Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Snapchat groeit massaal in het aantal gebruikers en de makers van de app gaan dan ook op zoek naar een goed verdienmodel. Volgens The New York Times zouden de makers nu content willen gaan aanbieden in de app. Dat wordt beweerd op basis van drie anonieme bronnen. 

Content aanbieden

De makers van het drie jaar oude Snapchat hebben grote plannen: ze willen samenwerken met mediabedrijven om content als artikelen, foto’s en video’s aan te bieden in de app. Daarvoor zou een apart onderdeel aangemaakt worden, onder de naam ‘Discover’.

Met de advertenties in datzelfde onderdeel wil Snapchat de echte centen verdienen. Wat de content betreft wordt er gesproken aan een variatie aan media-bedrijven. Zowel traditioneel als nieuwer: CNN, ESPN, National Geographic, Vice en Yahoo. De content wordt voor Snapchat gemaakt en of deze op hun eigen websites verschijnt is niet bekend.

Media

De opbrengst van de advertenties in het onderdeel zou Snapchat delen met de mediapartners. Vorig jaar begon Snapchat al met het vertonen van advertenties. In de praktijk betekent dat dat je weleens een advertentie in je overzicht krijgt, waarvan je zelf bepaalt of je deze kijkt of niet.

Evan Spiegel (de oprichter van Snapchat) is gefascineerd door media. Het bedrijfje zou zelfs overwegen om zelf content te creëren, maar de plannen daarvoor zijn nog piepjong en niet vergevorderd. Deze nieuwe manier van verdienen is in ieder geval een hele andere richting voor Snapchat.

Tijdelijke foto’s

Snapchat is een chatdienst waarbij je elkaar foto’s en chatberichten kunt sturen die daarna voorgoed worden verwijderd. In de praktijk gaat dat niet altijd goed: zo worden er evengoed screenshots gemaakt (de tegenpersoon krijgt wel een melding) of verschijnt er weer een nieuwsbericht dat er tweehonderdduizend foto’s zijn gelekt.

Desondanks is de app is erg populair, vooral onder jongeren. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper zouden er nu zo’n 9,4 miljoen Nederlanders zijn met de app op hun telefoon.

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen