Wordt het nu écht tijd voor een nieuwe smartphone?

Ga naar Telefoon.nl en vind vandaag nog jouw deal!

Waar gebruik je je mobiele telefoon precies voor?

Eigenlijk is de belangrijkste vraag: wat doe je het meest met je mobiele telefoon? Vaak zal dat bellen zijn. Dan is een abonnement met alleen belminuten het handigst. De volgende vraag is dan: hoeveel bel je per maand? Misschien is dit moeilijk in te schatten maar gemiddeld zit je met 120 – 150 minuten per maand wel goed. Dit heet dan een belbundel. Bel je heel veel, dan is een hogere belbundel of zelfs onbeperkt bellen beter. Gebruik je ook sms? Tegenwoordig zit dat er standaard bij in je telefoon abonnement.

Bel / internet je regelmatig vanuit het buitenland?

Waar moet je nog meer op letten? Misschien heb je kinderen in het buitenland, of woon je daar zelf een deel van het jaar. Dan is het zaak dat bellen naar of vanuit het buitenland niet te veel kost. In diverse abonnementen zit dit al in je belbundel, meestal met een limiet. Ga je daar overheen dan gelden hogere tarieven Er is ook verschil in prijs tussen bellen of sms’en binnen de EU en buiten de EU. Maar je aanbieder geeft je een seintje (via mail of sms) dat je de limiet bijna bereikt hebt.

Gebruik je ook internet, WhatsApp en/of Facebook?

Veel ouderen gebruiken tegenwoordig ook sociale media zoals WhatsApp en Facebook. Dat werkt via internet op je mobiele telefoon. Je hebt dan een zogenaamde databundel nodig. Dit kun je erbij nemen in je telefoonabonnement. Nou wil je natuurlijk weten, hoeveel data? Gelukkig hoeft die databundel niet zo groot te zijn. De hoeveelheid data wordt uitgedrukt in MB’s en GB’s. MB staat voor megabyte en GB voor gigabyte. 1 GB is 1000MB. Met 500 MB tot 1 GB kom je een heel eind.

Gebruik je de telefoon ook om film(pjes) te kijken en muziek te luisteren? Of hou je ook van gamen? Dan heb je meer data nodig, denk aan 2 tot 5 GB per maand. Ook hier heb je trouwens de keus om voor een abonnement met onbeperkt data te gaan.

Abonnement met of zonder telefoon?

Goed, het gaat dus om de belbundel en eventueel ook de databundel. Maar er is nog een beslissing te nemen. Wil je een abonnement met of zonder telefoon? Zonder telefoon is goedkoper. En verstandig als je al een mobieltje hebt. Of je wilt die zelf apart kopen, nieuw of gebruikt. Dit type abonnement zonder telefoon heet sim only. Je krijgt dan alleen een simkaartje om in je telefoon te stoppen. De simkaart zorgt voor de verbinding met het mobiele netwerk van je aanbieder.

Wil je wel een nieuwe telefoon maar niet in een keer veel geld op tafel leggen? Dan is een abonnement met telefoon fijn. Je betaalt hem dan per maand af.

Je keuzes op een rij

Nu kun je de abonnementen doe voor jou interessant zijn gaan vergelijken. Hieronder in het kort nog even alle keuzes die je hebt:

  • Bepaal hoeveel belminuten (en sms) je nodig hebt in je belbundel
  • Bepaal of, en zo ja hoeveel data je nodig hebt in je databundel (MB / GB)
  • Is buitenland belangrijk, kijk dan hoeveel belminuten en/of data je in het buitenland hebt.
  • Beslis of je een abonnement wilt met of zonder telefoon (sim only)

Er is er nog een punt dat je waarschijnlijk belangrijk vindt: de klantenservice. Je wilt goed en rustig geholpen worden bij vragen of problemen. Bij de bekende grote aanbieders is dit over het algemeen prima in orde. De kleinere zijn vaak wel goedkoper. En een vriend of familielid kan natuurlijk ook helpen bij contact met de klantenservice.

Alle telefoonabonnementen die geschikt zijn voor ouderen