Het liefst wil je als ondernemer elke minuut van de dag bereikbaar zijn voor je klanten, maar dat is natuurlijk niet mogelijk. Vooral als startende ondernemer wil je geen klanten mislopen door even niet bereikbaar te zijn. Maar dit volhouden is niet te doen. Om ervoor te zorgen dat je geen klanten misloopt als je even niet bereikbaar bent, hebben we een aantal tips voor je om dit op te lossen.
1. Stel een duidelijk voicemailbericht in
Als je even in een vergadering zit, wordt het lastig om je telefoon in de gaten te houden. Je kunt je telefoon dan uitschakelen en over laten gaan naar een voicemail. Potentiële klanten spreken dan je voicemail in. Zorg er dan wel voor dat je na afloop van je gesprek, altijd je voicemail controleert en zo snel mogelijk terugbelt.
2. Maak gebruik van een telefoonservice
Wil je niet dat je bellers een voicemail te horen krijgen? Dan kan het inhuren van een telefoonservice een optie zijn. Hier zitten natuurlijk wel extra kosten aan verbonden. Daarnaast loop je het risico dat de medewerkers die ze aan de telefoon krijgen, niet de juiste tone-of-voice heeft, of mogelijk zelfs verkeerde informatie doorgeeft. Een goede telefoonservice inschakelen vergt dus de nodige moeite om het callcenter zo goed mogelijk instructies te geven, maar als het eenmaal werkt, heb je een hele hoop zorgen minder.
3. Laat je telefoon doorschakelen naar een collega of je mobiel
Naast een telefoonservice, kan je ook gebruiken maken van een doorschakelservice. Dat kan bijvoorbeeld bij het telecombedrijf Rinkel. Veel ondernemers laten daar hun telefoon doorschakelen als ze minder goed bereikbaar zijn. En dat kan op twee manieren. Je kunt je telefoon door laten schakelen naar een collega van je, die op het moment van jouw afwezigheid je taken over neemt. En je kunt ervoor kiezen om je zakelijke telefoon door te schakelen naar je mobiele nummer, zodat je bijvoorbeeld ook bereikbaar bent als je onderweg bent.
4. Maak gebruik van Chatbots
We zien het steeds meer opkomen. AI en het gebruik van Chatrobots. Met behulp van een Chatbot kan je iemand vragen laten beantwoorden, om zo mogelijk al de potentie van de klant te filteren. Zo hoef je zelf minder telefoontjes aan te nemen en wordt je klant of potentiële klant al wel geholpen. En zijn het vragen die je Chatrobot niet kunnen beantwoorden, dan heb je een interessante lead die je kunt nabellen.
5. Maak gebruik van Autoreply op je smartphone
Je kunt met je smartphone tegenwoordig klanten wegdrukken als ze bellen, en automatisch een berichtje nasturen. Bijvoorbeeld met een tekst als “ik ben nu heel even in gesprek, bel je over 5 minuten terug”. Zo weet je klant waar hij aan toe is en heeft hij geen reden om iemand anders te bellen.