Samsung onthulde eerder deze maand de Samsung Gear S3 op de IFA-beurs in Berlijn. ASUS verraste de bezoekers met de ASUS ZenWatch 2, die vanaf oktober verkrijgbaar is in Europa. Apple onthulde op zijn jaarlijkse persmoment de opvolger van de Apple Watch: de Apple Watch Series 2. Voorlopig zullen we het met deze nieuwe smartwatches moeten doen: andere fabrikanten hebben namelijk geen plannen om op korte termijn nieuwe wearables op de markt te brengen.

Dat bevestigen grote smartwatchfabrikanten desgevraagd tegenover CNET.

Wacht je al smachtend op een nieuwe lading smartwatches? Dan kom je bedrogen uit. Huawei, Motorola en LG laten tegenover CNET weten dat ze geen plannen hebben om de komende maanden nieuwe wearables met Android Wear –het besturingssysteem voor smartwatches– uit te brengen. Dat betekent dus voorlopig geen nieuwe Huawei Watch of derde generatie Motorola Moto 360.

De oogst nieuwe smartwatches valt enorm tegen dit jaar. LG introduceerde in de eerste helft de opvolger van de LG Watch Urbane: de LG Watch Urbane 2nd Edition. Verder hebben Samsung, ASUS en Apple een nieuwe wearable aangekondigd, maar daar moeten we voorlopig nog even op wachten. Afgezien van de Gear S3 en ZenWatch 2 hebben we geen nieuwe smartwatches gezien op de IFA-beurs. De drie grote smartwatchfabrikanten – Huawei, Motorola en LG– lieten niks van zich horen op smartwatchgebied. Als deze fabrikanten plannen hadden om de resterende maanden van het jaar nieuwe wearables te lanceren, dan zouden we die hoogstwaarschijnlijk op de beursvloer in Berlijn hebben gespot. Achteraf gezien was dat een teken aan de wand van wat ons te wachten staat.

Apple Watch

Verkoopcijfers

Belangrijkste reden hiervoor is dat de verkoop van de smartwatch behoorlijk tegenvalt. Zo verkocht Apple in het tweede kwartaal volgens het IDC 56,7% minder Apple Watches in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens de marktonderzoeker zijn fabrikanten er nog altijd niet in geslaagd om een blijvende indruk achter te laten bij consumenten.

Maar er is hoop. Volgens het IDC zit de markt voor wearables in de lift. Deze groeide het afgelopen jaar met 26,1%. Met name de vraag naar basis wearables –apparaten die je sportactiviteiten en –prestaties bijhouden–  zijn erg gewild onder consumenten. Smart wearables als smartwatches hebben eveneens de potentie om een groot, commercieel succes te worden, omdat ze volop handige functionaliteiten bieden.

Toch hebben de grote smartwatchfabrikanten de lancering van nieuwe modellen tot volgend jaar uitgesteld. In de eerste plaats omdat de winstmarges op dit moment erg laag zijn, omdat de doelgroep te klein is. Het zijn met name jongeren die met een wearable om de pols lopen, en bovendien ook nog eens voornamelijk mannen. En ten tweede denken de makers na over hoe zij hun product nog verder kunnen verbeteren om de verkoop te stimuleren. Zo ligt de focus van smartwatches voornamelijk op communicatie en dat zouden fabrikanten graag anders zien.

Een derde reden dat mogelijk meespeelt in het achterhoofd is dat Google momenteel druk doende is om Android Wear 2.0 af te ronden. Op 4 oktober houdt de zoekmachinegigant een evenement waar het –naast de Google Pixel en Google Pixel XL– wellicht de nieuwste versie van het besturingssysteem voor smartwatches introduceert. Mogelijk komt het bedrijf zelfs met twee nieuwe Android Wear devices op de proppen, maar dat is pure speculatie op dit moment. Het gerucht gaat zelfs de ronde dat Google zijn eigen wearables gaat maken in de toekomst.

Samsung Gear S3

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *