Enkele maanden geleden heb ik de kans gekregen de luxe TomTom modellen van de topklasse te testen en reviewen. De goede resultaten van die test maakten mij nieuwsgierig naar wat de nieuwe middeklasse navigatie modellen brengen. Is er ook echt nieuws of is het oude wijn in nieuwe zakken? Wat koop je nu echt voor je euro’s en maakt het de beloften waar?


Uiterlijk

Het valt meteen op: de nieuwe generatie TomTom Via’s hebben ten opzichte van oude TomTom Go’s en TomTom XL’s een wat dunnere behuizing. Het dikste gedeelte is de ingebouwde zuignap, doordat de delen rondom de speaker en zuignap dunner gemaakt zijn toont het geheel dunner dan een TomTom ooit geweest is.’ Je kan hem nu wel makkelijker in je jaszak meenemen. Wat mij betreft goed ontworpen en mooi design. De TomTom via bestaat uit 1 compact geheel van zuignap, touchscreen en ingebouwde TomTom Live module.’ Het materiaal is mat zwart hard kunststof afgewisseld met gladde details uitgevoerd in glanzend antraciet. De TomTom voelt degelijk aan. De behuizing is goed afgewerkt en kraakt nergens.


Achterzijde

Aan de achterkant zie je de uitklapbare zuignap met daarachter de gaatjes van de redelijk grote speaker. Linksachter zit de aan en uit knop. Vooral de achterkant toont slank doordat de behuizing links en rechts van de speaker dun gehouden is. Ook de ronde hoeken en gladde afwerking helpen mee. Ter vergelijking: inclusief zuignap is deze Via iets dikker dan bijvoorbeeld een TomTom 750/950 het is dus optisch bedrog dat hij zo slank lijkt! Hij zal bijvoorbeeld niet in je oude TomTom tas passen. Rechts naast de speaker zit een micro USB aansluiting voor het opladen tijdens de rit en voor het koppelen aan de computer.


De praktijk: het ophangen van het device

De TomTom Via heeft een ingebouwde zuignap. Op mijn TomToms heb ik altijd een losse houder gebruikt. Ik begreep nooit dat de luxere en duurdere modellen niet ook een ingebouwde zuignap kregen. Nu begrijp ik dat helaas wel: de zuignap zit vastgebouwd aan de behuizing.’ Met een draaiknop moet je hem vast laten zuigen aan je ruit. Afhankelijk van hoe schuin je ruit is, is het lastig om bij de draaiknop van de zuignap te komen.’ De TomTom zelf zit in de weg en maakt dat je hem lastiger op de ruit krijgt. Ook de aan/uitknop is door de korte afstand tot de ruit moeilijk te bereiken en het erin klikken van de micro USB laadkabel moet je zeker doen voor je hem op je ruit plakt. Het gaat om een micro USB aansluiting die wat kwetsbaar aan doet. Er zit een gebogen plugje bij en door die bocht wring je de stekker eerder de aansluiting in dan dat je hem er in klikt. Het zou mij niets verbazen als op den duur de micro USB aansluiting verbuigt en dan van tijd tot tijd hapert of dat de stekker eruit gaat vallen. De tijd zal het leren. Voor het ophangprobleem heeft TomTom wel een oplossing: koop een zogenaamde ‘dashboard donut’ voor op je dashboard. Dit is een kunststof bakje/plaatje in de vorm van een donut waarop je de zuignap veel makkelijker vast kan zetten. Speciaal hiervoor zit er een automatische rotatie functie in het scherm. Als je de Via op zijn kop houdt, dan draait het scherm meteen 180 graden om. Hierdoor kan je de zuignap op andere manieren gebruiken dan alleen aan de voorruit. Erg slim. Wel maak ik mij nog zorgen om de levensduur van het kunststof draaipunt van de zuignap. Dit is een kunststof kogelgewrichtje dat bij regelmatig gebruik mogelijk zou kunnen slijten waardoor je TomTom op zo’n ‘donut’ niet meer overeind zou blijven staan. De zuignap plakt wel goed, de TomTom blijft er prima mee vastzitten. Wil je hem toch op de ruit hangen, dan is de volgende werkwijze het beste: zuignap helemaal naar buiten buigen, micro USB laadkabeltje aansluiten, zuignap op de ruit drukken, draaiknop vastdraaien tot je een klik voelt om de zuignap vast te zetten, TomTom terugklappen in de stand waarop je het scherm het beste ziet. Dan werkt ook deze zuignap prima en snel.

Scherm

Dan het scherm op zich: Het scherm is 4,3 inch (11 cm). Het is goed leesbaar’ en heeft mooie heldere kleurweergave. Na de goede ervaringen met de nieuwe schermen van de duurdere topmodel Go’s hoopte ik dat ook de Via een beter/gevoeliger aanraakscherm zou hebben. Helaas. Hier vond ik wel wat irritaties. De Via heeft het bekende nogal ongevoelige touchscreen wat we kennen van de bestaande TomTom’s. ‘Je moet behoorlijk hard drukken om de letters op het scherm te krijgen. Daarnaast is het scherm niet heel nauwkeurig. Je maakt al snel een tikfout en bij bediening onderweg druk je bij de minste geringste hobbel de verkeerde knop in. Daarbij zou de spraakherkenning je dan kunnen helpen.’ Hoe de nieuwe generatie spraakherkenning werkt lees je verderop. De aan/uitknop was ook iets waar je ruzie mee kan krijgen. De knop heeft vrij weinig gevoel en je moet hem lang genoeg indrukken om reactie te krijgen. Bij kort indrukken gebeurt er niets. Ook als je hem lang genoeg in drukt duurt het even een seconde voor je de TomTom Via tot leven ziet komen. Als je haastig bent, dan heb je de knop intussen nogmaals ingedrukt en staat je Via alweer uit”even wennen dus.

Bediening

De bediening is heel prettig. De basis zal voor iedereen meteen duidelijk zijn. Moderne en mooie menu’s. Er is naast de standaard navigatie heel veel in te stellen, al zijn de opties niet altijd makkelijk te vinden. Direct na het aanzetten heeft de TomTom Via al GPS ontvangst. Als je de bestemming hebt ingegeven, verloopt de routeplanning erg snel. Heel veel sneller dan bij de vorige modellen! Na het plannen van de standaardroute wordt informatie binnengehaald over files en afsluitingen. Binnen korte tijd krijg je als dat nodig is een voorstel voor een aangepaste route. Dat werkt allemaal erg prettig. Wachten op je navigatie is verleden tijd. Ook zijn er zaken die even aandacht nodig hebben: de TomTom waarschuwt voor flitspalen. Ook mobiele controles kunnen gemeld worden en worden dan via Live services aan alle TomTom Live klanten doorgegeven. Volgens mijn ervaringen kloppen die mobiele meldingen ook in de meeste gevallen prima. Minder wordt het als je een gebied met trajectcontrole binnen rijdt. De TomTom piept dan elke paar minuten en dat vele kilometers lang. Ik adviseer iedereen om een ander geluid in te stellen bij trajectcontroles dan bij bijvoorbeeld mobiele controles.’ Zo zijn er meer zaken die je vooraf even door moet lopen om ze naar wens in te stellen. Zonder instellen werkt alles wel, maar dan gaan al die bellen en piepjes op den duur wel irriteren. Hij kan zelfs gaan piepen als je 1 Km per uur harder gaat dan toegestaan en piept dan net zo lang tot je weer onder de limiet rijdt. Als je dan ook nog weet dat de aangegeven maximumsnelheden in het kaartmateriaal niet overal kloppen, dan moet je jezelf afvragen of TomTom dit soort functies niet bij het eerste gebruik even met wat instelwizards met de klant moet instellen. Verder viel nog op dat de Via erg snel op de nachtkleuren overschakelt (bijvoorbeeld in een tunnel of als er donkere wolken verschijnen). Hij ging tijdens de test in bewolkt weer niet snel weer terug naar de dagkleuren. ‘Hopelijk wordt dit met een nieuwe update verholpen. Ook bij deze TomTom wordt het volume aangepast aan de hoeveelheid omgevingslawaai. Dat werkt goed. De speaker is helder en prima verstaanbaar, ook bij hogere snelheden of veel windgeruis. Bij een andere functie speelt achtergrondgeluid je nog altijd parten: de spraakherkenningsfunctie.

