Smartwatches, smartbands en activity trackers worden in het begin vol enthousiasme ingezet, maar verdwijnen al snel genoeg ergens onder in de kast. Ze bieden weliswaar een toegevoegde waarde, maar al met al bieden ze te weinig functionaliteit ten opzichte van andere mobiele apparaten zoals smartphones.

Dat schrijft onderzoeksbureau Gartner. De marktonderzoeker voerde onderzoek uit onder 9.592 respondenten uit Australië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In de studie komt naar voren dat 29% van de smartwatches en 30% van de fitness trackers na korte tijd niet meer gebruikt worden.

Onderzoek

Deze bevinding komt overeen met de resultaten van een onderzoek dat recentelijk is uitgevoerd door Kantar Worldpanel ComTech. Daaruit bleek dat consumenten niet bepaald warm lopen voor wearables. Zo loopt in de VS ongeveer één op de zeven consumenten rond met een smartwatch of activity tracker om de pols. In Europa is dat slechts één op de twaalf consumenten. De reden waarom men deze producten links laat liggen, heeft niet met de prijs maar de functionaliteit te maken. De ondervraagden in het onderzoek gaven aan dat hun smartwatch geen functies heeft waar hun smartphone niet ook over beschikt.

De belangrijkste conclusie van een studie die onlangs in de Journal of the American Medical Association (JAMA) verscheen, is dat activity trackers nauwelijks helpen bij consumenten die willen afvallen. Zo verloren deelnemers aan het onderzoek die zonder deze wearable rondlopen gemiddeld 5,9 kilo lichaamsgewicht, en mensen met activity tracker slechts 3,6 kilo. Consumenten zijn veelal erg enthousiast als ze een nieuw hulpmiddel in huis halen die ze helpt bij het kwijtraken van overtollige kilo’s. Na verloop van tijd is de nieuwigheid er wel van af en vervallen ze weer in hun oude patroon.

Tot slot hield GfK onlangs een enquête onder sporters en ondervroeg hen hoe zij hun gezondheid op peil houden. Daaruit kwam naar voren dat ongeveer één op de acht sporters (13%) een wearable gebruikte om in conditie te blijven. Bovendien zijn het voornamelijk jongeren in de leeftijd van 15 tot 29 jaar die een app, smartband, activity tracker of smartwatch gebruiken om hun gezondheid te monitoren.

Toegevoegde waarde

Angela McIntyre, onderzoekster bij Gartner zegt dat de respondenten vinden dat wearables te weinig toegevoegde waarde bieden. Fabrikanten moeten beter hun best doen om hun producten aan te prijzen, bijvoorbeeld door het opnemen van gaming elementen.

“Dropout from device usage is a serious problem for the industry. The abandonment rate is quite high relative to the usage rate. To offer a compelling enough value proposition, the uses for wearable devices need to be distinct from what smartphones typically provide. Wearables makers need to engage users with incentives and gamification.”

Eén op de tien ondervraagden loopt rond met een smartwatch. Bij fitness trackers ligt dat aandeel bijna twee keer zo hoog, namelijk 19%. Deze apparaten worden voornamelijk voor eigen gebruik gekocht. Eén op de drie respondenten (34%) zegt zijn of haar fitness tracker als cadeau te hebben gekregen, bij smartwatches is dat ongeveer een kwart (26%).

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat consumenten deze wearables te duur vinden. Het prijskaartje is hierbij echter niet het grootste probleem, maar het (onterechte) beeld van de beperkte functionaliteit die ze bieden. De reputatie van deze productcategorie is niet sterk. Om ze aan te prijzen zouden fabrikanten op korte termijn genoegen moeten nemen met lagere winstmarges, of met een goedkoper alternatief komen dat kwalitatief gezien net zo goed is als de dure merken. Op die manier spreken ze eerder prijsbewuste consumenten aan.

“The key to creating a value proposition to interest mainstream consumers is lifestyle messages around health tracking and the convenience of receiving alerts on the wrist, instead of via the phone. The benefit will increase as these devices gain the capability to function more independently from the phone.”

Tot slot spreek het design van de wearables niet tot de verbeelding van consumenten. De marktonderzoeker adviseert producenten om de handen ineen te slaan met partijen uit de modebranche: zij weten wat wel en niet werkt op modegebied om een product te verkopen.

 

Wie van de lezers loopt er rond met een smartwatch of activity tracker?

Anton Mous

Anton Mous

Ik ben Anton Mous, technologieliefhebber en schrijver in hart en nieren. Na mijn studie politicologie en parlementaire geschiedenis heb ik me volledig gericht op webredactie, online journalistiek, social media, bloggen en de techindustrie. Door de jaren heen heb ik voor allerhande webredacties geschreven. Tegenwoordig werk ik als freelancer en schrijf ik onder meer voor Pocketinfo.nl.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *