Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

In Spanje werd de lancering van de Apple iPhone 7 gehacked door het zonnebrillen merk Hawkers. Het merk gebruikte de hype rond de iPhone lancering om zijn zonnebrillen onder de aandacht van vele duizenden mensen te krijgen.

Bloomberg.com brengt deze week het verhaal van Hawkers, een Spaans zonnebrillen merk. Het merk hackte de lancering van de iPhone 7 voor de verkoop van brillen. In september werd de onderneming benaderd door twee jonge dames die voor een iPhone 7 de zonnebrillen van het merk wilde promoten. Zij zouden als eerste in de rij staan voor de iPhones en zo ‘bijna’ free-publicity genereren voor het zonnebrillen merk.

Bijzonder voorstel publiciteit zonnebrillen

Hawkers werd in september 2016 benaderd door twee jonge dames met een bijzonder aanbod. Ze boden Hawkers aan om voor de prijs van twee iPhone 7’s het bedrijf te promoten tijdens eerste dag waarop de iPhone 7 en iPhone 7 Plus in de winkels zouden liggen. De beide dames zouden als eerste in de rij staan om daar in de eerste rij te belanden. Daar konden zij dan free publicity genereren voor het zonnebrillen merk.

Hawkers zonnebrillen

Hacken van de iPhone 7 lancering

Zo geschieden het. De twee dames positioneerde zich in de rij voor de iPhone 7. De dames stonden wel 38 uur in de rij en terwijl zij daar stonden te wachten, maakte Hawkers nog meer reclame. Het merk stond de dames bij met een masseuse en een violist. Daarnaast huurde het merk een professionele Instagrammer in om alles te documenteren. Naast deze actie lanceerde het merk online ook nog een loterij waarbij de winnaar één van de iPhones zou krijgen. In korte tijd wisten meer dan 4 miljoen fans op Facebook van de loterij en had het bedrijf wel 174.000 volgers op Twitter. Deelnemers aan de loterij moesten een formulier invullen online en een video met hashtag tweeten/delen.

Succes free Publicity Hawkers

Ongeveer 6.000 mensen deden mee aan de loterij en de promotie eindigde als top trending topic in Spanje en daar buiten. Hawkers laat Bloomberg weten dat het circa 30 miljoen mensen op Facebook en Twitter elk, de promotie actie meekregen.

David Moreno, mede oprichter van Hawkers, zegt hierover het volgende: “Als je het kunt doen op een creatieve manier, dan hoeft het niet veel geld te kosten om het woord te verspreiden. We kunnen een bekend merk hacken of kunnen we het hele systeem te hacken.”

De stunt tijdens de lancering van de iPhone past volledig in de marketing formule waarmee het bedrijf in de afgelopen drie jaar al 3,5 miljoen zonnebrillen verkocht. Het merk gebruikt grote merken en namen zoals DJ Steve Aoki om lawaai te maken.

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen