Zakelijke bellers hebben over het algemeen heel andere gewoonten dan privé bellers. Bij een zakelijk abonnement komen dan ook andere zaken kijken waar je bij een privé abonnement niet direct aan zou denken. Om duidelijkheid te scheppen geven we een klein overzicht van de eisen die je aan een zakelijk abonnement zou kunnen stellen.

Goed bereik

Het belangrijkste van een zakelijke telefoon is dat je goed bereikbaar bent. Een potentiële klant die jou niet kan bereiken heeft direct al een negatieve indruk over de bereikbaarheid van je onderneming. Ook als je er zelf niets aan kunt doen is onbereikbaarheid een no go in de zakenwereld. Reden genoeg om een provider te zoeken die een goede landelijke dekking biedt.

Voldoende grote bundel

Zakelijke bellers bellen over het algemeen fors meer dan bellers die privé bellen. Zorg er daarom voor dat je vooraf een redelijke schatting kunt maken met hoeveel belminuten, SMS’jes en MB’s je nodig gaat hebben en houd ook in de gaten of je niet over je bundel heen gaat. Het is vaak voordeliger om je bundel te vergroten dan er overheen te gaan.

Zakelijk abonnement

Als zakelijke beller zou je eventueel ook een privé abonnement kunnen nemen en die simpelweg zakelijk kunnen gebruiken. Toch is dat minder voordelig. Bij een zakelijk abonnement zijn vaak diverse voordelen te vinden als een professionele helpdesk, een directe lijn om een medewerker te spreken en de garantie dat eventuele problemen snel verholpen zullen worden. Deze opties heb je vaak niet nodig, maar als je ze nodig hebt zul je blij zijn dat je ze destijds hebt genomen. Je doet er daarom vaak verstandig aan om echt voor een zakelijk abonnement te gaan, ook al zijn ze vaak wat duurder dan een privé abonnement.

Wanneer je weinig waarde aan deze voordelen hecht, kan het juist aantrekkelijker zijn om voor een privé abonnement te gaan. Uit onderzoek van Eensim blijkt dat zakelijke abonnementen duurder zijn dan privé abonnementen. Of je dat geld overhebt voor de genoemde voordelen zul je uiteraard zelf moeten uitmaken. Houd er wel rekening mee dat het voor bedrijven (ZZP’ers uitgezonderd) verplicht is om de bedrijfsnaam op de factuur te vermelden, wat enkel bij zakelijke abonnementen mogelijk is.

Onderling bellen

Collega’s bellen elkaar regelmatig, zeker als veel werknemers buiten het kantoor opereren. Het kan daarom voordeliger zijn om een bundel af te sluiten die geen kosten berekent voor het onderling bellen. ZZP’ers kunnen hier weinig voordeel aan behalen (al kan een ZZP’er werknemers in dienst hebben) maar voor grotere ondernemingen kan het voordeel fors oplopen!

Verzamelfacturen

Bij veel providers heb je de mogelijkheid om als zakelijke klant één grote factuur van alle werknemers te ontvangen in plaats van tientallen losse facturen te moeten bestuderen. Je kunt zo ook veel eenvoudiger zien waar de grote kosten zitten en welke werknemer voor de meeste kosten zorgt.

 

René Dekker

René Dekker

Pocketinfo bezoeker vanaf het eerste uur en sinds eind 2014 mede-eigenaar van deze geweldige community. Zie je onwaarheden op onze website of heb je tips ter verbetering van de content? Neem dan contact op via mail.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *