Ziggo is gisteravond voor de tweede avond op rij geteisterd door een ddos-aanval op haar dns-servers. Hierdoor kampte een groot aantal Nederlandse klanten met internetproblemen. De aanval van vannacht was groter dan die van de avond ervoor.

Ongeveer 1,9 miljoen klanten (60 procent van de 3,2 miljoen internetklanten) werden gisteravond getroffen door de storing. Deze is vannacht opgelost, dus de klanten zouden weer normaal internet moeten hebben. Bij sommige klanten moet wellicht de modem worden gereset.

Bij een ddos-aanval worden servers bestookt met data, waardoor sites overbelast raken en het systeem vervolgens niet goed meer werkt.

 

Maatregelen
Na de eerste aanval van dinsdagavond had Ziggo maatregelen genomen, maar deze waren niet genoeg om een sterkere aanval de volgende dag te voorkomen. Dat zegt een Ziggo-woordvoerder tegen Tweakers. Deze aanval was “groter” en “complexer”.

Niet iedere klant werd door de storing geraakt: alleen de klanten woonachtig in het gebied dat al tot het Ziggo-gebied hoorde vóórdat Liberty Global (moederbedrijf van UPC) Ziggo overnam. Klanten die in het voormalige UPC-gebied wonen (ofwel oud UPC-klanten) hebben geluk gehad, omdat Ziggo daar nog andere dns-servers gebruikt.

Alternatieve dns-servers
Op social media werden alternatieve dns-servers verspreid. Door deze op je apparaat of router in te stellen, hoef je geen gebruik te maken van Ziggo’s netwerk. Deze hielpen wel, maar werden niet meteen officieel aangeraden door Ziggo.

Als je weet hoe dat moet is het mooi meegenomen, maar Ziggo’s klantenservice is namelijk niet bestand tegen twee miljoen mensen die willen weten hoe je deze instelt.

En nu?
Resten er twee vragen: waarom Ziggo? Zit er een standpunt achter? Zo verscheen er een filmpje op YouTube die klaagt over slechte service en beveiliging, ondertekend door de open hackersgroep Anonymous. Dat is niet vast te stellen. Er wordt geclaimd dat de aanvallen blijven doorgaan en dat 46 hackers uit verschillende landen meedoen.

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) verricht nu onderzoek naar de filmpjes die online verschenen. Verder is het de vraag of er nog meerdere aanvallen volgen en of Ziggo deze aankan. Daarna wordt pas gekeken naar eventuele schadevergoeding. “Onze eerste zorg is in de lucht blijven.”

Jasper van Wezel

Jasper van Wezel

Hi, ik ben Jasper van Wezel. Sinds 2016 schrijf ik voor Pocketinfo.nl. Als freelance redacteur schrijf ik over de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van techniek, met de nadruk op smartphones. Bronnen verzamelen vind ik heerlijk en ik wil jou de nieuwste apparaten en gadgets tonen!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *