Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

In Q3 2016 hebben Nederlanders 41,65 miljoen online aankopen gedaan. 9% van al die online aankopen deed men met de smartphone.

Dit volgt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar consumentenbestedingen in Nederland online. De Thuiswinkel Markt Monitor geeft inzicht in de Nederlandse e-commerce ‘in één oog opslag’. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door GfK in opdracht van PostNL en Thuiswinkel.org.

Online aankopen Q3 2016 gestegen

In de maanden juli, augustus en september steeg de hoeveelheid aan online aankopen met circa 25% ten opzichte Q3 2015. Er werden in totaal 41,65 miljoen aankopen via internet gedaan in Q3 2016. Deze aankopen waren goed voor 4,48 miljard euro. De bestedingen stegen daarmee 28% in vergelijking tot Q3 2015.

De monitor verdeelt de 41,65 miljoen online aankopen in Q3 2016 in producten & diensten. Je moet hierbij denken aan producten zoals speelgoed, laptops, smartphones en kleding maar ook diensten zoals verzekeringen en reizen. Drie kwart van het totaal aantal internet aankopen werd gedaan voor producten. Nederlanders kochten in Q3 2016 ongeveer 32,33 miljoen producten online. Een geweldige groei van bijna van circa 23% in vergelijking met Q3 2015. Het aantal verkochte diensten online steeg nog meer, 27%

Tel je alle online bestedingen van 2016 bij elkaar op, dan kochten Nederlander voor 14 miljard euro aan diensten en producten online. De belangrijkste online periode, Sinterklaas- en kerstperiode, rekenen we hierin nog niet mee. GfK verwacht dat de Nederlandse e-commerce in Q4 2016 goed zal zijn voor circa 5,8 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht een totale online besteding van 2016 van circa 19,8 miljard euro.

Smartphone meer gebruikt voor online aankopen

Circa 2,17 miljoen mensen hebben minimaal één keer in het kwartaal online aankopen gedaan met hun telefoon. Een vijfde van de online kopende Nederlanders maakt dus gebruik van hun smartphone bij online aankopen. We zien een stijging in het gebruik van de smartphone voor online bestedingen. Want in het zelfde kwartaal in 2015 was dit percentage nog 14%. Wie maken er gebruik van hun smartphone? Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor maken vooral personen in de leeftijd 15 – 39 jaar vaker gebruik van hun smartphone dan andere leeftijdscategorieën. In deze leeftijd laat de monitor zien dat bijna één derde gebruik heeft gemaakt van zijn of haar smartphone voor online aankopen in het derde kwartaal van 2016.

In absolute zin stijgt het aantal aankopen op internet via de telefoon. In Q3 2015 werden 7% van alle online aankopen via de smartphone aangekocht. In het afgelopen kwartaal van 2016 waren dat 9% van alle internet aankopen.

Hier vind je het overzicht in één overzichtelijk blad.

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen