Iedereen kent de befaamde SimCity-serie nog wel. Ik durf bijna te zeggen dat menig een dit spel wel eens heeft gespeeld en ook tot in de vroege ochtenduurtjes. Het concept was erg verslavend en wie het spel opnieuw gaat spelen zal de verslaving wederom tegenkomen. Voor wie het spel niet meer heeft is er nu goed nieuws. Het spel is inmiddels ook als freemium beschikbaar voor de smartphone en tablet.

Verslavend?

Een paar weken geleden zat ik door mijn archief te bladeren van games die ik ooit gespeeld had. Ook hierin kwam natuurlijk SimCity voorbij. De drang om het spel te spelen werd die middag erg groot, maar helaas had ik het spel niet meer in mijn bezit. Een simpele zoektocht op internet leverde mij de wetenschap op dat SimCity dus ook al enige tijd beschikbaar is voor Android en iOS onder de naam SimCity Buildit. Na de installatie startte ik dus de mobiele game snel op en al vrij snel had ik mijn eerste huizen, winkels en fabrieken staan. Ook de eerste wegen waren uiteraard een feit. Alhoewel de ervaring op de computer een stuk beter is moet ik eerlijk bekennen dat EA hier goed zijn werk heeft gedaan en het goed in de buurt komt van wat ik gewend was binnen de PC-variant van SimCity. De verslaving heeft mij dus wederom gegrepen. Nog nooit heeft een mobiele game mij verslaafd gemaakt.

Hoe werkt het

De opzet van de game is eenvoudig, net als de besturing overigens. Met Simdollars kun je huizen kopen of andere zaken zoals een politiebureau of windmolen. Simdollars kun je verdienen door huizen verder te upgraden of door grondstoffen te verkopen aan naburige steden. Deze grondstoffen kun jij zelf produceren in de fabrieken die jij hebt gebouwd. Deze grondstoffen zijn echter ook de basis om een huis te kunnen upgraden. Verkoop dus niet meteen alles, want zelf heb jij ook deze grondstoffen nodig om verder te komen. Wanneer je een tekort hebt aan grondstoffen kun jij ook makkelijk in naburige steden deze overkopen. Hier betaal je dan uiteraard met de Simdollars. Binnen het spel heb je ook nog Simgeld. Dit is een betaalmogelijkheid waarmee je de productie van een grondstof snel kan afronden of speciale gebouwen kunt aankopen. Hiermee kun je dus sneller in levels stijgen als je er echt vaart achter wilt zetten. Maar het Simgeld verdien je niet zomaar en het kost ook geld om dit eventueel aan te vullen. Je kunt er ook voor kiezen om reclamevideo’s tussendoor te bekijken waarmee je dit Simgeld weer kunt verdienen. De keuze is aan jou om deze video te bekijken en je wordt dus tot niets verplicht.

Geduld

Zoals met elke freemium game is het spel gratis te spelen. EA speelt echter wel in op het geduld van de gebruiker en de verslavende werking van de game. Wie echter geduld heeft kan het spel moeiteloos spelen zonder hiervoor geld kwijt te zijn. Je moet er bijvoorbeeld op rekenen dat de productie van een grondstof een half uur kan duren. Wie een beetje geduld heeft kan hier makkelijk even op wachten, maar als je echt verder wilt kun je dus met Simgeld dit proces versnellen. Juist het Simgeld is iets wat dan geld gaat kosten als je een tekort hebt. Ik speel het spel maar op geduld en dit bevalt mij prima. Het is een prima spel om even tijdens reclames mijn stad verder op te bouwen.

Grafisch

Het spel zit grafisch erg goed in elkaar. De detaillering van gebouwen is goed en je kunt zelfs de auto’s zien rondrijden en parkeren. Wie SimCity 4 kent en heeft gespeeld kan zich prima in deze detaillering vinden en herkent ook direct alle invloeden vanuit de desktopversie. Dit grafische hoogstandje heeft ook een nadeel. De accu van de smartphone of tablet zal namelijk snel leeglopen als je het spel vaker speelt op een dag. Hier kwam ik zelf snel achter. Mijn tip is dan ook om het spel goed af te sluiten en niet meer op de achtergrond te laten draaien zodra je het spel verlaat.

Conclusie

SimCity Buildit is een erg verslavend spel en benaderd het alom bekende SimCity uitstekend. De werking van de game is eenvoudig en hierdoor kun je snel en makkelijk een stad zelf opbouwen. Naarmate het spel vordert wordt het natuurlijk lastiger, maar met een beetje eigenhandig denkwerk kun je dit makkelijk oplossen. Grafisch gezien is het een erg mooi spel, maar het vergt wel wat van de accu. Wees hier dus op bedacht en zie ik toch ook wel als een nadeel. Ingame aankopen zijn helaas wel aan de dure kant en zijn ook weer snel gespendeerd. Een beetje geduld met dit spel is dus wel vereist, maar dan kun je uren plezier hebben! Ik ben in ieder geval weer een verslaving rijker.

Onze beoordeling

Gebruiksvriendelijkheid 100%
Grafisch 70%