Spraakherkenning

Was de vorige generatie spraakherkenning in de TomTom’s grofgezegd nog “stokdoof”, de huidige spraakherkenning is verbeterd. De omstandigheden bepalen of de spraakherkenning een goede hulp of een punt van irritatie wordt: In een zeer stille auto werkt de spraakherkenning over het algemeen redelijk goed. In een wat lawaaigere auto is hij helaas ‘Oost-Indisch doof’. Hij maakt dan in het lawaai zelf uit wat hem bevalt en wat hij wel en wat hij niet hoort: je ziet in een balkje op het scherm dat hij je stemcommando hoort, maar de TomTom doet er regelmatig niets mee, gaat geheel een andere functie uitvoeren of komt tot 3 keer toe met wat anders op de proppen en vraagt je dringend of hij je goed gehoord heeft. Ook het accepteren van voorstellen voor nieuwe kortere routes die deze TomTom soms kan doen als het verkeer tegen zit lukte in een lawaaiige auto alleen met de knoppen en niet met de spraakherkenning. Koop er dus meteen een stille auto bij! Wat ook helpt: kijk vooraf thuis nog even op je TomTom in menu/help/wat kan ik zeggen naar de spraakcommando’s die je kan geven. Het activeren van de spraakherkenning moet je met een knop in het menu doen. TomTom zou deze functie standaard in het hoofdscherm op je kaart moeten zetten. Dan kan je de spraakherkenning met 1 tik op het scherm bereiken. Ook nu weer kan je dit zelf wel instellen door een eigen menu in het hoofdscherm aan te maken, voor nieuwe gebruikers is niet duidelijk wat er allemaal ingesteld kan worden, dus vermoedelijk passen alleen ervaren gebruikers dit aan. Er is dus wel wat verbeterd, maar nog niet genoeg. ‘Ik heb net als vele anderen helaas niet een heel stille auto, maar ook niet een heel lawaaiige. Een betere softwarematige stemherkenning en filtering van het achtergrond geluid zou deze nuttige functie toch goed moeten kunnen krijgen. Hopelijk lost TomTom dit nog eens op! Een functie die ook op deze TomTom niet goed werkt is de ingebouwde carkitfunctie. Al rijdend zit je er te ver vanaf en komt er teveel geluid van trillingen, bandengeruis en de motor bij de TomTom om jezelf nog verstaanbaar te kunnen maken. Een extern microfoontje zoals bij de oudere TomToms uitkomst bood kan niet aangesloten worden. Ik zou haast aanraden voortaan deze functie maar weg te laten. Dat scheelt geld in deze zwaar concurrerende markt. Of doe desnoods een bluetooth microfoontje in de doos. Dan onderscheid je je meteen weer van de rest.

Navigatie

Het belangrijkste onderdeel om dit navigatiesysteem op te beoordelen is natuurlijk de praktijkervaring met navigeren. Ik heb een flink aantal testritjes gemaakt op verschillende dagen en tijdstippen. Al met al kan ik concluderen dat de routes die de TomTom Via voorstelt net als bij andere TomTom modellen op hoog niveau staan. Dit wordt compleet gemaakt door IQ routes en TomTom Live verkeersinformatie. Met IQ routes weet TomTom waar normaal vertragingen ontstaan. Zo wordt je bijvoorbaat al om wegen heen geleid die veel vertraging kunnen geven door drempels en verkeerslichten. Is er een route die een omweg is, maar wel sneller is, dan zal de Via deze route voorstellen. Je ziet ook in de praktijk dat je telkens een andere route zal krijgen afhankelijk van de werkelijke drukte op dat moment. In de meeste gevallen koos de TomTom voor routes die ik als locale bestuurder op dat tijdstip van de dag ook zou nemen. Verandert een file de situatie. Dan grijpt TomTom live in en wordt snel berekend of je beter in de file aan kan sluiten of dat je omrijdt. Ik raad iedereen die een nieuwe TomTom gaat kopen sowieso aan om te kiezen voor een model wat zowel IQ routes als TomTom Live services aanbiedt. Wat mij opviel is de soms aparte omgang met routes als je bijvoorbeeld een oprit van de snelweg voorbij rijdt. Op mijn oudere TomTom kon je een oprit van de snelweg voorbij rijden. Vervolgens berekende de TomTom direct een nieuwe route, waarmee je zonder te hoeven keren toch op de snelweg kwam. Vooral rond de steden ben je vaak al in 3 tot 4 minuten binnendoor rijden bij de volgende oprit. ‘De nieuwe TomTom Via was echter heel hardnekkig in het willen behouden van zijn eerder berekende route. Rijd je een oprit voorbij, dan zag je de oude TomTom direct herrekenen naar een oprit verderop terwijl de TomTom Via alleen nog maar herhaaldelijk ‘keer om’ zal roepen. Al rijd je op een 4 baansweg met gescheiden rijstroken, de Via blijft maar ‘keer om’roepen. Omkeren maakt dat je onnodig gekke uitwegen moet gaan zoeken en tijd verliest die vaak niet opweegt tegen het doorrijden naar de volgende oprit. Als je de oude TomTom helemaal klem zetten met de volgende oprit over 25 kilometer, dan verzon hij tenminste nog een mooi omkeer rondje door of om een woonwijk heen. Bij de Via mag je het zelf uitzoeken waar en hoe je keert. Als je maar direct omkeert. Op een voorstel voor het rijden van een handige keerlus hoef je helaas niet zo snel te rekenen. Juist die voorstellen maakt een TomTom in onbekend gebied normaal gesproken zo prettig in vergelijking met andere merken! Pas in de buurt van de volgende bij mijzelf bekende oprit pakt hij deze als nieuwe route. Hopelijk maakt ook hier een softwareupdate dit punt weer goed. Andersom werkt het wel goed: rijd je een afslag voorbij op de snelweg, blijkt je afslag afgesloten of maak je een makkelijk te herstellen andere fout, dan herrekent de TomTom wel snel de route naar de volgende afrit. Wat ook goed werkt zijn de aanwijzingen die je krijgt: je hoort lang van tevoren al als je bijvoorbeeld straks moet afslaan of straks links moet voorsorteren. Vooral in een drukke spits is die tijdige waarschuwing goud waard, anders kom je er niet meer tussen. Op de snelweg wordt je geholpen door de rijstrookaanduiding. Je ziet een weergave van de blauwe ANWB borden boven de weg met een pijl waar je moet gaan rijden. Ook zie je afritnummers, leest hij naar wens de straatnamen voor etc. Op complexe kruisingen of dubbele afslagen geeft de TomTom Via tijdig aan wat je achtereenvolgens moet doen. Bijvoorbeeld: ‘neem de afslag en houd daarna links aan’. Allemaal heel helder en prettig.

Diensten: Live, mapshare, kaartupdateservice

Diensten die TomTom nu levert zijn:

  • TomTom HD traffic: realtime verkeersinformatie met naar wens automatische route aanpassing.
  • Google local search:In Google online op je TomTom iets opzoeken, bijvoorbeeld een winkel en daar meteen naartoe navigeren. Deze optie kan in de praktijk een groot deel van de nuttige punten databases vervangen. De navigatie naar alle bestemmingen zoalsbedrijven, pretparken en winkels waar ik niet direct een adres van bij de hand hebt stel ik tegenwoordig hiermee in.
  • Flitsers: real time vaste en mobiele snelheidscontroles in je route aangeven en je tijdig waarschuwen met een zelf in te stellen geluidssignaal. Elke categorie controle kan je een ander geluid geven.
  • Weer: weersinformatie opvragen van je huidige locatie,vakantiebestemming, langs de route of van je bestemming, ook toont je TomTom actuele weerswaarschuwingen zoals voor wind en gladheid in je scherm.

Via een USB kabeltje aansluiten op My TomTom via je PC

  • Recentste kaart garantie (De kaart op een nieuw gekochte TomTom kan verouderd zijn als hij enkele maanden in het winkelmagazijn heeft gelegen. Binnen 30 dagen na aankoop kan je via ‘MyTomTom’ gratis de nieuwste versie van de Europakaart downloaden. Tijdelijk is dit verlengd naar 90 dagen wat je minimaal 1 gratis nieuwe kaart oplevert.)
  • Software updates voor je TomTom
  • Map Share (Op je huidige kaart aanpassingen en correcties ontvangen, naar wens alleen van TomTom of ook van andere TomTom gebruikers)

Voor de uitgebreide beschrijving van bovenstaande zaken en van de inhoud van ‘My TomTom’ verwijs ik je naar de zeer uitgebreide review van de TomTom Go 1005 die Mobilyz eerder heeft gepubliceerd. Voor de synchronisatiedienst met de PC ‘My TomTom’ kan ik melden dat de Via bij een eerste aansluiting aangaf dat er geen updates beschikbaar waren. Toen ik hem 5 minuten later nogmaals aansloot werd er direct een softwareupdate geladen waardoor ik het toestel ruim 15 minuten niet mocht afkoppelen van mijn PC om te voorkomen dat ik het ding in een dure boekenlegger zou veranderen. Dus nooit vlak voor vertrek aan je PC hangen is mijn advies ‘. Bijna alle diensten werken nu. Helaas nog steeds op mapshare kaartupdates na. Die functie activeert TomTom volgens zeggen over enkele weken.

Concurrentie

De concurrentie zit mijns inziens vooral in eigen huis. De adviesprijs lijkt met 229,- wat fors ten opzichte van de al wat in prijsverlaagde topmodellen en de hoos aan budgetmodellen men minder functies. Het is na mijn testweken duidelijk dat deze Via 120 Live meer te bieden heeft. Het is alleen de vraag voor wie deze TomTom via 120 Live gemaakt is. Ik betwijfel of een koper die in de winkel staat en deze TomTom vergelijkt met een budget model van 100,- wel snapt wat de meerwaarde van de Via 120 is. Er zijn zoveel modellen. De goedkopere TomTom Via 110 is vergelijkbaar, maar mist bijvoorbeeld de Live services. Alleen dat verschil valt je in de winkel alleen op als je weet wat Live services inhouden. Ik heb de TomTom Via 120 Live gelukkig ook al aangetroffen voor prijzen van rond 200,- euro en minder. De duurdere topmodellen zijn wat in prijs gedaald en zijn momenteel zo’n 50,- tot 100,- euro duurder dan de TomTom Via 120 Live. Als je de Mobilyz review van de TomTom 1005 bekijkt, dan zie je dat je daarvoor vooral een beter aanraakscherm en een beter op te hangen losse zuignap krijgt. Iemand die zich nergens in wil verdiepen en alleen navigatie wil zal eerder een budgetmodel van 100,- kiezen.’ Een koper die wat meer te besteden heeft en de extra’s wel naar waarde weet te schatten, zal mogelijk eerder nog die paar tientjes extra gaan uitgeven voor het topmodel en dit goed uitgeruste middenklasse model laten staan. Op nagenoeg alle navigatiesystemen in dit prijssegment zitten tegenwoordig Europakaarten. Ook TomTom levert een zeer gedetailleerde Europakaart mee waarin 45 landen zijn opgenomen. Ook Griekenland, Malta de Canarische eilanden, Turkije’ en de grootste delen van het voormalige Oostblok zijn opgenomen.’ Na aankoop kan je er zonder kosten de meest recente Europakaart op zetten. Belangrijke features zijn de goed verstaanbare speaker, de goed plakkende zuignap, het grote breedbeeld scherm en de compacte bouw. De rest speelt zich op detailniveau af. TomTom geeft standaard 1 jaar gratis Live services die zonder meerkosten werken in Nederland en inmiddels ook zonder datakosten in 33 andere landen. Na 1 jaar gratis diensten moet je zo’n 49,- euro per jaar betalen voor Live services. Ook dit is al inclusief alle binnen en buitenlandse datakosten. Omgerekend slechts een paar euro per maand. Je bent trouwens niet verplicht de Live diensten na het eerste jaar te verlengen. Doe je niets, dan loopt de dienst vanzelf af. Op elk moment kan je de dienst opnieuw activeren. Voor een jaar of korter bijvoorbeeld voor een maand. Ik raad echter iedereen aan om minstens een toestel met Live services aan te schaffen. Als je het een jaar gebruikt hebt dan kan je inschatten of je het de kosten waard vind. Denk er daarbij ook aan dat er meer in de Live services zit dan alleen file informatie. Langzaam rijden bij drukte of wegwerkzaamheden wordt ook meeberekend in je eventuele vertraging. Door Live services leert de TomTom mij nieuwe slimme routes juist in onbekend gebied. Ook Google search, de updates van vaste en mobiele snelheidscontroles, weersinformatie en de Quick GPS functie voor een extra snelle locatie bepaling en GPS opstart zitten er in. Het niet hebben van datakosten bij een echte TomTom geeft een groot voordeel ten opzichte van smartphone navigatie. Smartphones moeten vaak kaarten en extra informatie zoals nuttige punten van mobiele internet downloaden. Bij TomTom staan de kaarten in het geheugen. Als er iets gedownload moet worden, dan kost je dat door de samenwerking van TomTom met Vodafone Europa niets extra. Ook niet als je in het buitenland navigeert! De concurrenten zitten ook niet stil. Navigon is in Nederland de grootste concurrent. De rest van de niet TomTom kopers kopen een toestel van Garmin, Medion of een smartphone.’ Ook de TomTom Start is een goedkope concurrent uit eigen huis. Ten opzichte van de budgetmodellen ga je er met een TomTom Via Live flink in mogelijkheden op vooruit. Laten we samenvatten dat dit model als het 2 jaar terug op de markt was gekomen, absoluut het duurste topmodel in navigatieland geweest zou zijn in functie en uitrusting. De uitrusting blijft top, maar nu zal er in dit segment vooral op prijs gekozen gaan worden. De adviesprijs bij lancering was 229,- euro. In aanbiedingen heb ik dit model goedkoper gezien. Dan heb je een heel uitgebreid toestel voor een budgetprijs. ’30,- euro meer of minder maakt natuurlijk heel veel uit in dit zwaar concurrerende middensegment. Het aanbod is groot en de gemiddelde consument zal extra diensten niet direct naar waarde kunnen schatten. De prijsontwikkeling zal dan ook bepalen of dit een verkooptopper wordt.

 

Conclusie

De nieuwe TomTom Via is een prachtig en compact navigatie systeem met veel extra mogelijkheden. De Europakaart is met enkele landen nog verder uitgebreid, behoorlijk actueel en zeer gedetailleerd. Een bijgewerkte kaart krijg je na de eerste keer aansluiten op de PC kado. Vooral de routeplanning is met IQ routes en de TomTom Live functie optimaal. Ook in het begeleiden van je route met weergave van borden, afritnummers, gesproken afrit- en straatnamen en tijdige voorsorteeraanwijzingen pakt deze TomTom veel punten. Wat soms irriteert is dat een aantal ergernissen uit voorgaande modellen zoals de niet zo gevoelige aanraakschermen, niet in alle gevallen goed werkende spraakherkenning en de niet verstaanbare carkitfunctie nog steeds niet 100% aangepakt zijn. De zuignap werkt minder handig dan een losse zuignap, maar de oplossing is na wat gewenning acceptabel. Het zal uiteindelijk de verkoopprijs zijn die bepaalt of de TomTom Via 120 Live een succes wordt. De techniek is in orde, alle opties ook. Daarmee is het een absolute aanrader. De concurrentie is echter moordend in dit middensegment. De adviesprijs is met 229,- wat aan de hoge kant. Zoek en hij is al goedkoper te vinden. Zakt de prijs nog een paar euro extra, dan zal het een verkooptopper worden. De meerwaarde van een groter scherm, Live services en de uitgebreide kaarten zal er voor zorgen dat men bij voorkeur met deze Via 120 wegrijdt. Als ik een cijfer moet geven dan geef ik een dikke voldoende: een 7. Met wel geheel werkende MyTomTom ondersteuning zelfs een 7,5!

Positief

  • Betrouwbare navigatie met goede en tijdige begeleidende instructies
  • Goede kwaliteit kaarten en met 45 landen zeer uitgebreide kaartdekking
  • Groot breedbeeldscherm
  • IQ routes en live services voegen echt wat toe met name de file informatie en mobiele snelheidscontroles
  • Goed verstaanbare aanwijzingen zonder vervorming

Verbeterpunten

  • Het aanraakscherm is wat ongevoelig wat de bediening minder prettig maakt
  • In een niet al te stille auto een soms wat narrige spraakherkenning
  • Geen externe microfoon, als handsfree oplossing niet bruikbaar als alternatief voor een carkit
  • MyTomTom werkt tegen de eerdere beloften in pas helemaal in 2e of 3e kwartaal 2011
  • De adviesprijs lijkt wat fors ten opzichte van de al in prijs verlaagde topmodellen en de hoos aan budget modellen

Redactie

Redactie

De redactie van Pocketinfo.nl brengt jou dagelijks op de hoogte van nieuwtjes, trends, geruchten en aankondigingen op het gebied van smartphones, tablets, high-tech en meer.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *