René Dekker

Gepassioneerd techblogger en Pocketinfo bezoeker sinds de oprichting in 2005. En in 2014 geschopt tot eigenaar. Heb je tips of wil je samenwerken? Laat van je horen.

Van blootstelling aan reclame tot het kijken naar films is de consument verteld dat de toekomst voor hem gemakkelijker zal zijn. Door de jaren heen hebben we op het scherm futuristische scènes gezien waarin mensen de wasmachine op afstand bedienen terwijl ze een hapje eten met hun vrienden of hoe een kopje hete koffie in de keuken staat te wachten voordat een suave executive naar zijn werk gaat. Eindelijk wordt fictie werkelijkheid. Veel van wat we op het scherm hebben gezien, is slechts het topje van de ijsberg vergeleken met wat smart home-technologie te bieden heeft om ons leven gemakkelijker te maken.

1. Voice control (spraakbesturing)

Het Mobile World Congress van 2018 stond volgens PC Mag in het teken van stemactivering en smart home connected devices. Dat is niet verwonderlijk, want alle grote technologie spelers lanceren producten voor stemactivering in combinatie met kunstmatige intelligentie om de kloof tussen technologie en menselijke interactie te overbruggen. Op het gebied van veiligheid voor senioren kunnen de toepassingen van spraak het ouderen gemakkelijker maken om technologie op een meer naadloze manier te gebruiken. Op het gebied van huisbeveiliging kan spraakassistent u helpen om alles te beheren, van uw alarm tot stroomverbruik, waarbij de verlichting wordt geregeld terwijl u weg bent, gewoon door een paar woorden te zeggen.

2. Focus op bewaking

Aangezien bewaking belangrijker is geworden om misdaad te bestrijden, hebben de ontwerpers en bouwers van de smart home-technologie zich gericht op het leveren van apparaten om een breed spectrum aan producten en geïntegreerde platforms aan te bieden om consumenten, hun gezinnen en hun privébezit te beschermen. Sommige fabrikanten bieden al end-to-end producten aan die ook diensten en technische bijstand omvatten als een manier om hun groei te vergroten terwijl de consument in één keer een complete service krijgt.

3. Ambient Assisted Living

AAL-technologie ondersteunt de onafhankelijkheid en levenskwaliteit van senioren. De vergrijzingstrend in Europa in het algemeen heeft de versnelde ontwikkeling van deze technologieën gemotiveerd. De belangrijkste doelstellingen zijn tweeledig: de kosten van ouderenzorg verlagen en drastisch letsel en ziekte voorkomen. “Het naadloze karakter van smart home-technologie, en het brede scala aan sensoren, van water- en vochtmeters, tot rookmelders en bewegingsdetectoren kunnen gemakkelijk een dubbel doel dienen in een AAL-omgeving.

4. Gemak en comfort

Een systeem dat alle apparaten en inhoud van uw huis verbindt en centraliseert en de bediening ervan automatiseert is er al. Het is echter vrij complex. Door de juiste aanbieder te kiezen – een die een naadloos geïntegreerd ecosysteem van slimme apparaten creëert – kunnen consumenten hun systemen voor beveiliging, elektriciteit, verlichting, geluid, klimaat, enz. op afstand bedienen met een eenvoudige gebruikerservaring. Dit ideaal zal waarschijnlijk een standaardvoorziening worden in woningen naarmate consumenten de voordelen beginnen te begrijpen en de integratie eenvoudiger wordt.

5. Kostenbesparing

Er wordt veel gesproken over het potentieel van smart home-producten om het energieverbruik en de energierekening te verlagen. Er zijn echter nog andere manieren waarop een slimme woning een rendement op investering en financieel voordeel op lange termijn voor de consument kan realiseren. Zo beginnen zowel energieleveranciers als verzekeraars klanten te stimuleren door de installatie aan te moedigen van bepaalde energiebesparende technologieën en slimme sensoren die in het eerste geval de kosten voor energieproductie kunnen verlagen en in het tweede geval de uitbetaling van water- en brandschade.

Waarom de traditionele promotiematerialen langzamerhand steeds meer verdwijnen in smart home media

Vroeger liet elke winkel wel reclameborden maken, vlaggen bedrukken en flyers uitdelen. Dit verdwijnt echter steeds meer uit ons straatbeeld door digitalisering. Reclameborden worden vervangen door led schermen en i.p.v. flyers delen bedrijven hun boodschap tegenwoordig liever online. Vaak is dit namelijk goedkoper, bereik je er een groter publiek mee en is het doeltreffender.

Maar niet alleen de baniervlaggen verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld, de afgelopen jaren hebben heel veel winkels hun deuren moeten sluiten doordat er simpelweg te weinig klandizie is. Consumenten gaan elk jaar steeds meer bestellen online maar wat betekent dat voor de toekomst van de fysieke winkel.

René Dekker

Gepassioneerd techblogger en Pocketinfo bezoeker sinds de oprichting in 2005. En in 2014 geschopt tot eigenaar. Heb je tips of wil je samenwerken? Laat van je horen.

Gerelateerde artikelen