF Reaper UAV

Consumenten gebruiken UAV’s

Vanaf 2000 werden drones voor het eerst toegankelijk voor het grote publiek. Niet langer alleen ingezet voor oorlogen, zochten UAV´s nu ook naar overlevenden bij rampen. Het bleek zeer efficiënt te zijn en de overheid subsidieerde verschillende projecten. In de laatste jaren bestaat de drone ook al gadget.

Drone IFA 2016

Film industrie

Al snel kreeg de film industrie onbemande vliegtuigen in de gaten. Het maken van luchtopnames met echte helikopters is kostbaar en een drone is veel voordeliger. Sterker nog met een drone kun je nog mooiere effecten krijgen. Filmmakers vlogen nog lager over scenario’s heen. Drone piloten worden bij het filmen bijgestaan door een cameraman en samen maken ze indrukwekkende shots.

In Amerika mogen filmmakers pas sinds 20 september 2014 ook echt gebruik maken van drones. Eerder was dit namelijk verboden. Ook nu dienen piloten zich aan strikte regels te houden. Net als in Nederland is het in Amerika wettelijk bepaald waar je wel en niet mag vliegen.

Consument

Steeds meer consumenten gebruiken drones. Sterker nog, in de afgelopen jaar was het best verkochte kerstcadeau een mini/micro drones. De apparaatjes worden veiliger, goedkoper, kleiner en slimmer. Tijdens IFA 2016 in Berlijn bijvoorbeeld toonde verschillende fabrikanten hun drones. Dankzij slimme toepassingen kunnen de UAV’s zelfs automatisch vliegen. Ze volgen jouw GPS signaal of volgen een route uitgezet door punten op Google Maps.

LET OP: Het is zeer gevaarlijk om bij vliegvelden te vliegen, langs wagen of het spoor, boven drukke steden en boven mensen.

Filmen

Spionage was misschien wel één van de voornaamste motivaties voor het ontstaan van drones. Jij en ik gebruiken ze vooral om te filmen. Drones geven toegang tot gebieden waar wij normaal niet komen. Ze kunnen op een veilige manier verlaten terreinen filmen. Hier volgen enkele slimme tips voor het filmen met drones.

Drones zijn de toekomst

Chris Anderson, schrijver en eigenaar van drone ontwikkelaar 3D Robotics, meent dat mensen nog te lage verwachtingen hebben van drones. Hij had de lucht al vol met drones willen hebben. Het potentieel van de apparaten is nog lang niet gerealiseerd, vertelt Anderson in een interview met het FD.

Hij geeft hier een aantal redenen voor. De apparaten worden nu voornamelijk bestuurd door mensen en er zijn zeer strenge regels. Vaak is het illegaal als ze autonoom vliegen en de toestellen mogen niet buiten zicht vliegen. Daarnaast zijn er veel no-fly zones. Desondanks verwacht de schrijver veel bedrijven die gaan werken. Een boer kan bijvoorbeeld veel hebben aan een drone die de kwaliteit van zijn grond meet om zo het irrigatiesystemen efficiënter te maken. Een ander voorbeeld is natuurlijk Amazon die het liefst de hemel al vol heeft met drones.

amazone-drone

auv

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen