In Formule 1 betekent slimme data: sneller. Na een race van bijna twee uur waarin de Formule 1 bolides snelheid tot bijna 200 mph (320 km/h) halen, maken secondes het verschil. Metingen dankzij Qualcomm’s Snapdragon technologie zorgen voor secondes winst.

Tijdens de Hongaarse Formule 1 Grand Prix in juli 2016 was het verschil tussen de teammaten Hamilton en Rosberg slechts 1,977 seconden. Nog geen twee seconden maakte het verschil tussen de eerste en tweede plaats van de twee Mercedes AMG Petronas wagens. Die marginale verschillen maken dat het van cruciaal belang is om vanuit de oefenruns alle informatie te verwerken tot juiste acties en aanpassingen aan de wagen. Qualcomm staat het Mercedes team hierin bij. De Amerikaanse processor bouwer is niet alleen actief in de smartphone branche, ook in de automobiel wil de fabrikant een leidende partij zijn.

Formule 1 is secondenwerk

Uitvoerend directeur Paddy Lowe heeft de technische leiding in het Team van Mercedes. Hij weet dat secondes kampioenschappen kunnen bepalen. Toch is het niet eenvoudig om een auto drastisch te verbeteren. De Formule 1 bolides moeten voldoen aan zeer strenge richtlijnen. In plaats van het aanpassen van de auto’s kijkt Paddy’s team vooral naar data. Om de prestaties te verbeteren, verzamelt het team allerlei informatie en verwerkt het in real-time. Het verzamelen en verwerken wordt mogelijk gemaakt door Qualcomm´s Snapdragon processor.

Snapdragon verwerkt data voor F1 race;  meten is weten

Qualcomm is niet alleen een sponsor van het team, het assisteert ook in de dataverwerking. In de aanloop van de race worden infrarood camera’s op de F1 auto’s gemonteerd. De teams hebben beperkt de tijd voor het verzamelen van data tijdens de oefensessies. De camera’s verzamelen honderdduizenden metingen per seconde en die moeten snel worden verwerkt.

De data die verzamelt wordt tijdens de oefenrondes is van groot belang voor de daadwerkelijke race. Vanuit deze data worden bepaalde pre-race-functies (afstellingen voor de Formule 1 race) bepaald. Aanpassingen die van grote invloed zijn bij de prestaties van de F1 auto door de bochten. Wijzigingen aan de voorste en achterste vleugels zijn bijvoorbeeld van grote invloed op downforce. Downforce zorgt dat de Formule 1 wagen op de weg blijft. Teveel downforce is natuurlijk niet gunstig voor de snelheid en bij te weinig vliegt de wagen letterlijk van de baan. Om alles goed te verwerken moeten de team ingenieurs en bemanning snel dat data verwerken en handelen voor kleine aanpassingen die een enorme impact kunnen hebben op de wedstrijddag.

Uniforme regels leiden tot vindingrijkheid

Binnen de Formule 1 gelden uniforme regels. Voor de F1 auto geldt dat er heel veel is gereguleerd. Er zijn regels van toepassing op de hoogte, breedte en de positie van de carrosserie. De gebruikte brandstoffen worden zelfs onderworpen aan testen door het bestuursorgaan van de F1. Elke auto rijdt daarnaast ook nog eens op hetzelfde merk banden.

De hoeveelheid aan uniformiteit binnen de F1 maakt dat het menselijke element binnen de sport bepalend wordt. Vroeg was het dan ook de beste bestuurder die standaard won, maar tegenwoordig worden de Formule 1 teams steeds belangrijker. Een verkeerde bandenwissel en een leider is direct weer een aantal plaatsen terug gevallen. De pit crews bestaan tegenwoordig uit ongeveer 20 mensen die stuk voor stuk zeer gespecialiseerd zijn in hun werk.

Kleine veranderingen hebben grote gevolgen

In een uniforme wereld waarbij de techniek zich aan specifieke regels moet conformeren is timing en voorbereiding van cruciaal belang. Het verschil kan dankzij dataverwerking tijdens de oefenrondes voor secondes schelen in de eindtijd. Secondes die het verschil zijn tussen de nummer één en twee.

De gegevens die worden verzamelt door de camera’s in de oefenrondes worden direct vertaald naar gevolgen en aanpassingen voor in de race. Vroeger moest de bemanning de IR camera’s daadwerkelijk aan de computer sluiten. Tegenwoordig gaat dat allemaal veel sneller en verzamelt het team de gegevens in real-time. Terwijl de auto zich nog met snelheden tot 320 kilometer per uur begeeft, heeft pitscrew de gegevens volledig geanalyseerd dankzij de Qualcomm Snapdragon technologie.

Je begrijpt dat aanpassingen vanuit deze data van groot belang kan zijn in een wedstrijd. Want het verschil tussen de nummer één en twee is soms nog geen twee seconden.

Qualcomm

Qualcomm is vooral bekend door de Snapdragon processors in de hedendaagse vlaggenschepen. High-end smartphones zoals de Samsung Galaxy S7, LG G5 en HTC 10 worden aangedreven door de sneller quad-core processors van Qualcomm. In 2016 is het bedrijf zelfs hofleverancier van de processors binnen de vlaggenschepen. In de top 10 snelste smartphones in het derde kwartaal van 2016 is 80% aangedreven door een processor van de Amerikaanse chip fabrikant.

Hier kun je zien hoe Qualcomm Mercedes helpt in het besparen van secondes:

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *