Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Van alle winst die de eerste drie maanden van dit jaar is gemaakt op de smartphonemarkt, heeft Apple 92 procent in handen. Dat staat in de berekening van marktanalist Canaccord Genuity. Daarnaast heeft Samsung 15 procent in handen. Dat is toch meer dan honderd? Ja. Er zijn ook bedrijven die rode cijfers schrijven wat betreft de verkoop van smartphones. Wereldwijd zijn er zo’n duizend smartphonefabrikanten.

Hoge winstmarges

En intussen verkoopt Apple wereldwijd nog geen twintig procent van alle smartphones. Dat is dus minder dan 1 op de 5 smartphones. Het zijn vooral de westerse markten waar Apple zo hoog scoort. Maar hoe kan het dan dat Apple intussen 92 procent van de winst te pakken heeft? Dat komt omdat Apple met zeer hoge winstmarges werkt ten opzichte van andere telefoonfabrikanten. Daarnaast verkoopt Apple alleen high-end telefoons en naarmate deze ouder worden, zal de prijs niet flink zakken.

Daarnaast draagt Apple’s toevoeging van de grote, dure iPhone 6 Plus bij aan een verhoging van de gemiddelde, wereldwijde verkoopprijs van Apple-toestellen. Deze steeg het afgelopen jaar namelijk van 540 naar 591 euro. En dat terwijl de gemiddelde adviesprijs van een Android-toestel op 166 euro ligt (aldus Strategy Analytics).

Bovendien is de gemiddelde wereldwijde verkoopprijs van Apple-telefoons in het afgelopen jaar gestegen van rond de 540 euro naar 591 euro. Dat komt onder meer door de introductie van de grotere en duurdere iPhone 6 Plus. De gemiddelde verkoopprijs van een Android-smartphone is volgens Strategy Analytics 166 euro.

Samsung versus Apple

Eerder was het verschil aan winst in de smartphonewereld tussen Samsung en Apple veel kleiner. Twee jaar terug lag Apple’s winst nog op 57 procent, tegenover 43 procent voor Samsung. De iPhone 6 (Plus) bleek echter veel te sterk voor Samsung het afgelopen jaar.

Samsung had de verkoop van de Samsung Galaxy S6 (Edge) ook nog eens fout ingeschat: zo produceerde de fabrikant teveel exemplaren van het reguliere toestel en te weinig van de Edge-variant. Het gerucht gaat dat Samsung de opvolger van de Note 4 half augustus al wil presenteren, om zo Apple een stap voor wil zijn en wat van het toekomstig marktaandeel van de iPhone 6S Plus wil afsnoepen.

Half augustus, dat is dus een maand voor de IFA-beurs in Berlijn wordt gehouden. De laatste vier jaar is de IFA-beurs het moment voor Apple om nieuwe toestellen te tonen. En Apple is al verzekerd van massale belangstelling. De fabrikant schijnt al 85 tot 90 miljoen exemplaren besteld.

Bron: The Wall Street Journal

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen