Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

René Dekker

Gepassioneerd techblogger en Pocketinfo bezoeker sinds de oprichting in 2005. En in 2014 geschopt tot eigenaar. Heb je tips of wil je samenwerken? Laat van je horen.

Het is verdomd moeilijk om aan de Samsung Galaxy S22 te komen in ons land. Als je nu het gloednieuwe vlaggenschip bestelt, kan het zijn dat je weken op je nieuwe telefoon moet wachten. Volgens Samsung komt dit omdat de belangstelling voor het toestel groter is dan verwacht.

Dat schrijft AndroidPlanet. De techsite maakte een rondgang langs verschillende retailers en zag dat het paradepaardje van Samsung momenteel nauwelijks wordt aangeboden.

Samsung Galaxy S22 niet op voorraad, of wekenlang wachten

Begin februari onthulde Samsung haar nieuwste premium vlaggenschepen: de Samsung Galaxy S22, Samsung Galaxy S22 Plus en Samsung Galaxy S22 Ultra. Het laatstgenoemde model, de spirituele opvolger van de Galaxy Note, lag eind februari in de winkels vanaf 1.249 euro. Zijn kleinere broers maakten op 11 maart hun opwachting in Nederland.

Perfecte timing als je in de markt bent voor een nieuwe smartphone, zou je zeggen. De grillige werkelijkheid is echter een stuk weerbarstiger. Uit een rondgang van AndroidPlanet blijkt dat het vrijwel onmogelijk is om op korte termijn een Galaxy S22 te bemachtigen. Bij verschillende Nederlandse webwinkels is het vlaggenschip niet of nauwelijks verkrijgbaar, of ze moeten wekenlang wachten op de levering.

Bezoekers kunnen zich aanmelden voor ‘Houd mij op de hoogte’. Zij krijgen dan vanzelf een bericht wanneer de Galaxy S22 weer op voorraad is.

Samsung biedt excuses aan en vraagt om begrip

Probeer je rechtstreeks via Samsung het vlaggenschip te bestellen, dan kom je eveneens bedrogen uit. Zodra je toestel in het winkelwagentje plaatst, krijg je de volgende melding:

“Vanwege de grote vraag verwachten we een vertraging in de levering van sommige modellen. We doen er alles aan om jouw bestelling zo snel mogelijk te versturen en bieden onze excuses aan voor het eventuele ongemak.”

In een reactie laat Samsung Nederland aan AndroidPlanet weten dat de belangstelling voor de Galaxy S22 “ongekend hoog” is, en het aantal pre-orders de verwachtingen overtreft. “We doen er alles aan om de toestellen zo snel mogelijk bij onze klanten te krijgen. Helaas kan de vertraging bij sommige klanten oplopen. We stellen hun geduld en begrip zeer op prijs”, aldus de Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant.

De leveringsproblemen lijken zich te beperken tot de Galaxy S22. De Samsung Galaxy S22 Plus en Samsung Galaxy S22 Ultra zijn wel beschikbaar bij online retailers.

Problemen in Zuid-Korea

Niet alleen in Nederland kampt Samsung met problemen. Hetzelfde geldt voor thuisland Zuid-Korea. Dat heeft niets met de populariteit van het toestel te maken, maar hangt samen met Samsungs Game Optimizations Service (GOS) schandaal. Dat is een toepassing die Samsung standaard meelevert op zijn nieuwste telefoons (Galaxy S21 en Galaxy S22) en de spelervaring van gamers moet verbeteren. In plaats daarvan klaagden gamers steen en been over afnemende prestaties en accu die razendsnel leeg is.

Het probleem beperkte zich niet tot een handjevol games: meer dan 10.000 mobiele applicaties werken minder goed door de GOS-service, waaronder populaire applicaties als Instagram, TikTok en Netflix. Aanvankelijk luisterde Samsung niet de klachten van gamers. Half maart bood CEO Jong-Hee Han openlijk zijn excuses aan en beloofde in de toekomst beter naar zijn klanten te luisteren.

Europese varianten van de Galaxy S21 en Galaxy S22 zijn niet uitgerust met de GOS-toepassing van Samsung. Wij hoeven ons dus geen zorgen te maken.

René Dekker

Gepassioneerd techblogger en Pocketinfo bezoeker sinds de oprichting in 2005. En in 2014 geschopt tot eigenaar. Heb je tips of wil je samenwerken? Laat van je horen.

Gerelateerde artikelen