Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

De eerste race van zelfrijdende auto’s van Roborace eindigt in een crash. Devbot 1 won de race met de snelste ronde en een record topsnelheid van 186 kilometer per uur. Devbot 2 testte de grenzen van de techniek en crashte. De eerste BAePrix was min of meer een succes.

In Argentinië is de eerste race voor zelfrijdende auto’s gehouden. Twee bolides gingen van start zonder bestuurders maar vol techniek. In een tijdperk waarin de ontwikkeling van AI auto´s razendsnel gaat, mag een race niet ontbreken. Devbot 1 en Devbot 2 namen het tegen elkaar op in Argentinië. Door een iets te agressieve maneuvre in de bocht van Devbot 2 eindigde de race voor de racewagen zonder bestuurder. Devbot 1 ging er met de eer vandoor.

Roborace zelfrijdende auto’s

Tijdens de Formula E Grand Prix in Buenos Aires racen normaal gesproken elektrische auto’s met een bestuurder tegen elkaar. Roborace greep de Gran Prix aan om twee zelfrijdende racewagens op het circuit uit te testen. Twitter toont enkele beelden van de race en uiteraard de verongelukte Devbot2. De beide kunstmatig intelligente racewagens halen niet de snelheden van Formule 1 wagens. Toch kunnen de wagens zonder bestuurder snelheden van 185 kilometer per uur halen.

Roborace teste de technologie achter de zelfrijdende auto’s. De Devbot 1 en 2 zijn namelijk nog vroege versies van de beoogde racewagens. In beide wagens kunnen op dit moment nog bestuurders plaats nemen. Uiteindelijk hebben de auto’s geen plaats meer nodig voor eventuele bestuurders zodat hun aerodynamica flink verbeterd kan worden.

Veiligheid zelfrijdende raceauto’s

De eerste race tussen zelfrijdende auto’s eindigde in een crash en roept daarbij direct een van de voordelen van dergelijke races op. Want dankzij de techniek waarbij de wagens zelf rijden zullen er geen bestuurders gewond raken tijdens races. Uiteraard laat de crash ook zien dat Roborace nog een lange weg te gaan heeft. De techniek achter de zelfrijdende raceauto’s is nog ruw rond de randen.

Het bedrijf droomt van een volledige competitie van raceauto’s zonder bestuurders. Voorlopig zal het bedrijf ervoor moeten zorgen dat de Devbot’s volledig zelfstandig rond het circuit kunnen navigeren zonder het maken van ongedwongen fouten.

 

 

Lees ook het andere nieuws uit de automotive branche. De aandeelhouders van Harman zijn akkoord met de overname door Samsung voor 8 miljard dollar.

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Gerelateerde artikelen